Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
PeterBanan

Få Ryds 425R att plana ut?

Rekommendera Poster

Hej alla båtälskare! Sprillans ny medlem med frågor angående min nyinköpta Ryds 425R.

Jag slog till på en Ryds 425R med en ny Mercury F15 2012. Problemet jag har är att båten inte planar ut helt. Jag har ställt ner riggvinkeln så mycket det går, men den vill ändå inte riktigt plana ut med två personer i båten. Enligt en återförsäljare av Mercury beror det på att båttypen är halvplanande. Och därmed finns det inte så mycket att göra enligt honom. Vad säger ni, finns det något jag kan göra för att få några extra knop?

Idag gör den 16 knop med två personer i. (Uppmätt med GPS i telefon, säkert ingen exakt siffra, men en fingervisning) Vad är alternativen? Extra fena på motorn, mindre propeller eller något annat man kan göra? Eller måste jag bara acceptera att båttypen inte planar ut helt?

Mycket tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har aldrig testad denna båt, men har haft samma problem med en LOHI båt. Saken var enkel på den, det var en såkallad halvplanande modell. Har ingen större betydele hur jag laborerar med motorstryka eller vinklar moterade även fenor på motor, utan resultat.

Det som kunde gått (på min båt) var att montera en metallplatta på något sätt som rätade ut aktern (enligt någon förståsigpåare)

Det testade jag aldrig. Köpte sedan en Linder 355 sportman, där syntes det tydlig skillnad på deras fishing modeller samt sporting, vds vilken som var halvplanande och planande båtar.

Se ex www.linder.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...