arriva2452 0 Postad 6 Juli , 2012 Hej! Jag har upptäckt att det fattas en slang som ska sitta på vakuumklockan som sitter på sidan av fördelarlockets fäste, jag har köpt en slang men jag hittar inte vart slangen ska kopplas på? jag vet att det ska kopplas nånstans på insuget eller förgasaren men vart? någon som vet?? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 7 Juli , 2012 Det hade underlättat om du talat om vad det var för motor. Nåväl, när det var aktuellt att trimma B20 i bil, så var båtmotorfördelarna eftersökta eftersom de saknade vacumförställning. Med vacumförställning ville motorn gärna spika om man var lite het på gasen. I avsaknad av rätt fördelare kopplade man ur slangen och låste vacumförställningen med en skruv genom plåten som brytarspetsen sitter på. Detta funkade, men jag vill minnas att cenrifugalförställningen hade något annorlunda kurva på båtfördelaren. Vacumförställning är tänkt att spara lite bensin genom att öka förställningen några grader under låg last, t. ex. 50-90 km/h jämn fart på plan väg. Vid 70 km/h varvade bilmotorn (utan overdrive) ungefär 2300 varv, och utvecklade runt 10 hk. I båt är normalt belastningen vid detta varvtal vässentligt högre och vacumet därmed betydligt lägre. Det är alltså inte så meningsfyllt med vacumförställning på en båtmotor. Mao. jag tror du har en bilfördelare på din motor. Se i så fall till att vacumförställningen är låst, så att den inte kan fara upp och ner. Kolla tändinställningen även vid max förställning, så att den inte är för hög. Den skall inte fladdra vid något varvtal. Om detta är OK kan du köra och vara glad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser