Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
pismo

Utmärkt forum.

Rekommendera Poster

Är inne på forumet någongång varje dag, sedan ca. 1 år tillbaka.  Måste säga att jag lärt mig mer om båtar/motorer än vad jag trodde från början, tvekar inte längre att pilla med båten. Tack till alla kunniga som kommer med förslag på allehanda problem. smiley

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är detyes

Ibland är debatten krävande och på gränsen till att vara för hård men oftast mycket harmonisk.

Man lär hela tiden massa nytt och den samlade kunskapen här på forumet är mycket stor.

Många med stor erfarenhet att ta lärdom ifrån. Många med intressanta inlägg.

Utan MG vore vardagen ett snäpp gråare.heart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för dina vänliga ord och delar gärna med migsmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis

Sparre och jag har inte samma uppfattning om världen men beror på olika referensramar.

smiley

Att han inte kan sin läxa om underbara Volvo gör inte att han är dum. Alla kan lära sig. Har stor förhoppning att även Sparre lär sig mer om volvo. Kanske även han får chansen att äga en egen Volvo. heart

Skulle rekomendera honom att undersöka tillverkning i Kina lite mer. Riktigt intressant och vi är rätt så bra här i Sverige. Något kineserna redan fattat mer än vad svenskar gjort.

Volvo är bäst (åtminstone vad jag tycker)

Skrivet i all välmening.yes Alltså inte en sådan härangry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh det där var litet trist. Släpp garden och njut av sommaren nu istället!cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den var snäll.

Semestern har börjat och stressnivån betydligt lägre.coolheart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varav detta?

Vilken enorm ödmjukhet, är det pga semestern?

Måste också erkänna att jag imponeras av kineserna. 60 timmars arbetsvecka, ingen semester och 1/10 av lönekostnaden jämfört med en svensk. LAS vet de inte vad det är. Tror du fortfarande att de nya volvobilarna kommer att tillverkas i götet?wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

42 timmars arbetsvecka. Jag vet då vi har antställda där som arbetar enligt de lagar som finns. Sedan finns det kryphål precis som här i Sverige. Jag har sett några sådanna exempel.

Vår personal börjar 8.00 på morgonen då de har relativt långt till jobbet. 30 minuter lunch och slutar kl 17. På förmiddag och eftermiddag 10 10 minuter rast. Hur får man det till 60 timmar? De arbetar måndag till fredag.

De arbetar fler dagar per år än svenskar som har 5 veckors semester. Kineser har två lediga perioder. En vid kinesiska nyåret som 2013 infaller runt 10:e februari samt en period i oktober. För 2012 infaller den första veckan i oktober. Och sedan precis som vi vissa lediga dagar. t.ex. 1:e maj.

Lönekostnaden. jo du svenskar skulle gärna vara glada om det var 1/10 för då skulle en svensk industriarbetare tjäna runt 40.000 kr i månaden. I grundlön.

Jag har lärt mycket om lönebild, sociala kostnader och löneutveckling i den del av Kina där det är lämpligt att tillverka produkter av hög kvalitstsnivå.

Ett otroligt land där det finns otroligt mycket möjligheter men det krävs att man tar reda på hur det fungerar först.

I år är det drakens år och ett bra år för att göra framsteg i landet.

Skulle vara kul att träffa dig och få lära ut en del av mina erfarenheter om Kina och kanske kunna omvända en som gått på allt sensations journalistik som vi svenskar matas om angående Kina.

Jo även varit och besökt kinesiska härdföretag, ytbehandlingsföretag och kan lova att jag hade en sned blid före besöken som till viss del formats via skit som svensk tv visat. Troligen den bild som de flesta svenskar har och sedan tror att det är så.

Visst finns det sådant som inte är så bra men det är inte hela sanningen om Kina.

Men nu är det semester. Reser till Kina igen vecka 34yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kina är ett stort land där vissa delar är välmående och där arbetsrätten fungerar utmärkt, medan andra delar håller ren medeltidstandard. Allt där emellan finns. Att påstå att allt är bra med arbetsförhållanden i Kina gör man bara om man inte vill se, eller kan av olika anledningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lönerna i Kina stiger. Alla vill ha det bättre där. Råmaterial har ett världsmarknadsprs och inom det industiella kan de inte konkurrera längre med automatiserade tillverkningslinor i Europa inom det jag jobbar med

Senast ändrad av Rolle85 | 07 juli 2012 | 23:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt i att det finns stora skillnader i Kina. Detta gäller även teknisk kompetens vilket krävs för att tillverka produkter med hög prestanda och kvalitet. För att jämställa en svensk industriarbetare med en kinesisk så får man välja att jämföra med samma kunskapsnivå och då hamnar lönelägget lite annorlunda än de löner och arbetsförhållanden massmedia skriver om.

Jag tycker man ska ha ett öppet synsätt och inse att det på många platser, inte bara Kina, finns arbetsplatser med dåliga arbetsförhållanden. Även här i Sverige.

Om vi är med och inte ställer oss utanför är det möjligt att vi också kan påverka arbetsförhållanden åt ett håll som medför bättre liv för de som tillverkar våra prylar. Även här i Sverige.

Jo jag hade en hel del uppfattningar om Kina före jag började resa dit men har omvärderat mycket. Kina är ett otroligt land med en enorm vilja att gå frammåt.Tidigare kunde man exportera gamal utrustningar till Kina som inte dög åt oss, numera är sådant omöjligt och nu är det nya eller motsvarande utrustningar som är möjliga att få in i landet.

Och för att inte bli helt OT, visst är MG forum bra då man här når massa båtälskande människor och kan diskutera sådant här.yes Går kanske vända på lite myter och kasnke få några till att inse att Sverige är fantastiskt som vi ska vara stolta över och att det faktiskt går att tillverka bra saker i Sverige till rätt pris.

Senast ändrad av crabfish | 08 juli 2012 | 05:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...