Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
lyckopeter

Kylning aq 170

Rekommendera Poster

Hej!

Är osäker på om kylningen till min aq 170 är rätt gjord. Någon kunning som kan ge mig svar?

post-10022671-1394237156,5874_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1- Kylvatten IN
2- Kylvatten UT
3- Motorvatten IN från termostat
4- Motorvatten UT
5- Avluftning expansionskärl
6- Till expansionskärl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där värmeväxlaren är inte original så att någon skulle kunna svara på om det funkar eller inte är nog optimistiskt, det ser grundläggande rätt ut men du får nog prova själv om det funkar i praktiken.

Är det  3 Zenith stromberg förgasare på en AQ170? Det har jag alldrig sett innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan uppkom då jag har problem med kylningen och såg den här bilden som ser ut att vara liknande kylnig. Där ser det ut som om slang 6 ska gå till avluftning ,och att det ska vara en till slang till expansionskärl.som inte finns på min.   ---->  www.martec.se/html/1vp170.pdf   ev ska slang 3 och 4 ska byta plats?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och ja...det är 3 Zenith stromberg rätta benämningen på motorn kanske är aq165? iaf b30 i marinversion...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Motorer medtre Stromberg-förgasare heter AQ165. Din värmeväxlare ser alldeles för liten ut. Den kan knappast kyla en så stor motor. Den bör nog vara minst tre gånger så stor.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som expansionskärl från bil och en värmeväxlare som nästan ser ut som en oljekylare i storlek. Det ser ut som hemmabygge.Om motorn kyler bra på lägre varv, men inte orkar kyla över säg 4000varv, tror jag felet kan ligga i värmeväxlarens storlek som någon anna redan var inne på.

Hemmabyggt kan funka bra, men är ångest att felsöka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...