Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
hannes_i_holmen

Gelcoat / Lack till äldre Sea Ray

Rekommendera Poster

Någon som vet var man kan hitta gelcoat eller topcoat alternativt lack till en 80-tals Sea Ray i rätt kulör.

Det är ju inte så kul att ha små lagningar med fel färg då det ser ut som måsarna skitit. laugh

Hoppas någon vet!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att laga i med ny gelcoat på en gamal båt kräver ett tränat öga som kan blanda rätt nyanas. Även om man skulle ha tillverkningsnummret på gelcoaten båten är byggd med så blir det inte bra.

Hade jag en gammal båt som jag ville frächa upp skulle jag måla den med färg från det här företaget. http://de-ijssel-coatings.se/

Generalagenten fanns tidigare hemma i Kungshamn och många båtar hemmikring är målade med den färgen. tex överbygget på kompisens båt på bilden.

post-945-1394237158,8742_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har förstått att det kan vara svårt att få fram rätt färg. Men det känns ju lite drygt att måla om ett helt skrov bara för 3-4 mindre lagningar man gör på skrovsidor m.m. då resten av gelcoaten är i hyggligt skick. Jag har bättrat med en 2-komponents färg men den skiljer sig lite lite lite i nyansen och det ser inte bra ut på nära håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte är väldigt kunnig inom området och har en hel del olika gelcoatkullörer att välja bland kommer du aldrig att kunna få det perfekt. Dom som jobbar med reparationer av såna skador har ju sina knep.

Att laga småskador med 2-K-färg tror jag är helt misslyckat, Det är bättre att köpa en gelcoatspackel som ligger så nära i färg som möjligt ev ett par styken och försöka blanda. Vaxa runt skadorna så att kladd fäster så lite som möjligt. Slipa ur skadan eller bara kratcha med kniven så det blir rent. Det gäller att hålla skadan så liten som möjligt. Maskera runt och spackla i med lämpligt gelcoatspackel.

När spacklet härdat är det till att börja vattenslipa, men även här försiktigt så man inte slipar för mycket på den oskadade ytan. Hur grovt jag brukar börja med kommer jag inte ihåg - det var länge sen men nåt över 100-korn. Sen finare och finare papper. Det finaste jag har tror jag är 1400, men det finns finare. För mig har det varit tillräckligt. Sen är det rubbing vax och polering som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...