Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
HanneZ82

Landströmskontakt, 120V, byta?

Rekommendera Poster

Min tanke med att ringa anonymt är ifall man förväntar sig ett svar som man inte vill ha. I så fall är det ju inte så bra att man talar om vem man är så den man talar med kan göra anteckningar om att man kanske tänkte ta lite genvägar när det gäller säkerheten.

Om man dock får svaret man vill ha kan man ju avsluta med att kliva ur anonymiteten och be personen skicka svaret till sin mail.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac... jag är på semester och tänker lägga ner det här skrivandet nu. Inget mot dig personligen ( utom förstås min fru som undrar varför jag ringer juristbekanta ) Hur du läser lagar får stå för dig. Jag har en väl grundad åsikt anser jag. Att byta intagskontakt eller byta ut, uppgradera eller modifiera, modernisera ett elsystem i en båt påverkar huvudfunktionrna så lite att en tidigare gjord CE certifiering ej sätts ur spel. Denna märkning gäller f.ö. inte en båtägare som privatperson. Det finns INGEN lag som säger att varje ändring en båtägare gör måste följa ett EU direktiv. Och när det gäller 230V installation specifikt så ÄR Transportstyrelsen tillsynsmyndigheten. Och de gör alltså ett undantag för fritidsbåtar... Vilket du håller med om ( innan du tar upp flera EU direktiv igen ) rätt beslut eller ej så är det detta som gäller! Det är det enda skälet som gör att vi båtägare får nyinstallera 230V i våra båtar utan att vara behöriga elektriker. Om du vill borra i detta så ringer du Transportstyrelsens jurister, återge vad myndigheten gör för tolkning istället för din egen. Jag har respekt för dina praktiska synpunkter men formalia har du blandat ihop med krav på tillverkare och importörer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man busringa till försäkringsbolaget är det bäst att köra med dolt nummer och röstförvrängare, säga att man ringer för en kompis räkning och han ville veta.

Ärliga ringer och uppger namn och tar det svar man får och agerar därefter.

Utgår från att du skämtar Fred för annars är det ett lågvattensmärke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkis (eller någon), kan du förklara vad du menar dessa påståenden:
1. (CE-märkning)
Denna märkning gäller f.ö. inte en båtägare som privatperson.

2. (Transportstyrelsen)
Och de gör alltså ett undantag för fritidsbåtar…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...