robbane 0 Postad 9 Juli , 2012 Hej! Har en Yamaha 150 2-takt och har några propellefrågar. Frågorna angår inte storlek och stigning utan hur propellern passar på motorn. Nuvarande propeller har M2 nav. När man läser annonser på blocket står det ofta: ”har suttit på en yamaha 130”, ”passar mercury och volvo penta” eller likande. Hur vet jag om propellern passar just min motor? Har hört att man kan köpa s.k. hubkit för att navet på propellern ska passa propelleraxeln på den motorn man själv har. Stämmer det? Hur går det isåfall till när man monterar det? Är det också så att diametern mot växelhuset och avgasutsläppet måste passa motorn? Isåfall, hur anges det? Propellerns beteckning brukar väl endast innehålla t.ex. 14x19-m2. Jag har förstått det som att mindre Yamaha motorer har k-nav och större har m-nav. Och att det även finns olika m-nav (vanligt m, och m2). Är min uppfattning rätt, och fungerar inte en propeller med k-nav på en motor med tidigare prop som med m-nav? Många frågor, hoppas någon kan svara på några. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 10 Juli , 2012 Det är ju helt rätt det du skriver rakt igenon ditt inlägg. Ditt växelhus skall inte ha något annat än en M2 propellern om det är Yamaha original. Köper du någon annan propeller (ny) än Yamaha original så får du titta i tillverkarens/försäljarns datablad vad som passar till din motor. Det kan vara en hel propeller eller en propeller plus hubkit. Köper du på Blocket är det alltid ett lotteri. Är det Yamaha original så be säljaren läsa vad som står stansat på propellern. Ibland kan Yamha och Mercury/Mariner ha samma växelhus och då kan samma propeller passa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robbane 0 Postad 11 Juli , 2012 Tack för svaret. Har läst runt lite och tror att det är så att yamahas motorer upp till 130 hk (v4 modeller) har en viss typ av propeller, och att motorerna från 150 och uppåt (v6 modeller) har en annan typ av propeller. Går det att få en propeller som är avsedd att passa v4 motorerna att passa en v6 motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser