Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
christernilsson

Skepparexamen

Rekommendera Poster

Jag kan inte säga helt säkert men risken finns att du är ute och seglar. Jag tror nämligen att Skepparexamen inte direkt gäller längre utan att den ersatts med Fartygsbefäl klass VIII, skepparexamen omvandlas inte automatiskt till nya klass VIII. Är det inte så att christernilsson framför fartyg yrkesmässigt så är det ju inget problem. Jag rekommenderar dock en uppgradering till ftg bef klass VIII

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustskeppare heter det nu för tiden. Jag fick omvandlat min skepparexamen från -81 till kustskepparintyg via NFB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, inte stämmer väl det helt och hållet... Kustskepparen är fortfarande en behörighet att framföra fritidsfartyg med en storlek över 12x4 m. För yrkessjöfart krävs helt andra behörigheter. Saxat från Sjösportskolans hemsida: -- Det som förr hette Skepparexamen och Skeppare B har blivit ändrat till Fartygsbefälexamen och behörighet Fartygsbefäl klass VIII. Samtidigt har kursplanen ändrats något och blivit mer omfattande bl.a är det nu krav på VHF, brand- och sjukvårdsutbildning. Fartygsbefälsexamen är ett utbildningsbevis (teoretisk examen, ej behörighet) som syftar till att säkerställa att prövande har de kunskaper i navigation, sjömanskap, sjörätt, brandskydd, ABC-sjukvård m.m. som erfordras, enligt gällande anvisningar från Sjöfartsverket. Fartygsbefäl klass VIII är ett behörighetbevis Denna behörighet består av : 1. Fullgjord godkänd utbildning (Fartygsbefälsexamen) och, däcktjänstgöring bestående av 2. 36 månader däcktjänstgöring, varav minst 12 månader på handelsfartyg (dräktighet minst 70)eller 3. 24 mån.däcktjänstgöring varav minst 12 mån på fartyg (dräktighet minst 70) i yrkesmässig trafik i inre fart eller 4. 24 mån.däckspraktik på den fartygstyp behörigheten avser och inför fartygsinspektör ha avlagt godkänt prov i fartyget säkra handhavande. Sjöfartsverket kan begränsa behörighet enl. ovan med avseende på fartområde, fartygsstorlek eller antal passagerare (OBS Om man inte seglar på sin behörighet minst 12 mån under en 5 års period måste man göra om den teoretiska examen för att kunna förnya sin behörighet! ) Däcktjänstgöring skall fullgöras på fartyg med en dräktighet om minst 70, om inte annat föreskrivs för viss behörighet. Däckstjänstgöring på fiskefartyg får tillgodoräknas enligt de föreskrifter som meddelas av Sjöfartsverket. Sjöfartsverket kan begränsa behörigheten enl. 3 och 4. ovan med avseende på fartområde, fartygsstorlek eller antalet passagerare. Behörighet Det krävs oftast behörighetsbevis för att få föra ett fartyg i yrkesmässig trafik. Även en liten båt är yrkesmässig om man erhåller någon form av ersättning för båtresan eller för ett arrangemangdär båtresan ingår. För mindre fartyg (dräktighet under 20) i inre fart, räcker det dock i regel med Fartygsbefälsexamen klass VIII. --

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställde precis den frågan till ett utbildningsföretag i branchen. Deras svar var att Skepparexamen gäller fortfarande och ger i princip samma behörighet som Fartygsbefäl klass VIII. Man behöver således inte konvertera den till något annat. Man kan däremot komplettera om man vill med ämnen som inte ingick i Skepparexamen, t.ex. brandskydd och sjukvård. Detta är inget krav. Om man vill ha en Kustskepparexamen i sin blå bok kan man tillgodoräkna sig Skepparexamen. Kustskepparen är dock en utbildning för fritidsbåt och gäller inte i kommersiella sammanhang.



Senast ändrad av j29tunnan | 04 augusti 2009 | 10:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde samma sak med sjöfartsverket..... fick samma svar klass 8 och skepparexamen är samma papper äve om utbildningen skiljer sig något....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har klass VIII, den är väldigt inriktad på yrkessjöfart. Jag blev lite besviken på att det inte innehöll mer navigation osv. Mycker passagerargrejer och snåriga tjänstesaker.

Men men, navigationen skall man väl kanske ha innan man egentligen skall ha intresse av att gå en klass VIII.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...