Gå till innehåll
lördag 05 oktober 2024
K-Haddock

Bavaria 31 sport

Rekommendera Poster

Hej, Är det någon som har köpt en Bavaria 31 sport och kan berätta om motorval, hastighet, marschfart och hur den går i sjön? Vad jag förstår kan man välja singelmontage diesel d6-330 eller d6-370. Osäker på vad skillnaden blir i fart. Priset skiljer 50.000. Har d6-370 någon annan/ny teknik vs d6-330? Mvh K Haddock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma grundmotor men högre effektuttag i D6-370. Köpte en 28 sport i våras och ställdes för samma fråga då i valet mellan D4-260-300. prisskillnaden var oxå där 50k. Jag valde D4-300 och känner mig nöjd. med tanke på att Bavarias sportserie är relativt tunga så skulle jag lätt välja den större motorn i en 31a. Den väger trots allt knappt 5,5 ton och kommer inte vara ngn racer ens med D6-370. 330 hk blir nog i klenaste laget och ngn form av körglädje vill du säkert ha. dessutom blir förbrukningen densamma eller ev. lägre med den större motorn.

Hör gärna av dig om du har några andra frågor om sportserien. 28 och 31 är ju relativt lika båtar i stort och de flesta komponenter/utrustning är desamma

Engelska Motor boat montly har ett stort test av 31 sport i det nummer som är aktuellt nu. finns på större pressbyråer och presstop mm. Den får väldigt bra kritik kan jag säga. Är på landet och har ingen scanner annars kunde jag scannat testet till dig.



Senast ändrad av thundergod | 06 juli 2012 | 12:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Ok. Tack. Jag ska köpa tidningen.

Har kikat på båten och den verkar ha det jag vill ha. Kikade även på 28 Sport men valde bort den av en enda anledning, måste bädda om för barnen efter att man ätit.

I 31:an har vi eget sovrum och barnen likaså samtidigt som bord och soffa står färdigt/orört.

Kikade även på Aquador 28 men anser att både 28 och 31 sport är betydligt bättre planerade plus att de i mitt tycke ser mer moderna ut.

 

Vad har du för fart, topp och marsch med din 300:a?

 

Låter det mycket under gång? Tänker på det faktum att motorrummet är gigantiskt på Sport 31 = potentiell resonanslåda!?

 

Jag är nöjd om jag kan marscha 25-27, fortare vill jag inte köra. Vad tror du man får med en D6-370 i en Sport 31?

 

Mvh K Haddock

 

Senast ändrad av K-Haddock | 06 juli 2012 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst blir det enklare att slippa bädda efter maten. Vi resonerade så att man äter oftast där uppe att vi tyckte dinetten nere i 31an var en aning liten till antalet sittplatser. Samt att om vi får smak för det lite större båtlivet så kanske vi uppgraderar till en 34a om några år.  Jag tror dock ni skulle bli kanonnöjda med 31an. Aquador var aldrig ett alternativ för oss. Vet att en del på forumet gillar dem. Jag tycker dock framförallt deras inredningar är hemska med sin blankpolerade körsbär att de är grymt överprisade.

Med reservation för att motorn bara gått 20 timmar så toppar jag 32, marschar 25-27 med en förbrukning på ca 1,6 L/nm.

Ljudisoleringen från fabrik är direkt dålig. Löset detta genom att köpa 6 stora självhäftande ljudisoleringsplattor som jag skar till och satte dit i motorrummet. stor skillnad och nu har jag rätt läg upplevd ljudnivå. Många säger att D6 har ett trevligare ljud än D4 så du kan ha en fördel där. Kostade ca 1000:- och 1 timmes jobb. Fattar inte varför fabriken inte kunde gjort detta.

Ser att engelsmännen fick upp 31 an med D6-370 i 32 knop. den klenare motorn lär då toppa knappt 30 vilket åtminstone jag tycker är för lite.



Senast ändrad av thundergod | 06 juli 2012 | 13:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nyligen sålt en Sport 34:a med en D6-370 i.. Den köpte vi ny förra året, fick levererad 8:e Juni och levererade 8:e juni i år till nästa ägare :)

Efter att ha haft segelbåtar tillsammans med hustrun i 10 år och sedan fått ett spel med motorbåt ett år är vi tillbaka till segelbåt.

Hur som.. En Sport 34 med D6-370 är långt ifrån klen. Toppfart på c:a 32 knop och mycket bra marschfart på mellan 23 och 27 knop.. D6:an ska varva ~3500 RPM.. Den gjorde 3510-3530 i vår båt och då 32 knop.. Vid 3000 ~24.. 3100 ~26, 3150 ~27knop. Man ska enligt penta ligga typ 10% under max  vilket ger 3150... Förbrukningen var jämn mellan 23 och 27 knop... Runt 2,1 l / nm.. Och ja - loggen var VÄLDIGT väl kalibrerad mot GPS osv..

Märkbart högre förbrukning vid fulla tankar dock.. - siffrorna här är vid ~200-250 l diesel (40-50%) och 25% i vattentanken (70 liter kanske?!)..

Den gick väldigt fint från 5 knop till 25 helt utan planingströskel och deet märktes verkligen att maskinen har ett riktigt gott vrid tack vare både kompressorn och turbon. D6:an är en riktigt skön maskin.

 

Men... Nu seglar vi utan större problem i 8 knop med en 45 fotare... Det är miljövänligt och lite billigare om man gör 2000Nm om året...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att Pelle75 siffror nog är mer korrekta att jÄmföra med för din del iom att vikskillnaden mellan 31-34 bara är 600 kilo. Så där kan nog antal personer, tankfyllnad mm göra större skillnad än vilken båt det är. Intressant dock att toppfarten är densamma med samma motor på båda modellerna. Hur upplevdes accelration och planinströskel i 34 med en motor, med fulla tankar och last? Kan vara lite intressant iom att 34 kan vara nästa båt om vi faller för båtlivet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis suttit och läst era inlägg här angående bavaria båtarna. Är själv inne på en bavaria jag också.

Men då jag mer eller mindre bestämt mig för att vi vill ha en HT båt måste vi nog gå upp på en 34 HT. Precis som föregående skrev ang motorval så är jag inne på att ha en singel motor diesel. D6-370. Alternativt två D3- 200. Någon som vet förbrukningen på dubbelmontage D3?

Var ni nöjda med er 34 sport? Tycker planlösningarna i de nya bavaria båtarna verkar kanon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt det äldre gardet här på MG så är Bavarias båtar bara skit. Någon gjorde en jämförelse att Bavarias kvalitet var ungefär som engångsbestick...

Jag ifrågasätter detta starkt. Jag tycker Bavaria verkar göra ovanligt förnuftiga och fina båtar. Jag tycker tom att de verkar välbyggda. Jag undrar vad kritikerna till Bavaria hakar upp sig på. Är det enbart båtarnas relativt låga pris, eller är det något annat?

Vad är dåligt med Bavaria?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAHA ja du.. Detta brukar bara folk kunna svara på som aldrig sett en Bavaria. De vet oftast om alla brister på alla båtar förutom sin egen. 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

34 HT är trevlig. Men jag skulle vara mycket tveksam till singelmontage i den oga den ökade vikten. Speciellt om du ska ha den större badplattformen och kanske den större tanken. Men allt är ju en fråga om era egna fartbehov. Har för mig att från start gick inte ens HT  versionen att beställa med singelmontage. Förbrukningen med två D3or behöver nog inte bli spec mycket högre. Ringa gärna Bavariasverige o hör med dem. de brukar ha koll. Vet att Sthlmskontoret i princip bara sålt 34or med dubbelmontage, så de har nog koll.

 

Planlösningen i 34an är kanon. Det kan nog Pelle75 svara på mer om dock, eftersom han ägt en.

Ang. kvalitet och utförande så är det bara att titta på en ny båt i sportserien. speciellt om man har uppgraderat träslag och klädslar så tror jag nog de flesta skeptikerna tystnar. rent finnishmässigt i min båt så har jag bara möjligen ett par lite för kladdiga sikaskarvar att klaga på (och det kan du få även på finbyggen), annars inget konstigt. Gäller det bara finnish och design så är närmaste båt jag verkligen skulle vara beredd att betala ett större merpris för Fairline, Sunseeker osv. Men då ä ju deras minstingar 38-40 fot tyvärr.



Senast ändrad av thundergod | 08 juli 2012 | 13:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

34:an har en vettig planlösning. Det negativa vi upplevde var att den kändes lite trång nere i salongen när det var taskigt väder - men då ska man ha med sig att vi hade en Bavaria 36 segelbåt från 2004 innan.. vi klättrade lite på varandra under den kallare säsongen med regniga dagar.. (mars-maj)..

Klart positivt med dubbla kabiner som är stängbara (det var ett minimikrav från hustrun).. Otroligt myckte ytor utomhus under kapellet  - visst - solsängen kan tyckas vara en död yta men väldigt skön när det är rätt väder för solning där..

En nackdel är väl att det är en styrplats och ingen riktig passagerarplats. Sätet åt babord är för lågt placerat för att se över bogen vid körning i planing.. Dock går det fint att hoppa upp på den lilla solsängen precis vid rutan..

Vi valde vår utan badbryggan då jag ansåg den ge typ 200kg extra vikt på helt fel ställe.. Däremot hade vi 250l vattentank och jag satte in ankarspel inkl 60kg kätting och 15kg ankare fram så det blev dryga 100kg till.. Med helt fulla tankar (520 liter diesel, 250l vatten) och två vuxna med full semesterpackning - bunkrad och klar - så gick den upp i plan utan problem. Det tog lite längre tid än vid halvfull lastning, men absolut inga problem. Det kändes som om motorn hade hur mycket som helst att ge, men var elektroniskt begränsad till 3500RPM..

D3:orna skulle jag inte vilja ha.. Gärna D4:or (dubbla) men då blir det snabbt dyrare.. Det är bara en tank oavsett enkel- eller dubbelmontage tyvärr.. Och ofta är det bränslerelaterade problem om en diesel stannar i mina ögon.

Kvaliteten på Bavaria är det absolut inget fel på. Vi hade som sagt en 36:a från 2004 (segel) i 7 säsonger som vi gick över 8000Nm med.. Inga fel eller problem.. Sen en Sport 34 som vi körde 1984Nm / 150h med på ett år.. Och knappast bara i finväder utan i alla väder - 0-18m/s, 0-30 graders värme, 0-4m våghöjd,,, (Extremerna i vind och våghöjd mest med segelbåten, tempen mest motorbåten - den nedre alltså då vi hade snö i mars i år).. Utöver lite kosmetiska fel, vissa detaljer som strulade osv så var grundkvaliteten på båtarna absolut bra. Jag är, och har varit, ordförande i Svenska Bavariaklubben i många år och det är inte mycket negativt man får höra därifrån heller faktiskt. Visst - det finns småskit som strular, men det gör det även på kvalitetsbyggen á la orust..

Har nu bytt ut Bavaria Sport 34:an mot en fransyska - en Jeanneau Sun Odyssey 45.2 från 2000. En underbar seglare med 12år på nacken som kräver lite pyssel och fix men det är en underbar båt. Kan dock inte säga att den spontana känslan är högre kvalitet när man ser på hur allt är monterat. Det är mer trä i inredningen - helt klart - men kablarna sitter på ungefär samma sätt... Det är en Penta motor här också.. Pumparna kommer från Jabsco - likaså toaletterna..

Jo just det.. Ordförandeposten i SBK behöver fyllas kommande årsmöte (troligtvis i början av Mars 2013).... Anmäl intresse!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HT modellen fanns inte med enkelmontage tidigare, men det går tydligen att få nu...

Man kan nog ta uppgifter från BavariaSverige med en nypa salt faktiskt.. Enligt Simon i Henån skulle en Sport 34:a med D6-370 göra 33 knop och dra 1,9 liter med halva tankar, 4 tyskar ombord och den stora badbryggan. Första säsongen gjorde vår båt 31knop och drog 2,3...

Efter motorservice (med uppgradering av programvara) minskade den något, men sen kom stora förbättringen när vi fixade botten. Henån hade rollat 3 lager epoxi och 2 lager Trilux med inomhusroller och ytan var ojämn som en vävtapet. Slipade ner och strök ett par lager VC17Extra och det minskade förbrukning och ökade toppfart från 2,3 l /nm till 2,0-2,1 samt fart från 31 till 32,5...

Skumt kan tyckas - men det gör en otrolig skillnad..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har nu provkört en Bavaria 31 Sport med D6-370.

Hann inte riktigt med att trimma in rubbet men med 4 pers, halv bränsletank på mätaren (vet ej om vattentanken var tom) så gjorde vi 32 knop på fullvarv (3500). Vid ca 3000 låg vi på 24-25 knop ej fintrimmat. Jag utgår därför ifrån att 25 knop är no problem oavsett last och 26-27 knop i marschfart är nog max man kan räkna med om man inte vill köra fortare än maxvarv minus 10% dvs 3150 varv/min enligt Pentas rekommendationer. Skulle tro att maxfart är 33 vid bra förhållanden. I 25 gick den som i smör. Härlig gång.

Båten planade snabbt. Nu var jag inte van med denna båt men jag skulle gissa max 10-12 sek och när man fått in känslan går det nog runt 8-9.

Fin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik D3

Ang Bavariaryktet så beror det väl dels på att dom hade lite strul med sina segelbåtar i början men framförallt tror jag det beror på andra säljare i Sverige som inte gillade när det kom in billiga båtar på markanden och sprider skitsnack när kunder kommer och ställer frågor kring deras märken kontra Bavaria. Jämför tex med hysterin kring importbilar från Tyskland när det drog igång eller CE-märkningstjafset på USA båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

varför ska jag undvika D3?

jag har en D3-190 i min nuvarande båt. Drar lite, grymt vrid, tyst, låg vikt. Har fungerat problemfritt i snart fyra år. Min D3 är från 2009 med EVC, kanske var det problem med tidigare D3:or?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

hur gjorde ni med spisen? Valde ni gasol eller fanns det andra alternativ? jag tänkte köra med elspis/keramikhäll i kabin och gasol i wetbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tog drive away paketet och där ingår gasol i köket nere. Vi tog inte elgrillen uppe från fabrik eftersom vi sällan ligger med landström. Köpte en Weber go anywhere så länge. Möjligt att vi köper en gasol/spritspis uppe senare om vi anser oss behöva. En sak som jag verkligen kan rekommendera är duradeck ist för iroko. Underhållsfritt och mycket snyggare än iroko iom att däcket är ramat ist för bara lagda skivor som irokon är. Extra värmeutblås i sittbrunn och ovanpå instrumentpanelen är något som vi tog och som är bra. Kolla även om ni får utblås midkabinen. Vi fick det inte från fabrik vilket kändes snålt. Rekommenderar även starkt att ta ek eller teak för inredningen ist för standard. Känns klart mer påkostat tycker iaf vi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang D3 så hänger väl det dåliga ryktet med sedan den fösta problemfyllda generationen. Den senare är väl en kraftigt omarbetad variant som vad iaf jag hört inte haft någrs problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips. Ska kolla upp träslag samt installtion av blås från värmare innan beställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med toppfart är knepigt. Av flera skäl går motorbåtar fortast på våren efter första sjösättningen (skrovet är lättare eftersom det har torkat under vintern, kallt vatten är tyngre och gör att båten går högre, ingen beväxning, man har lastat mindre prylar i början av säsongen, mm).

Men effekten av slätt skrov gäller vad jag läst främst segelbåtar och andra som kör i deplacementsfart. Planande båtar kan lika gärna ha en skrovlig yta (typ inomhusroller), bästa beviset är att snabba fiskar som delfiner och späckhuggare har ojämnheter i skinnet.

Verkar också rimligt att man vartefter åren går blir bättre på att köra sin båt. Själv nådde jag ny högsta toppfart 34,3 knop med min båt i våras och enda skillnaden jag kan komma på jämfört med förra och förrförra året är att jag testade att dra upp båda trimplanen max (har inte tänkt på det tidigare). Min botten blir däremot skrovligare för varje år, vartefter som högtryckstvätten gör allt fler gropar i den gamla färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske redan vet. men Bavaria kommer med en ny design på hela sportserien nu i höst. På 28 och 31 verkar det vara mest tröjor och dekaler typ samma gråa stripe som 39 an och några förändringar i inredning mm. 34 an får dock en större facelift med samma långa fönster i salongen som 39an.

Om du ska beställa så kan det kanske vara läge att få den faceliftade versionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fågel viskade om 5-10% prishöjning också, men euron har ju fått lite stryk så det blir nog rätt nivå ändå ;). Och beträffande toppfart - jo, det blir avsevärd skillnad även för ett planande skrov. Hade samma vikt i kranen vid höstens lyft som vid sjösättning ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Nu måste ju vara kanske det bästs tillfället någonsin att beställa båt som köps i euro. Kursen är ju otroligt låg. Dessutom får man ju ett i pratiken högre andrahandsvärde på sin båt. Många andra med samma modell kan ju ha köpt för en eurokurs på bortåt 11sek och betalt flera 100 tusen mer för sin båt och de får ju ett betydligt större tapp i kronor på sin båt. Ang Bavaria så verkar de ju ha höjt både samansättningskvaliteten samt finnishen senaste året/åren så en mindre prishöjning är väl inte helt omotiverad speciellt om den ändå äts upp av bättre kurs. På deras hemsida så påstår de att kvalitetsintrycket kommer att förbättras ytterligare i samband med faceliften dessutom. Vad det nu innebär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju haft en 36a segelbåt från 2004 som vi sålde förra året och då skaffade en 2011 års sport 34.. Har även varit runt i ett antal båtar genom åren (man blir ganska snabbt tillfrågad om man vill komma och titta på tekniska installtioner osv som ordförande i svenska bavariaklubben )... Och visst.. Kvaliteten har förbättrats.. Tror den nya designen som kom med nuvarande motorbåtsserien och på segelsidan med 32an som fortfarande säljs var ett lyft mot tidigare.. Ska väl i ärlighetens namn tilläggas att dom lite äldre (2000-2009) inte varit dåliga heller, men att man har toppat lite nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även tillägga att man numera plastar skotten istället för att bara silicona fast dom som gav lite knirr och knak framförallt i taket inne i salong och kabiner på vissa modeller.. Laminattjockleken har nog ökat lite också. Tittar man på viktsiffror kan man se vissa indikationer på detta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framförallt tror jag att Bavaria segelbåtar ligger långt före Hanse i kvalitet, som inte ens har skruvade skott utan där t.ex. pentryt är Sikat på plats.

Sen är den typiska Bavariabelackaren själv ägare av en sunkig IW32 anno 78.

Det enda ont man kan säga om Bavarias segelbåtar är att de seglar som en påse skit. Men man bor kungligt i dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom seglar absolut inte som en påse skit... Eller ja.. Med original standardsegel är dom inte så kul, men med riktiga dukar flyttar dom på sig riktigt bra... Sedan två månader har vi dock en Jeanneau Sun Odyssey 45.2 och vi märker iofs vissa skillnader ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt känns rätt styv får jag säga, så där kanske de plastade skotten gör sitt till. Inget missljud i hög sjö från inredningen.

Dock så tycker jag att man åtminstone kunde ha ett tillval som ger bättre lackfinnish på inredningen. Jag kan helt klart leva med den finnish som är (har teak som tillval i inredningen) men skulle ändå lätt kunna betala en eller ett par tiotusingar för ett steg bättre finnish.

En sak till som jag utan vidare skulle betala för och som inte borde vara så dyrt är uppmärkning av kablarna i elsystemet. Vet att vissa (dyrare) tillverkare gör detta och det kan inte ta mer än max ett par timmar extra för den som drar elen på varvet att göra detta. Skulle gladeligen betala för dessa timmar på båtpriset. Även extra ljudisolering som jag monterat själv till en kostnad av ca 1000:- för material och ett par timmars jobb känns snålt att inte varvet kan montera.

i övrigt så är bygget riktigt bra, speciellt om man tar hänsyn till prislappen. Dock så finns det ju vissa tillval som gör mycket för intrycket och kvalitets/lyxkänslan. Teak eller ek i inredningen, förstärkt belysning inne och ute, Iroko eller Duradeck på alla däcksytor, uppgraderade klädslar och durkar inne och ute mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...