hannes_i_holmen 0 Postad 9 Juli , 2012 Har kommit över en gammal Johnsson 25 hk kort rigg. Ser fin ut för åldern till ytan. Enligt uppgift från tidigare ägare så har den stått i ett förråd i många år. Dragsnöret är stumt. Monterat igår bort topparna och sprutade in smörjmedel för att se om kolvringarna eventuellt fastnat i loppen. Monterade även bort magnapullen och den verkar fungera. Idag har jag knackat på kolvarna uppifrån och provat att dra runt svänghjulet med spärrskaft. Kolvarna rör sig nu 5 mm upp och ner men det känns som något tar stopp där. Sprutat i mer smörjmedel och låtit det stå. Vad kan ha hänt? Det känns så tvärstopp när man försöker vrida runt den. Kan det va någon spärr jag missat? Jag har friläge i hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 9 Juli , 2012 Det är kanske så att den skurit och något stoppar upp. I min motor var det en kolvbultsfjäderring som lossnat och stoppade upp. Du skulle behöva titta in i cylindrarna och se hur det ser ut. Även vevstakslager kan fastna . Är det någon motor du chansat på och fått billigt? Mycket skit säljs på blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 9 Juli , 2012 Nä jag köpte en gammal roddbåt och den här motorn följde med på köpet. Hade egentligen velat ha en mindre motor med långrigg men det vore kul att få igång den ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 9 Juli , 2012 Eftersom den inte går runt är det troligen något asllvarligt fel. Du får skruva isär och kolla. Har motorn topplock som du kan ta av och kolla in i cylindrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 9 Juli , 2012 Jo topparna är redan bortmonterad. Och när jag försöker vrida svänghjulet så rör sig kolvarna 5 mm typ sedan är det stopp. Känns som något styper eller att typ växeln ligger i, trots att den inte gör det. Får prova att plocka isär den från förgasarsidan och se hur det ser ut underifrån med veven och stakarna och så. Tack för tipsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 10 Juli , 2012 Du har kanske en sån motor som man inte kan se in i cylindrarna för den har ingen vanligt topplock utan bara lock för kylkanalerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 10 Juli , 2012 Jo den har lock för kylkanalerna också. Där har jag också tittat in. Toppen är borta, jag ser ovansidan på kolvarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 10 Juli , 2012 Är cylinderväggarna repiga? Hur står kolvarna? Samma höjd båda? Då borde du se repor om den skurit i loppen. Hittar du inte fel där så får du fortsätta ta av själva motorklumpen, powerheaden från riggen och kanske dela den? Kanske vevstakslagerna skurit ihop och fastnat? Bara att skruva o du orkar. Vad annars göra med den? Skrota direkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser