Northtorp 13 Postad 9 Juli , 2012 Jag får trots nya kablar och anslutningar ifrån Skyllermarks inte upp laddspänningen under motorgång till mer än knappt 14 volt. Ett alternativ är att montera Cteks Smartpass men då måste jag bygga om elen igen så därför ska jag byta ut generatorn som troligtvis är orginal istället. Ett tips jag har fått är att kika på Biltemas generatorer som är minst sagt prisvärda men vilken ska man välja det finns ju så många! Vilket artikelnummer passar? Jag tänker sätta dit en på 100A. Sen har någon sagt att Biltemas generatorer finns med sensorkabel fram till batteriet, stämmer det och har alla generatorer sensorkabel? Tips om andra prisvärda leverantörer emottages gärna. Tack på förhand// Northtorp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 9 Juli , 2012 Gör det enklaste först, för min första tanke är att det inte är fel på generatorn. Den laddar ju nästan 14 V, men når inte de 14,4 V du vill ha, gissar jag. Det kan bero på flera saker bla att den gula sensorkabeln (om en sådan finns) är ansluten på generatorn och inte direkt på förbrukarbatteriet, att batterirna inte är fulladdadeär felaktiga så att regulatorn matar på max ström, att regulatorn är trasig. Det bästa är kanske att kolla laddströmmen med exempelvis en tångamperemätare för att kolla vad generatorn laddar i verkligheten. Sedan finns det ytterligare tankar jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 9 Juli , 2012 Hej. Finns det verkligen sensorkabel på en över tretti år gammal generator? Om jag nu bara byter regulatorn var hittar jag en som passar till bästa pris? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 9 Juli , 2012 Ctek D250S laddar förbrukningsbatteriet med 20A men man måste iaf ha ett batteri anslutet direkt till generatorn. Man kan alltså inte koppla en Ctek direkt från generatorn till ett enda batteri. Det riskerar att förstöra Ctek.laddaren och kanske också generatorn. Om du idag har två batterigrupper och ett skiljerelä är det enkelt att koppla in en D250S (inte smartpass). Schema på det finns i andra tråda här på MG om du söker lite. Att koppla in en starkare generator ger inget bättre resultat, laddningen blir lika usel för det. Generatorn kan emellertid vara gammal och trött, även om det står 35-65A märkström kanske den bara lämnar 5-6A. Man kan kalla det att den lämnar spänning men ingen ström. En renovering hjälper, eller att köpa en ny, men inte för att den behöver vara på högre märkström utan för att den behöver fräschas upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 9 Juli , 2012 Det finns sensorkabel på gamla generatorer också. Den brukar vara gul men kan ha andra färger, ofta anslutna till B . Om man kopplar den till abtteriets pluspol iställer får man en något högre spänning men det är marginellt. jag tycker du ska renovera hela generatorn och inte bara köpa en ny regulator. Kollektorn behöver rengöras och nya kol monteras. Kanske räcker det med att göra ren generatorn invändigt och sätta nya kol så blir den som ny, även med den gamla regulatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser