HanneZ82 9 Postad 6 Juli , 2012 Jag håller på att se över elen i min Bayliber 2455 -00. Båten är amerikansk och förra ägaren har själv kopplat den 230V som finns. Jag känner att jag inte helt litar på det som finns vilket gör att jag tänkt göra om det. I båten finns kylskåp, micro och två uttag. Jag skall dessutom haka på min nyinköpta ctek m200 :-). I dagsläget så sitter orginalkontakten kvar från den amerikanska landströmen. Bifogar bild på denna. Det står att den klarar 30A ala 120V. Min fråga är om jag behöver byta ut denna? Den känns välbyggd och när jag var inne på seasea så såg jag att det finns exakt lika dana fast det står 230V och 16A på dem. Behöver jag byta ut denna eller är det bara att köra på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 Juli , 2012 Jag kan bara svara på hur jag skulle resonerat själv i samma situation och vill därför inte råda dig att byta eller köra på. Jag hade bytt, speciellt om jag kände mig det minsta osäker på tidigare installation. Nu förstår jag att du egentligen frågar om själva uttaget specifikt men samma gäller där. Uttaget kostar kanske några hundringar (?) och det skulle jag ta för att kunna känna mig helt säker på att allt är som det ska. Extra viktigt är det i och med att det handlar om elprylar, riskerna är i mina ögon för stora för att chansa på att det funkar. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 6 Juli , 2012 Jag är helt med på ditt tänk, och därför kommer jag byta allt efter denna punkt. Jag är inte helt familjär på att såga hål i båten och det är därför jag gärna slipper denna biten om möjligt. Kontakten är ju bevisligen använd tidigare till 230V och ser exakt lik ut den som finns för den svenska marknaden. Dessutom stämmer 125*30 ganska bra med 230*16 vilket borde vara det viktigaste? Jag kommer dessutom aldrig komma i närheten av den strömmen. Edit: Bara för att klaragöra så är inte kontakten monterad av förra ägaren utan den är med största säkerhet monterad i fabrik. Sen hur kunniga Bayliner-montörerna är kan vi ju diskutera i en annan tråd Senast ändrad av HanneZ82 | 06 juli 2012 | 15:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 Juli , 2012 Där är vi lika, jag avskyr också att såga i båten. Jag kanske missuppfattade då jag trodde du hittat en identisk kontakt på Seasea (alltså hela kontakten) så du bara behövde skruva loss den gamla och skruva dit den nya? När det gäller el så har jag en aversion mot att använda kontakter till sådant de inte är avsedda/märkta för. Jag ville ha en 12 V-kontakt på utsidan av min bil av olika anledningar och fick tipset att använda en motorvärmarkontakt som ju är vattentäta. Detta avfärdade jag direkt eftersom det då finns en risk (om än extremt liten) att någon kopplar 220 rakt in i bilens elsystem av misstag. Din kontakt klarar säkert att användas för 220...eller gör den verkligen det...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Juli , 2012 Jag hade samma uttag på min Searay som original va 230v . Bara infot på locket skiljer . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 6 Juli , 2012 Är kontakten i gott skick utan korrosion/oxid på strömförande delar finns det ingen anledning att byta. Helt klart klarar den 240V och strömstyrkan (som alstrar värme) blir lägre med 240V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Juli , 2012 Generellt så är jag försiktig med att köra 220V i nätgrejor som är märkta 110V. Ja, strömmen blir mindre, men hur är det med isolationsavstånd etc. Som är beroende på spänningen. Det är *nog* ingen större skillnad på 230/120V donet, mer än märkplåten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Juli , 2012 Nej du får inte ha en amerikansk kontakt. Starkströmsintallation i fritidsbåt ska följa EU:s ”Recreational Craft Directive” vilket innebär bl.a det ska vara enl ISO 13297. Båtägaren/befälhavaren ansvarar för att ISO 13297 är uppfylld. Här är en utmärkt skrift: http://batteknik.se/2010/13297_foredrag.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Juli , 2012 Kul att vara bara teoretisk .,,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 7 Juli , 2012 ISO-standarder gäller förvisso om du är båttillverkare och bygger nya båtar... Men för oss ägare av begagnat så kan vi nog antaga att sunt förnuft samt vanlig ansvarskänsla gäller. ( redaransvar! )Däremot, på den länk som Fänrik bhemac hänvisar till så diskuteras AVSTEG från att jorda apparater inne i båten under vissa omständigheter... Så jag tycker nog att en 230V installation kräver lite mer eftertanke än att behålla/byte av intagskontakt, du kanske ska konsultera ett proffs? Tanken att byta från 110 till 230V är bra, gör det genomtänkt är du snäll? Ty den förre ägaren har säkert dragit en del nytt och frågan är om det fanns en del 110V kvar som återanvänder? Ska du ändå göra om så kan man tänka till... Senast ändrad av Funkis | 07 juli 2012 | 08:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Juli , 2012 Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda. Fundera på konsekvenserna blir vid en ev olycka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 7 Juli , 2012 Bilden visar ett vanligt Marinco intag som används till både 230/16 och 125/30. Sitter på många långfärdsutrustade båtar med omkopplingsbar skiljetransformator från 230/125. Men kopplas då med dubbel area tjocklek på ledarna mellan intag och transformator. Så är det orginal på min båt, såld och tillverkad i europa men tillverkad för användning runt hela jorden. http://www.marinco.com/product/16a-220-volts-power-inlet Senast ändrad av oceanis | 07 juli 2012 | 20:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 7 Juli , 2012 Och var står det att man inte får använda en Marinco kontakt i båten???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Juli , 2012 Kontakten ska vara godkänd, står det 120V/30A finns det stark anledning att mistänka att den inte är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 Juli , 2012 Om vi återgår till ursprungsfrågan istället för att diskutera vad en båtbyggare har för producentansvar, en nog knepig fråga antagligen... ( och vi med begagnade båtar vill bara ha en el-säker båt eftersom vi har ägare/redaransvar ). Tycker du gör helt rätt i att gå igenom förra ägarens installation. Och handen på hjärtat, byter du intagskontakten till en ny som det står 230V på - slipper ju nästa ägare att fundera? Viktigare är nog att du kollar alla ledningar att de ej är för klena och tar dig en rejäl funderare på det avsteg från jordning som Magnus Sterky mfl föreslår? Observera att det förutsätter att du har en fungerande jordfelsbrytare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 10 Juli , 2012 Om nu Marinco intaget är ok så är det ju ganska onödigt att kasta bort pengar i onödan eftersom det är exakt samma som för 230V. Likaså kan man nog utgå ifrån att kablarna inte är för klena om det är en orginal 120V installation eftersom dom då har dubbel så stor area som om dom skulle varit orginal i ett 230 V system. Men naturligtvis bör man kolla vad som sitter i men utgå inte automatiskt ifrån att det skulle vara sämre och mindre säkert för att det byggdes för 120V Som svar på orginalfrågan så kan du köra på med orginalintaget! Senast ändrad av oceanis | 10 juli 2012 | 02:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 10 Juli , 2012 Är inte starkströmsinstalaltioner något som skall göras av behörig elektriker även på båtar? Om det nu inte krävs måste man veta vad man gör och kunna utföra det på rätt sätt samt säkerställa att systemet är bra (issolationsmäta mm, ej att förväxla med resistansmeter) Man ska ha jordfelsbrytare och den ska fungera (testas) och man ska veta vilka krav som ställs på en installation. Jag skulle ge rådet att låta en behörig installatör med kunskap om marina installationer se över starkströmsdelen i båten och göra nödvändiga åtgärder. Finns mycket man kan göra själv på en båt men knappast starkströmsinstallationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 10 Juli , 2012 Formellt finns inga behörighetskrav vid starkströmsinstallationer i båtar. Men naturligtvis ska man veta vad man gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 10 Juli , 2012 Misstänkte det. Själv är jag utbildad elektriker (dock inte formell behörighet) men ger kalla kårar inför felaktiga instalaltioner i något som lurigt som just en båt. Ofta fuktigt och även saltvatten ibland. Ansvarfrågan ligger givetvis på den som utfört installationen/ändrat. Hade vi haft obligatorisk kontrollbesiktning hade vi säkert fångat en och annan livsfarlig installation. Tycker ändå TS ska överlåta detta till en behörig elektriker. Kostar mer men är billig försäkran mot olyckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 10 Juli , 2012 Och hur vet du eller TS att t.ex en formellt behörig installationselektriker som lagt kabel på kabelstegar i en industri hela sitt liv kan något om båtar och vad som gäller på dessa. Hur vet TS att denna person vet hur olika system med laddare, isolationstransformatorer, etc etc och galvaniska strömmar i en båt fungerar. Behörig innebär inte att man med automatik vet mer än vad en icke välinsatt obehörig person vet och kan. Jag har sett alldeles för många sådana installationer som sk behöriga elektriker har kopplat in med entrådiga kablar typ EKK i tron att det som gäller i ett hus också gäller i en båt. Alldeles för många använder typiska landinstallationer, för dom vet inget annat. Hur många behöriga elektriker använder mångtrådiga förtennade kablar för att undvika att inkopplingarna skadas eller lossnar vid vibrationer i båten? Om man inte kan själv så ska man se till att man har en kunnig person som vet hur en båtinstallation skall se ut, sen om han eller hon är behörig eller inte spelar mindre roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 10 Juli , 2012 Instämmer helt. Därför skrev jag tidigare i denna tråd Jag skulle ge rådet att låta en behörig installatör med kunskap om marina installationer se över starkströmsdelen i båten och göra nödvändiga åtgärder. Finns mycket man kan göra själv på en båt men knappast starkströmsinstallationer. Just för att marina installationer är annorlunda än att installera i vanliga byggnader på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 10 Juli , 2012 Byt inte uttag det är bara att köra på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Juli , 2012 Starkströmsinstallation i en fritidsbåt är lite speciellt. Dels för att är det felaktigt gjort så kan det få allvarliga följder, men också därför att det är en av de få saker ombord där det finns ett regelverk. Den som installerar eller ändrar i en installation tar också ansvar för att den är riktigt gjord. Detta är solklart enligt gällande regler. I reglerna finns också angivet vilka komponenter som får användas, så även om man hittar en kontakt som är enormt mycket bättre så får den inte användas om den inte är godkänd. Reglerna är fyrkantiga och det finns inga undantag. Skulle det inträffa en olycka så tittar man också på installationen. Är den inte korrekt så försöker man fastställa vem som gjort installationen, kan man inte fastställa detta så kommer båtägaren att ställas till ansvar. Det innebär också att försäkringsbolaget kommer att reducera ersättningen. Enklast är att låta en behörig elektriker med kunskap om installation i båtar, göra installationen och se till att ha ett kvitto. Det kostar naturligtvis. Men har man kunskap så kan man göra installationen själv, men se för guds skull till att bara använda godkända prylar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Juli , 2012 Du bhemac... du verkar insiktsfull? Vad är din uppfattning om det avsteg som Magnus Sterky mfl föreslår i den information du tipsade om? Dvs att inte jorda inne i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Juli , 2012 Jag kan inte regelverket men det kan Magnus Sterky och jag vet att han brukar vara mycket noga med att uppfylla reglerna. Men det bästa är att höra hans åsikt. Fö tycker jag hans ide om lokal jordning är mycket bra. En råder det ingen tvekan om, använd bara godkänd materiel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 10 Juli , 2012 Oj! Vilken tråd det blev :-) Jag kommer faktiskt lite för skoj skull ringa upp och höra med tillverkaren och se om det har något att säga. Jag läste att någon skrivit att det kan vara risk för överslag men det kan vi direkt avfärda då 230V kontakten ser precis likadan ut och det är just exakt enbart kontakten jag vill behålla. Jag är en av de där som sett vad behöriga elektriker, mekaniker etc. ställt till med så jag läser hellre på själv och tar mig ordentligt med tid. Jag kommer inte göra någon större installation utan enbart dra in en sladd(<0.5m, ej brevid 12V) till en färdigkopplad landströmsenhet(från sea sea) och därpå koppla batteriladdare, micro, kylskåp och två vanliga uttag. Kommer köra med rätt kabel enligt de dokument jag läst och använda sunt förnuft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 10 Juli , 2012 1. Visa det regelverk som du hänvisar till och inte ett regelverk som gäller för nytillverkade båtar som lyder under CE reglementet och som inte på något sätt har med en gammal eller egentillverkad båt att göra. 2. Visa på att tex inte ett Marinco intag enligt bild ovan får användas 3. Visa att ett försäkringsbolag skulle reducera en eventuell ersättning 4. Varför blandar du in behörig elektriker eftersom detta inte på något sätt finns krav om detta i något regelverk 5. Vad är det för konstigt snack om kvitto på jobbet, har inte på något sätt med verkligheten att göra. Du svävar ut i dina inlägg och.blandar friskt ihop saker och ting. Troligen för att du vill verka insatt och trovärdig men det vore bättre om du höll dig till frågan och sakförhållanden. Än en gång så ska naturligtvis ingen som inte har kunskap syssla med elinstallation men det är för mig självklart. Senast ändrad av oceanis | 11 juli 2012 | 10:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Juli , 2012 Nu verkar TS vara av den mer försiktiga typen som noga tar reda på vad som krävs och det kommer säkert gå bra. Men gänget glada hobby elektriker som tror de är världsbäst skulle ge faen i elektriska instalaltioner överhuvudtaget. Krävs tydligen utbildning och erfarenhet för att inse hur allvaligt felaktiga installationer kan vara. Betänk att det kan vara dina barn som är i en båt där någon pillat med elen och det går åt helv... Även om det inte är krav på behörig elektriker så är det skönt med någon som tar ansvar för att det blir rätt utfört samt har de instrument vanliga hobbyelektriker saknar. Ta bara exemplet på alla de som installerar egna golvvärmeslingor i sina kök, hallar och badrum. Hur många av dessa fattar att issolationsmätning av installationen INTE är att mäta resistansen med ett universalintrumet från Biltema utan med en rikgit kallibrerad issolationsprovare (ofta kallad megger) För en sådan har ni väll också nr ni installerat el i båten? Vill inte vara tråkig men felaktiga instalaltioner innebär livsfara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Juli , 2012 Till trådskaparen Hanne - du känns som den typ av ansvarskännande båtägare jag gärna ligger bredvid i hamnar med Landström påslagen. Bra tänk du har! Till bhemac - du ger lite olika signaler ( vilket gör att du får frågor? ) ty först hänvisar du till EU direktiv, som troligen inte gäller på trådskaparens båt. Sedan varnar du för att använda elinstallationmateriel som inte är godkänd vilket ju är helt korrekt.... Bara det att det numera ej sker provning eller kontroll? Så vilken tjing-tjong som helst kan tillverka ett euro intag och sätta 230V märkning på den... godkänd? Förhoppningsvis. Men sedan så gör du ett stort avsteg från installationspraxis i Skandinavien och EU direktiven ... Med hänvisning till en elektriker du har stort förtroende för! samtidigt som du, ärligt, erkänner att du inte kan så mycket om reglerna? Du har nog välmening med dina inlägg men det är svårt att sätta dem i trådskaparens sammanhang? Ville bara säga det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 11 Juli , 2012 Det intressanta är att så många blandar in begreppet behörig elektriker i dessa sammanhang. Behörig elektriker är ett begrepp som används för installationer på land i hus, industri etc och har inget med fritidsbåtar att göra. Denna typ av installationer styrs av helt andra regler. Eftersom det inte finns något formellt krav på behörighet så finns det med största sannolikhet inte heller något lagrum som skulle få en sk behörig landelektriker fälld för den installation han/hon utfört. Däremot finns det stikt befälhavaransvar och redaransvar så ansvaret för att båten är säker faller därför oftast på ägaren. Så ansvaret föe båtens elinstallation kan inte hänskjutas till en behörig elektriker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser