Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
ljunghall

Vajerbrott till backslag, hur ska fästet se ut?

Rekommendera Poster

Vajern till ena backslaget gick av i går, eller snarare den sista delens stålstav. Det fäste som ser ut som en mutter som sitter fast i backagets arm, ska det rotera mot själva armen? För det gör det inte, och det är det som ligger bakom att staven bröts av, är min starka misstanke.

Vad säger expertisen?

Bilder på eländet finns här:

http://storebro34.se/wp/2012/07/09/vajerfastet-i-sb-backslag-sprack/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg först inget fel alls på dina bilder och trodde att du hade  plåtat den hela motorn. :-)

Sedan såg jag att den var av ett par tre gäng in. Min VP2003 har tumgängade sådana stänger till motordödaren (kommer inte ihåg gängen nu men det borde inte vara så svårt att hitta). Jag hade köpt ett gängsnitt och gängat upp den någon cm till, justerat motsvarande vid reglaget.

Sitter fästet benhårt är det ju inte så bra, ta loss, gör rent och fetta in det isf.

Väljer du att köpa ny vajer så mät upp den gamla först, det kan vara oerhört svårt att uppskatta längden på en moterad sladd, slang eller vajer ombord pga egensinnig dragning.

Penta skall ha oförskämt mycket pengar för en ny vajer som man köper komplett med hölje och allt (i mina fall var det en ståltråd och ingen vajer i höljet) så snacka med banken om en inteckning i kåken. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändstycket på vajern, i detta fallet mässingsfästet, skalll defenetivt kunna röra sig mot backslagets manöverdon. Som du ser på dina bilder så sitter den med en axel igenom donet och är säkrad med en saxpinne. Ta loss och gör ren och smörj upp så kommer iaf. den biten att fungera fint igen.

Vad gäller vajern så kanske den går att använda om du har tur, men jag skulle inte tro det. Det första testet för dig blir att försöka få ur den avbrutna biten ur ändstycket, lyckas du med det kan du ju se hur du tycker att den avbrutna vajern biter i ändstycket med de få gängor som finns kvar. Tänk på att du måste ha motsvarande justeringsmån kvar uppe i reglaget för att kompensera den avbrutna biten.

 

Annars blir det att gå till butiken och köpa en helt ny vajer, dra då ur den gamla tillsammans med ett dragsnöre, för att lättare få dit den nya, och mät den utsträckt på bryggan. Vad jag minns om Storö 34:orna så är det inte helt enkelt att få in den nya vajern utan dragsnöre. 

Med lite djävlar anamma så bör detta inte bli ett stort problem för dig.

 

Lycka till

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans kablar fungerar utmärkt !

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fästet skall rotera mot armen ja, bör fettas in generöst, det ser ut som det är olika material i dom två delarna vilket  orsakat mycket korrosion.

Köp en ny wire det kostar några hundra, glöm krångliga tips för att spara 350kr, det är tumgänga och innan du fått tag i rätt gängsnitt har du lagt ner tio gånger så lång tid än om du bara köpt en ny wire. Du behöver inte köpa volvo original, volvo använder den vanligaste typen av wire med gängade ändar i båda ändarna du kan köpa den i vilken marinbutik som helst.

Det står nästan alltid instämplat i plasthöljet hur lång kabeln är nära någon av ändarna, ofta i fot, vilket är ett säkrare sätt att få rätt längd än att mäta själv eftersom längden inte mäts på något vettigt sätt enligt den konstiga branchstandarden.

Eventuellt behöver du köpa ett nytt fäste till armen också men försök få loss det gamla dom tar blodspengar för den simpla gängade mässingsbiten, glöm inte fetta in sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag har tittat lite mer på instalationen ser jag att vajrarna löper i ett kopparrör. Detta behöver man väl inte byta?

Hur utför man egentligen sjölva bytet? Är det andra delar som måste anskaffas i samband med detta eller går det bra att byta bara själva vajern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppar rör vet jag inget om, det fanns inget på min Storö 34 fr. -79, men det verkar ju rätt smart eftersom dragningen av vajrarna gick lite inom bakom och svåra att komma åt.

Man byter vajern och hylsan den löper i, det brukar vara ett svart eller rött plaströr. Att försöka byta bara själva den rostfria tråden brukar inte funka eftersom det är pressade ändar på hylsan. Dessutom är det ju relativt billiga delar vi talar om så det är inte värt besväret.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får hoppas att hela vajern inklusive hylsa går in i kopparröret. 

Min båt är från -78 men har nyare motorer. Det satt TMD40 i från början, tror jag. Nu har jag TAMD41.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter knepigt att installera wiren i ett kopparrör, eftersom ändarna på  wiren är stela måste röret man installerar i ha väldigt mjuka böjar samt generös innerdiameter om man skulle få in wiren i röret.

Är du säker på att du upfattat det hela rätt? Wiren du köper är alltså komplett med ytterhölje och anslutningarna är pressade man kan inte byta bara innertråden. En del av volvos gamla wirar hade ett hölje i brun plast som kanske kan misstas för oxiderad koppar.

Har du hittat märkningen på wiren i någon av ändarna? Insmälta siffror i plasthöljet fyllda med vit färg för att synas bättre. Eventuellt står bara volvos artikelnummer men det är lätt att ta reda på vilken längd den är på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte skärskådat höljet på den befintliga vajern, men den känns hård, som om det vorde koppar.

Är anslutningsstavarna lika långa i båda ändar? Annars hade man kunnat trycka igenom den från backslaget framåt.

Jag kanske ska lugna mig lite innan jag har tittat efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om man köper rätt gängsnitt så tar det en minut att gänga upp någon cm till. Att byta vajern tar säkert några timmar i märkliga arbetsställningar. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När Volvo Penta, gick över till Hurthbackslag, uppstod problem med att tärningen, som den kallas, kärvade i hålet i armen på backslaget. Orsaken var att hålet i armen är avsett för en tapp på 6mm, medan den i verkligheten är 1/4, alltså 6,35mm. Det funkar ett tag, men sedan börjar tappen kärva, och kan till och med gå av. Lösningen är att borra upp hålet till 6,5mm. På senare backslag är problemet åtgärdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade för mig att det var en kvartstumsgänga men var inte helt säker. Så ett gängsnitt UNC 1/4 torde vara vad TS behöver. yes

Edit:

Friskrivningsklausul!

Det skulle ju även kunna vara UNF 1/4



Senast ändrad av Spancox | 09 juli 2012 | 21:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej gängan på änden av wiren är mindre än 1/4 den beteckas 10-32 och ett sådant gängsnitt finns inte på Jula precis, dessutom brukar ändens gängor vara rullformade så diametern på gängorna är större än resten av änden. Hålet genom växelarmen som tärningen går igenom är bara ett slätt hål.

Det finns en kraftigare typ av reglagekabel med 1/4-28 gänga men det är inte vanligt på fritidsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopparhölje låter osannolikt, skarpa på det  med en kniv och se om det inte är plast. Den är likadan i båda ändar om det är ett volvoreglage du har, det fanns ett udda reglage som greppade om en lös innerwire för längesedan men det gällde bara gaswiren om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska krypa ner i motorrummet och kolla. Jag glömde rätt verktyg när jag var i båten idag, annars hade jag skruvat loss den och kollat då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och när du fått din nya reglagekabel på plats så gör service på mässingsinfästningen på det andra backslaget också. I båda ändar. Och gör detsamma på gasreglagena. På min båt sitter det en mässingsbricka mellan reglagearmen och saxpinnen i båda ändarna av reglagekabeln och både på växel och gas, jag tror att det hjälper till att rikta upp mässingsbiten så att det blir mindre brytningar i reglagekabeln. Om kabel och reglagearmar löper lätt och inte utsätts för brytningar så håller de länge. Att ha extra reglagekabel i reserv behövs nog inte om grejorna kollas nån gång om året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit loss vajern, och det var ju mycket riktigt en plasthylsa, inte ett kopparrör, runt vajern. (Det är en VP-vajer på 4,57 m/15 ft.)

Det fanns inte tillräckligt med spel i reglageänden för att kunna gänga upp nya gängor i backslagsänden, så det blir till att köpa nytt, men det ser inte så blodigt ut att få dit den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...