Anthen 0 Postad 7 Juli , 2012 Hej! Jag har ett problem med min motor, det är alltså en mercury 60hk årsmodell 2010. Problemet är att den låter konstigt. På tomgång med växel i låter den snarare som en snipa(det där sakta kluckande ljudet) men den låter hela registret ut till toppfart. Jag ringde återförsäljaren därifrån jag köpte båten och de var ganska säkra på att det var något fel på tomgångsjusteringen. Han sa också att det inte är några problem att köra motorn och den går precis som vanligt. Men det är störande då den låter nästan dubbelt så högt nu som innan. Återförsäljaren ville att jag skulle komma ner med båten till dem. Men jag tänkte höra med er om ni har någon erfarenhet av detta problem. Jag har nämligen bara en 30-kärra till båten och det är 15mil till återförsäljaren så jag hade föredragit att lösa detta själv. Eller åtminstone få en inblick i vad som är fel. Alltså, är det någon av er som har upplevt eller hört om detta problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Juli , 2012 Hej, Ljudbeskrivningar är alltid lite svåra att begripa, så också denna. Kanske kan du lägga upp nån film- eller ljudfil? En mer exakt beskrivning av motortypen som också inkluderar serienummer kan ofta också klargöra. Finns i nuläget en del fritt nedladdbara manualer för bl.a. Mercury på denna ryska sajt, även högintressanta verkstadsmanualer. Länkar en googlesökning så kan du själv leta litet, i verkstadsmanualer kan även finnas beskrivningar av kända&lättfixade problem som s.a.s. gått under det elektroniska övervakningssystemets radar. ...http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=mercury manual site:mdmotors.ru&oq=mercury manual site:mdmotors.ru&gs_l=hp.12...2848.20350.0.23954.31.28.0.3.3.0.364.2784.21j6j0j1.28.0...0.0.f4c0osvUSi4&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=5dddb7a095b864f0&biw=1173&bih=651 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anthen 0 Postad 7 Juli , 2012 Jag ska fixa en film nästa gång jag är och ser till båten! Motorn är alltså en Mercury 60EFI 4-takt från 2010. Jag kan återkomma med serienummer om det är intressant. Jag kollade länken du postade och det verkar vara precis vad jag letade efter! Men jag återkommer när jag har fixat en film så blir det lättare för er att förstå vad jag menar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Juli , 2012 Jo, serienumret skadar inte. Står inga årsmodeller t.ex. i denna sajt med reservdelsskisser. Många delar är ju samma, men vet man numret så behöver man inte tveka om vilken skiss som gäller. http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/60 EFI (4 CYL.)(4-STROKE)/parts.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anthen 0 Postad 8 Juli , 2012 Här kommer en film som visar hur motorn låter: http://www.youtube.com/watch?v=0C5nbqaCaBA&feature=youtu.be Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Juli , 2012 Huu, låter som om en kugg i ett dreven gått. Låter det likadant då du backar? Skulle inte rekommendera att köra med denna motor. Ta kontakt med verkstaden och be dem lyssna på ljudet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anthen 0 Postad 8 Juli , 2012 Jasså? Kan du utveckla det? Det låter likadant när jag backar. Jag ska prata med dem, som tur är så är det fortfarande garanti på motorn, tror jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Juli , 2012 Det låter som ett mekaninskt ljud (till skillnad från t.ex. avgasljud) som inte finns om inte växeln är ilaggd. Men det är en ren gissning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 8 Juli , 2012 låter den likadant på tomgång utan växel då är det en avgaspackning som läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Juli , 2012 Jo, instämmer! Låter metalliskt illa, och körning förvärrar nog skadorna. Men man kan ju ändå försöka gissa närmare var felet kan sitta. Bara en fundering, men smällandet verkar ha ganska låg frekvens jämfört med vevaxeln kan jag tycka? I en fyrtakts fyrcylindrig motor blir det två arbetstakter (avgaspuffar) per vevaxelvarv så man borde nog höra en smäll per två puffar. Alltså halva vevaxel-frekvensen ifall felet sitter i den oväxlade delen.Någon med bra musik-öra kanske kan bekräfta att så är fallet? Propelleraxeln går långsammare (uväxling antingen 1,83:1 eller 2,33:1), så vid fel där halveras frekvensen ungefärligen en gång ytterligare. Jag tycker mig höra just den låga smällfrekvensen, men är det hack i drivkuggarna så skulle väl - helt osannolikt - både fram- och back drev fått samma typ av skada? Oljudet borde nog också låta allt starkare under gaspådragets höjda axelbelastning?? (Väsnas det mot förmodan även utan ilagd växel så kan kanske oljepumpen vara en kandidat, sitter på kamaxeln som ju har halva vevaxelfrekvensen?) Sätter alltså min slant på fel i propellerhuset, alltså knappast drivkuggarna men nåt annat. Vete katten vad som skulle kunna väsnas så högljutt, men men? Skiss propelleraxeldetaljer ... http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/60 EFI (4 CYL.)(4-STROKE)/1C050252 & Up/Gear Housing, Propeller Shaft - 1.83:1 Gear Ratio/parts.html# Aktiverar filmlänken ... Senast ändrad av Thomas-1 | 09 juli 2012 | 12:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anthen 0 Postad 10 Juli , 2012 Hmm, mycket bra spelkulationer. Jag lät en lokal båtmekaniker lyssna på båten och han trodde att växellådan hade skurit. jag ska ner till den återförsäljaren som sålde båten till mig imorgon så får vi se vad de gör med den. Återkommer med resultat om vem som hade rätt! Jag kan trösta mig själv med att det verkar bli dåligt väder hela veckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser