Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
NiclasJ

Volvo B20

Rekommendera Poster

Hej alla! Tänkte förhöra mig om er uppfattning gällande motorn Volvo B20? Mycket problem med den? Något särskilt man skall vara uppmärksam på eller om ni bara allmänt är jäkligt nöjda med den! Rentav hittat en mycket bättre ersättare till bra pris kanske? Vad det än kan vara så skriv av er och lätta era hjärtan! :) /Niclas Senast ändrad av NiclasJ | 07 juli 2012 | 22:16

 

Senast ändrad av NiclasJ | 07 juli 2012 | 22:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt är det en mycket bra motor men eftersom tillverkningen upphörde 1978 är alla som finns nu gamla som gatan så det individuella skicket är högst varierande på dom som finns kvar så det gäller att kolla den man tänker köpa noga. Nästan alla reservdelaf finns att få tag på fortfarande så det går att laga om det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, jag förstår! Tack så mycket! :) Är det något särskilt som slitets extra mycket eller är mer vanligt att gå sönder som man skall vara uppmärksam på? Jag har för mig att B20 har haft olika modellbeteckningar, ved ni något om det? Undrar även vad det innebär att ett kompressionstest är genomfört på motorn? Tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt, tack! :) Har ni mer att tillägga, tips och trivs så tar jag gärna emot! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en AQ130/B20 i vår Monark 585 och visst har det varit en hel del strul just med vår motor...

Lite tips: Kolla kompressionen! Det var två cylindrar på vår som hade ca 7 kg och två som låg på 10-11 kg. Visade sig sedemera att kraften i motorn försvann någonstans och det innebar att båten bara kom upp i 12-15 knop. Orkade inte heller över ca 4200 varv...

Kylningen strulade också, men det visade sig att locket på sjövattenpumpen var slitet och efter att vi satt utsidan inåt, funkade kylningen perfekt.

Nu har vi bytt motorn till en B20 som suttit på en Haubits 77 och helt plötsligt så kommer vi upp i 5500 varv på motorn och motorn startar och går mycket bra!

Naturligtvis är detta individuellt, men kanske ger mina erfarenheter lite tips! Alltnog så är ju B20 en lättmekad motor!

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag, för nu ganska många år sedan, läste båttester om motorbåtar så var ett av problemen som togs upp med B20-motorn att den gärna fick ovala cylinderlopp och därmed tappade kompression och ork. Löses med omborrning och nya kolvar om motorn i övrigt är i så bra skick att det är värt kostnaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lars och excel319! Du sa att ni hade en AQ130/B20 först, men sedan bytte till en B20, bytte du till en likadan då, fast i bättre skick för att få upp effekten eller var det en annan modell ur B20 serien?

Skall eventuellt köpra en båt med en B20 motor som totalservades för 3år då även kompressionstest gjordes utan anmärkning,  men den har dock inte varit igång de senaste 2åren då den legat på land.

Finns det något sätt att testa komprisionen när jag skall åka och titta på båten?

Även som näste talare nämnde med ovala cynderlop, finns det någon möjlighet att upptäcka detta direkt?

Tycker ni att det finns något annat som är viktigt att få reda på inför ett köp gällande just motorn? (Om vi bestämmer oss för denna båt blir detta mitt första egna båtköp, och vad kan vara bättre ään att fråga er som kan detta! =) )

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är loppen ovala så är sannolikheten stor att du har lägre kompression på den/de cylindern/cylindrarna. Har du tänkt att titta på fler objekt eller det räcker egentligen med ett för att det ska vara lönt att investera i http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-151314/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bör man komma upp i för värde för att vara godkänt? Eller är det bara att samtliga cylindrar skall ha samma värde?   Har inget att referaera mot sedan tidigare så anatar att det hade varit ganska simpelt att lura mig! :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den legat stilla två år och konservering inte gjordes på rätt sätt kan motorn vara kass.

Jag skrev kan vara. Men kan vara ok.

Motorn bör varmköras och sedan ett nytt komptest för att se om cylindrar, kolvar, kolvringar och ventiler klarat sig under de tfå åren.

Sker start på land måste man tillföra kylvatten via de vägar motorn normal tar in vatten. Även håll koll på motortemperatur så den kyler rätt. Överhettning kan ge allvaliga skador på motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack För tipsen! Skall fortsätta läsa på och försöka Lära mig allt från toppar till cylindrar! :) Hade dock önskat mig ett enklare svar, typ lyser lampan grönt är motorn jättebra, lyser lampan rött så är motorn kass! Men skulle ju vara för lätt då! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det kanske det gör, Du berättar inget om var denna B20 finns? Är det i en båt Du funderar på att köpa? Ta reda på alla fakta ang toppfart mm på just den båttypen med motsvarande B20 (finns ju ett antal olika effekter på marin B20) och ta sedan en provtur, varvar motorn det den skall och blir dessutom hastigheten rätt så har motorn någorlunda sin rätta effekt. Helst med originalstigning på propellern

Kolla sen så att det inte är vatten i oljan (även på drevet) och ev endra fel så har Du kommit långt på ett enkelt vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en båt kag tänker köpa, en Storö kabin som plastats. Den ligger dessvärre på land, så därför kan det vara lite svårt att testa allt du nämnde. Men de mes oljan ska kag kolla upp (även om de problemen inte borde vara där med tanke på de legat på land 2år! Vet ni om det skiljer sig väldigt mycket att mecka med en B20 till bil gentemot en marin B20? /Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nej i grunden är en B20 en B20 men det skiljer lite som vattenpumpsystem, oljekylare, avgasystem, toleranser som ventilspel och kontaktspel på brytarspetsar.

Men allt är ju simpel mekanik och lika lätt att skruva på som en bil.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, låter betryggande! :) Inte för att det kommer göra det mycket lättare för mig nu i början, men en bekant är duktig på volvo motorer (till bilar) och bör reda ut detta då, och dessutom finns det kanske hopp om att jag en dag skall reda ut detta också! :) Är det någon av er som skrivit som har haft B20 sittandes i en Solö? Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom motorn sitter i en storö kabin som plastats så är sannolikheten att själva båten är rutten betydligt större än att det är fel på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, intressant åsikt! Vad gör du den bedömningen på utan att ha sett båten? Är det ett vanligt problem med just Solö kabin eller är det något annat du gör denna bedömning på? Är det så, så är ju motorn mitt minsta problem känns det som! :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag baserar detta på att jag har sett en hel del inplastade träbåtar, där inplastningen är gjord för att stoppa rötan, jag vill absolut inte måla fan på väggen, men ta hjälp av någon som kan träbåtar för att få ett utlåtande om skicket på båten! Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack för varningen! Har haft de tankarna också, men har känts fel att anlita en besiktningsman som kanske kosta hälften av vad båten gör, men vet själv att det klokaste hade varit att göra det, särskilt med min högt begränsade båtkunskaper! Tack för varningen iaf! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Brklagar att mitt svar dröjt!
Jag fick den gamla motorn utbytt till en likadan B20. Denna motor har suttit i en Haubits77 och drivit en hudraulpump som man hade för bl.a. framdrivning av artilleripjäsen. Enligt uppgift så gick motorn på ett konstant varvtal.

Min bedömning var att den inte använts speciellt mycket under sin tid som del av en artilleripjäs och den köptes oprövad.

Det visade sig vara 2 rostiga cylindrar, men dessa honades av varvet. Även lite annan rost hittades men åtgärdades. Toppen från den gamla motorn plockades över, användes då den ju hade renoverats året innan, och även kylsystem, tändning och generator plockades från den gamla motorn då det var 24 voltssysten i kanonen.

Nu funkar motorn bra! Varvar upp i ca 5500 varv belastad och den gamla Monark 585an gör iaf 21 knop! Jag är klart nöjd!

Sammanfattningsvis: Se till så att motorn har kraft och kommer upp i varv när den är belastad! Att den inte blir för varm! Beroende på termostat kan den gå upp precis till det röda fältet men absolut inte längre! Ett kompressionsprov är nog en nödvändighet för att man inte skall hamna i samma sits som jag gjorde - alltså med den motor som mekaniskt fungerade men inte orkade...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B20 Ellen som PE tas marina varianter aq rep. BB 115 (talet kan variera beroende på antal hk är en pålitlig och lätt skruvad motor. I grunden är den samma motor som b18 men den botades upp till 2.0 liter när Volvo Lanserade Volvo 140 serien. Det är lätt att hitta reservdelar och billigt köp rotor och fördelar ock Och impeller att ha i reserv på biltema fr ngra tior Dessutom bör du ha nycklar med tumsmått för det finns skruvar Av både mm oc tum ( sea) standard på motorn. Det är en bra motor som dessutom låter trevligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...