Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Spancox

Skruva i plast

Rekommendera Poster

Jag tänkte skruva fast ett elektroniskt relä för länspumpen och undrar om det finns självborrande skruv för plast? Jag tänker mig ungefär som dito självborrande skruv för plåt.

Några tips? Det blir så bökigt att komma åt med dremeln eller borrmaskin där nere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

jag har satt lite grejer typ så, jag har alltid blivit tvungen att förborra för att plasten biter så så att man drar sönder skruven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig sett självborrande skruv i syrafast tyvärr. Det vore en god ide att ta fram sådana eftersom det ibland är så rackans trångt att komma åt.

/B

Edit: illa stavat (igen)

Senast ändrad av Bosse | 06 juli 2012 | 14:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en viss förkärlek för bitsborr till skruvdragaren. Lätt att byta mellan bits och borr, när man måste förborra.

Senast ändrad av toaen | 06 juli 2012 | 18:39

post-945-1394237156,4009_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en fin sats Toaen! Var hittar man en sådan?

Jag köpte nyligen Boschs härliga skruvdragare IXO som endast har bitsfäste så en sats med bra bitsborr skulle vara grymt att ha! De jag har i min borr/bit-sats med fem miljoner delar för en hundring är inte så bra...cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har ju dessutom redan ett gäng sådana i liten diameter. Bra tänkt! Undrar om min lilla Panasonic proffsdragare har kraft att sno runt, den torde jag iaf komma åt med.

Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blunda nu Flintstone så att du inte ser de hemskheter jag skall skriva för att svara dig. wink

BILTEMA http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Metallborr/Snabbstalsborr-HSS-10-st-20571/

Köpte själv ett par såna satser för ett par veckor sen. Använder mycket bitsborr och de klena dimentionerna har en benägenhet att gå av indecision

Dessvärre blev jag väl avslöjad var jag stulit bilden. blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemskheter...? Jag som gärna handlar på Biltema! laugh

För 70 spänn får man ju inte ha för höga krav på att borrarna ska hålla, det hade jag inte på min sats med sju miljoner delar heller, och anpassa användningen efter det. Jag kommer ju inte direkt använda min stackars IXO för att borra 10 mm hål i rostfritt! cool Nej, en dylik sats kommer endast användas för just sådant som TS efterfrågar; ställen där det är svårt att komma åt med en stor borrmaskin (jag köpte till specialchuckarna till IXOn, vinkelchuck och komma nära-chucken) och för att alltid kunna borra när verktygslådan är med eftersom IXOns litenhet gör att den får plats i den.

Det blir ett par sådana satser nästa gång jag passerar Biltema! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förborra måste man göra och dessutom är det bra att ta en kraftig borr och försänka bort gelcoaten för att undvika att den ska spricka bort.

Vad gäller borrar och skruvdragare så finns det chuckar som passar i bitshållare.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller borrar och skruvdragare så finns det chuckar som passar i bitshållare.

Japp, jag funderade på en sån men då tappar man mycket av smidigheten eftersom chucken bygger längd. Fast det ena utesluter ju inte det andra...kan man har för mycket verktyg med tillbehör? wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer de i någon slags hållare darkien? (Jag har 100 ggr närmare till JULA nämligen...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det där att försänka med borr är inte speciellt bra.

Dels har borren fel vinkel och dels finns risk att borren fastnar och det blir ett grovt hål om man kör med borrmaskin. Envisas man ändå att försänka med ett grovt borr så snurra det mellan fingrarna. 

Nej skall man försänka så kör med en försänkare. Då blir det rätt vinkel som skruven passar i. De försänkare jag köpt på senare tid har också haft bitsfäste.

Borra, försänka, skruva med skruvdragaren. Liten och smidig

post-945-1394237156,6614_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är rätt. Gör det för hand, det gäller att få bort gelcoaten närmast hålet så att den inte spricker loss. Avsikten är inte  att försänka. Det ska man göra med en försänkare.

Man kan få bort gelcoaten med en stjärnskruvmejsel också som vrids fram och tillbaks i hålet till man tycker man skavt bort tillräckligt med gelcoat.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste lite slarvigt och förstod inte vad du menade. blush

Förlåt.

Sjärnskruvmejsel är ju inte så dumt i det sammanhanget.

Senast ändrad av toaen | 06 juli 2012 | 23:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att det finns någon slags vedertagen standard på skruvskallarnas vinkel? Jag köpte nya skruv till stuvfacken på vår First (från Sifvert) och de passade sådär i de försänkta hål som fanns sedan tidigare i de rostfria beslagen. :-/

Kanske skulle köpa några försänkare och se om det går att snygga till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En försänkare är spetsigare än ett borr, därför blir det inte snyggt när man försänker med ett borr för att skruven blir liksom hängandes i luften. I trä kan man ju dra till skruven så man deformerar trät och den sluter till, Det är lite svårare att dra så mycket o en skuv som sitter i en plåt. surprise fast för plåt får du ju ha föränkare som passar stål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förborra.Borr en mm mindre än skruvens diameter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...