Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Mawi

Dimension kabel till batteri i fören.

Rekommendera Poster

Hej! Jag skall komplettera med ytterligare 100 Ah batteri i båten.Detta kommer attt stå i fören ca 5 meter från den övriga banken på 4x70Ah 1startbatt på 60 kopplat via skiljerelä. Hur grov kabel kan behövas? Max laddning är ju ca 70 från genaratorn fördelat på 400 Ah så blir ju det max 17.5A på de nya batteriet, eller delat på 5 batterier så blir det ju ca 14 A.  När startmotorn går så fyller väl förbrukarna på startbatteriet eller? Vad är startströmmen 200 A? Hur skall man tänka?

MVH Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, så kan man inte räkna. Generatorn kan *max* lämna 70A men om batterierna är någorlunda laddade kommer du troligen inte över 20-30 A som mest och då bara under en väldigt kort tid.Sedan sjunker laddströmmen och efter en halvtimme-timme  är det bara några få A.

Vad ska du använda förliga batteriet till? Bogpropeller? Har du skiljerelä mellan start- och förbrukningsbatteri? Startströmmens storlek är helt beroende på storleken av motorn, har du en Olsson 88 (enl sjöboden) så är det en liten diesel på 10-15 hk. Jag har till min 10hk diesel ett startbatteri på 19Ah (MC-batteri) men som kan lämna mycket ström när det behövs. Fungerar alldeles utmärkt om man bara laddar det fullt...

Jag tycker du ska skrota idén med fler batterier och ladda de batterier du har ordentligt genom att sätta in Ctek D250S batteriladdare. då får du 30% mer laddning i dina befintliga 400Ah. Ur dessa kan du idag bara ta ut 140 Ah, med Ctek:en kan du ta ut 200 Ah innan de är urladdade.

Läs mer på http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/elsystem/ctek-dc-dc-laddare-2872354



Senast ändrad av Paliswe | 06 juli 2012 | 09:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Skyllermarks har ett fin fint infohäfte på sin hemsida i pdf format som har både förklarande text och beräkningsformler för dimensionering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Fördelarna med ytterligare batterier är många. I ditt fall spelar förmodligen viktfördelningen roll.

Tror du tänker rätt. Vad kommer ta mest ström från (eller till) ditt batteri? Förmodligen de första minuterna av laddningen. Vilken laddning ger då generatorn?

Se då till så att du har goda marginaler i dimensioneringen av kabeln och lägg på en säkring så du inte får kabelbrand. För att se rekommenderade kabelareor kan du använda nedanstående länk. Använd då laddspänningen på ca 15V och inte standard 12V. Tror dock inte du behöver gå upp till rekommenderad area för laddning får du förr eller senare på batteriet ändå.

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska batteriet i fram användas separat eller ska det ingå i husbatteribanken? Det senare är mindre lämpligt och då bör man ha minst 35-50 mm2.
Är det ett separat batteri så räcker det med 10mm2.
Jag har ett batteri för ankarspel i fram, det matas via 6mm2 kabel och ett eget skiljerelä. Men jag har också en egen solpanel/regulator för ankarbatteriet på så vis toppladdas batteriet. Det är en stor fördel med solpaneler, man får toppladdning som generatorn normalt inte ger utan dyr regulator och långa tider för motor. Nu har det visat sig att solpanelen på 20W klarar ankarbatteriet helt självt utan laddning från generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, i alla fall till de som försökte svara på frågan. Ja det är för viktfördelningen som batteriet skall sättas fram. Kalkylatorn var ju bra, enl den så föreslår den 6 mm2 om jag räknar med 15A och 10 mm2 om jag räknar med 17A. Detta måste ju vara spänningsfallet som styr kalkylatorn, och inte strömstyrkan. För om man bara ser till denna så skulle det väl räcka med 1,5 mm2 ? Och spänningsfallet är väl inte intressant, annat än att det begränsar ju både ur och uppladdning i det främre batteriet, när sedan solpanelen laddar med ett par A fördelat på batterierna så blir ju spänningsfallet försumbart, tänker jag rätt då? Batteriet skall inte användas till något särskilt, utan vara del i husbanken. Varför skulle jag då behöva grövre kablar som någon föreslår? Säkring kanske är en bra ide, men varför, jag har ju inte det mellan de andra batterierna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi förutsätter att laddströmmen är den högsta ström som kablarna utsätts för så landar vi i en kalkyl där batterispänningen är 15V, den högsta strömmen är ca 30% av laddströmmens 200 A (100Ah i nya batteriet är ca 26% av nya batterikapaciteten och då kommer det batteriet att vilja ha ca 26-30% av laddningen), dvs ca 70A, kabellängden är 10 m (man använder både fram och tillbakavägen när man anger längd)  så rekommenderar kalkylen 70mm kabel och då får du ändå en spänningssänkning på 0,36V fram till det batteriet vilket gör att det kommer ta längre tid innan det batteriet blir fullt än för de andra i banken.

Förmodligen är 200 A laddström från generatorn alldeles för högt men för att ta ett värde i exemplet.

Säkring kan vara bra att ha då detta batteri kommer ligga långt från de andra som säkert har kablar i storleksordningen 25-50mm mellan sig och det kan vara bra att ha en liten försäkring mot oväntade strömrusningar mellan batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill ha samma kabellängd till alla batterierna så att de får samma spänning. Annars kommer de med kortast kabel laddas först och när laddningen upphör så kommer det att gå ström mellan batterierna. Ännu värre blir det med en intelligent regulator. Att batterierna är olika stora och olika gamla spelar dock nästan ingen roll.
Betr. kalkylatorn på 24vilt.eu så räknar den rätt dvs med båda ledarna så kabellängden ska inte dubbleras.
70A*(5 5)*0,018/70 mm2 = 0,18V. Rent praktiskt kommer laddströmmen troligen ligga under 20A och med 35mm2 kabel blir spänningsfallet 0,1V vilket är acceptabelt.
Säkringar är väldigt bra, i synnerhet när det blir lite längre kablar. ANL är en bra sort för stora strömmar. Säkringen är ganska billig men hållarna kostar lite men det går att montera med ett par bultar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac, tack för påpekandet om kabellängden! Jag har alltid förutsatt att den räknade ena vägen.

yes

Så tokigt det kan bli när man inte tänker! Tur att det inte var åt andra hållet för då hade jag dimensionerat några installationer för klent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite fakta: startmotorn är på 700w dvs ca 55 A. Generatorn är på max 60 A. Dvs max ström borde vara ca 15A. Med 6 mm kabel ger det ett spänningsfall på 0,45V. Detta innebär en laddspänning på 14-14,5 v dvs i reliteten ännu lägre ström. Så någon fara med kabeln blir det inte. Vad gäller laddningen så blir ju det batteriet sämre laddat, men det utjämnas ju med solpanelen så småningom, spänningsfallet går ju mot noll med sjunkande ström. Borde kunna funka. Säkring låter bra, för att skydda mot något oförutsett. Skall denna sitta nära förens batteri eller nära banken? Skall man sätta 1 i varje ände? 25A ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN: Något litet misstag gör man här i världen, det kan man leva med smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...