Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
arriva2452

Koppla in vakuumklocka!

Rekommendera Poster

Hej! Jag har upptäckt att det fattas en slang som ska sitta på vakuumklockan som sitter på sidan av fördelarlockets fäste, jag har köpt en slang men jag hittar inte vart slangen ska kopplas på? jag vet att det ska kopplas nånstans på insuget eller förgasaren men vart? någon som vet??

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade underlättat om du talat om vad det var för motor.

Nåväl, när det var aktuellt att trimma B20 i bil, så var båtmotorfördelarna eftersökta eftersom de saknade vacumförställning. Med vacumförställning ville motorn gärna spika om man var lite het på gasen. I avsaknad av rätt fördelare kopplade man ur slangen och låste vacumförställningen med en skruv genom plåten som brytarspetsen sitter på. Detta funkade, men jag vill minnas att cenrifugalförställningen hade något annorlunda kurva på båtfördelaren.

Vacumförställning är tänkt att spara lite bensin genom att öka förställningen några grader under låg last, t. ex. 50-90 km/h jämn fart på plan väg. Vid 70 km/h varvade bilmotorn (utan overdrive) ungefär 2300 varv, och utvecklade runt 10 hk. I båt är normalt belastningen vid detta varvtal vässentligt högre och vacumet därmed betydligt lägre. Det är alltså inte så meningsfyllt med vacumförställning på en båtmotor.

Mao. jag tror du har en bilfördelare på din motor. Se i så fall till att vacumförställningen är låst, så att den inte kan fara upp och ner. Kolla tändinställningen även vid max förställning, så att den inte är för hög. Den skall inte fladdra vid något varvtal. Om detta är OK kan du köra och vara glad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...