Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Mattoeriksson

Val av båttillverkare....

Rekommendera Poster

Jag tänker gå upp i storlek och årsmodell på styrpulpetsbåt. Jag kastar några frågor till er som har/haft båt och kan gett tips eller två. Aluminium eller plast? Jag har tittat lite och fastnatför några modeller: Buster Silver Micore Örnvik Yamarin Så nu är det fritt att tycka/ge tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminium är mindre underhållskrävande. Eller så kan man säga att en AL-båt aldrig blir riktigt snygg på så sätt som en blänkande välputsad plastbåt blir. Beror på hur man ser det.

AL-båtar är dock rejält mycket dyrare än motsvarande plast och ofta lite kantigare byggda. Vissa AL-båtar är inte heller självlänsande vilket de flesta plastbåtar nuförtiden är. Man kan ev lite lättare råka ut för galvaniska problem med en aluminium-båt än med en plastbåt.

Så valet mellan aluminium eller plast beror som så mycket annat här i världen vad man prioriterar.

Vilken storlek är du ute efter?

Kommer du ha den i sjön hela tiden eller ta upp på kärra varje gång?

Vilken typ av vatten ska den gå i?

Användningsområden?

PS

Välkommen till MG!



Senast ändrad av ChristerN | 06 juli 2012 | 08:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för välkommnandet! Jag har idag en 4,5 meters med påbyggt motorfäste 0,5 m Jag åkte tidigare 6,5 m träbåt (Mysingen), så en båt runt 5 meter känns som lagomt, Den ligger i sötvatten (Östersund) och kommer att användas till fiske (trolling och spinnfiske) och sköna turer på sjön vid soliga dagar. Vi är två personer men vill kunna ta med kompisar ut när dom kommer och hälsar på. Vill gärna enkelt kunna traila iväg för fiske i närbelägna vatten. Så jag vill ha Ali-båtens oömma skrov men även ha plastbåtens komfort. Akterkapell är inget krav men är bra att kunna ha som option (blåst och regn i fjällsöarna är påfrestande för fiskehumöret)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK.

Min Yamarin 490 (i stort samma som nuvarande 5010) med en 50hk 4T funkar bra om man är två, eller max tre personer ombord. Sen blir det problem med planingen och den går lite tungt i sjön.

Annars är den av bra kvalitet och jag gillar dess planlösning som gör det möjligt att fiska upp till tre personer samtidigt. (durkyta är bra men jag står lika gärna på någon av tofterna och fiskar om det inte går hög sjö) Den är även bra för de vågor som jag vanligtvis möter i Stockholms skärgård med ett ganska vasst skrov.

Skulle jag köpa ny båt idag skulle jag gå för en aluminium-båt (Buster L?) eftersom jag inte använder båten lika mycket nu som förr då det kändes mer motiverat att putsa och vaxa för en snygg båt. Nu är det mest funktionen som fiskebåt jag använder den som. Fast då blir ju priset högre och det vet jag inte om det skulle vara värt indecision.

Ja, så där funderar jag och resultatet för min del blir att jag behåller Yamarinen.

För din del skulle jag kanske välja en lite längre båt med lite större motor. Men då blir de lite mer bökiga att traila till olika sjöar.

Nu känns det som jag är väldigt velig men:

Allt är en fråga om kompromisser!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster L är väl den båt jag tittat mest på. Då jag tänker köpa beg. Så är det ju några frågor som behöver svar: fom vilken årsmodell ska jag gå på? Är något motormärke bättre/sämre? Sen ryktas det ju att Buster L före -10 inte klarar sjö utan tar in vatten föröver vid kraftig sjögång, men är inte det mer kust/havsrelaterat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har snöat in lite på HR 480. Någon som har erfarenhet av den? Bra som dåliga. Vilken motorstorlek bör jag välja? (om jag nu har den möjligheten då jag tänkt köpa beg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Titta lite på AMT, man blir inte besviken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en  HR 480 tidigare, kanon båt.

Jag hade en mercury 60 hk 4-takt, ett måste tycker jag, inte mindre, glöm 50 hk på denna båt, som den oftast säljes med.

Den gick även bra att dra vattenskidor med, men inte om åkaren vägde ca 80 och över, då behöver du mer motor.

Fördelar: Underbar att köra, man kan åka fullfart fram och slå om ratten hur du vill, den går som en gokart. Otroligt stabil, mm mm en kanonbåt...

Nackdelar: Är det stora vågor slår den hårt under, får slå av på farten rejält,

Fler nackdelar kan jag inte komma på.

Jag sålde min för att den var för liten för mitt behov, vill kunna sova i den.

Har nu en HR 610, den har samma botten som 480, och jag älskar  den konstruktionen.



Senast ändrad av grangesdanne | 15 juli 2012 | 10:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4,5 m med påbyggd bracket dvs motorfäste. LÖA 5 m. Men den är lite för enkel inredningsmässigt. Har en -88 60 hk mercury, går fantastiskt fint i sjön, men vill gärna ha en båt som har dels fyrtakt och som har mer sittplats och kännas mer ombonad. Då vi är ute med kompisar så blir den trång iom brist av sittplatser. Skall funka som fintursbåt likväl som trolling/mete/spinnfiske och några turer med skidor och tube. Trailingbar utan krångel då fjällrödingarna skall plockas upp ;-). Möjlighet till kapell. Så med den specen känns det som HR 480 SC är ett bra val. Kommer att gå i en relativt stor sjö i Jämtland (vattenmagasin) mestadels av tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett lämpligt val om ekonomin tillåter. I rätt del av landetet även om det kan vara ett stycke dit.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Uttern_5202_41480422.htm?ca=4&w=1

Uttern 5202, Heter S52 sedan några år men samma båt.

Från den tiden de tillverkade i Sverige yes

Haft en likadan och var mycket bra. Går bra och har en bänk/soffa i aktern som går plocka loss om man vill ha bättre åtkomst vid fiske. Bra stuvfack som tillåter lite längre saker än vanligt på den storleken.

Triailerbar och stabil. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...