Ryds510 0 Postad 7 Juli , 2012 Hej! Jag funderar starkt på att köpa en Ryds 510 gt från runt år 2000. På denna sitter en Honda 50 hk fyrtakts motor. Anser ni att denna båt är undermotoriserad? Det jag vill göra med båten är främst att kunna åka ut i planing med flera personer (drygt 4) samt att kunna dra vattenskidor/wakeboard. Det är främst motorstorleken som jag är intresserad av, inte båttyp, båtmärke eller båtstorlek. Tack på förhand!Mvh John Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 8 Juli , 2012 Har inte egen erfarenhet av båtmodellen men av liknande. Och skall du åka wakeboard eller åka 4 personer i den låter det som det definitivt är för liten motor. Bör vara minst 70 hk på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigbuster 0 Postad 8 Juli , 2012 Hej! Var ute och åkte med helt ny Ryds 478 med Mercury 50hk i helgen.. Vi var 5 personer i stilla vatten och utan packning. Motorn fick gå på nästan maxvarv för att hålla 23 knop.(4600) Kan tänka mig att 510 är något liknande eller att den kräver mer motor än 478. Till vattensport funkar säker Ryds 510 och 50hk. Men då får du vara ensam i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 8 Juli , 2012 Det är klent, jag hade en ryds 510 gti med 60 hk fyrtakt, och jag tyckte det var i underkant. Rekommenderar minst 70-90 hk för vattensport, å helst det senare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anthen 0 Postad 8 Juli , 2012 Stefanius har helt rätt. Jag har en örnvik 500 med 60hk, och den är i underkant för vattensport. Visst, det går att åka både vattenskidor och wakeboard med 2 pers i båten men jag hade definitivt kollat på större motoralternativ om jag hade velat köpa en likadan båt idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 8 Juli , 2012 Har kört Ryds 510GT med 60hk Mercury 2-t. 60hk sades vara max godkända styrka, men gav bara ca25knop och således att man måste ligga nära max bara för att plana. 75-90hk är mer lagom. Bred båt, liten motor är 510GT i ett nötskal. Annars upplevde jag den som helt ok. Kan dock inte för mitt liv se Honda 50hk som en lämplig motor till den båten förutsatt att man inte ska ägna all tid åt trolling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 9 Juli , 2012 Minst 75hk till denna båt skulle jag rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser