Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Anteman

Septitank till toan

Rekommendera Poster

Hej, Jag har en handjagad spoltoa. Grejen är den att skiten (rent ut sagt) går rätt ut i havet. Har tänkt komplettera detta med en septitank och en pump. Jag har köpt tanken och pumpen (elpump med kvarn). Vad jag förstår pumpar man in det man vill har bort från toan till tanken med toans handpump. Sen när man ska tömma tanken öppnar man ventilen ut mot sjön och startar pumpen. Men jag vänder mig till Er som har septitank och toa med handpump för att få tips och råd. T.ex. hur vet man att tanken börjar bli full respektive tom? Pumpen får inte gå torr står det. Finns det risk att allt skiter sig och man får stopp m.m. Alla tips, ideér och framförallt erfarenheter tas tacksamt emot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-) Hej! Montera in en mätare så ser du om det blir fullt. Annars så ser du när det är fullt när det kommer ut sket vatten ur avluftningen. Vad elpumpen beträffar så hör du så fort den går torre då stänger du av. Jag tror inte den tar skada av ett par sekunders torrkörning. Fråga på inköpsstället vad de tror. Ett tips är att satsa på en riktig diffussionstät slang finns bland annat på hjertmans. Lite jobbig att arbeta med men luktar inget ifrån den. För att slippa onödiga stopp i slangar och dylikt spola inte ner papperet utan släng det i en avfallspåse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Riwallen! Jag har funderat på en tankmätare, kanske inte så dumt. Jag kan inte heller tänka mig att pumpen går sönder så snabbt. Har hela tiden tänk att man tömmer medan man åker (så skulle man göra på mina föräldras båt). Men om man stannar upp så hör man ju pumpen. Jag ska köpa sån slang du rekommenderar. Tack för tipsen! :-Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Anteman! Kom på en sak till varför inte sätta en trevägs ventil till tömningen och dra upp ett hål till däckstömning så kan du välja om du ska tömma det direkt i sjön eller stanna på en tömnningsstation och suga ur skiten. Har gjort det själv. Alltid bra att ha valmöjligheter om inte annat kanske en liten värdeökning på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Hur är tömmningsslangen utformad? Är det så att anslutningen mellan däck och tank skall vara helt rak så att slangen bottnar i tanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår nog inte riktigt vad du menar? Men slangen ifrån däckstömningen behöver inte vara helt rak ( om det nu är det du menar) till tanken. Men det är ju alltid att föredra att ha så lite krökar som möjligt. Tömningsslangen fäster du så långt ner på tanken som möjligt. Ska du bygga en tank själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Har ritat och skrivit hur jag tänkte mig min tank. Hoppas det fungerar att lägga in. Det går att Spara som och sedan förstora i en bildprogram. Åsikter välkomnas.

post-4350-1394234328,7239_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte lite i natt när jag inte kunde sova. Jag har redan köpt tank, men ska bygga om den lite. Jag har inte möjlighet att lägga tanken ovan vattenlinjen, men annars hade det varait att föredra. Det där med tömning vid hamn är inte dumt alls. I mitt fall skulle det inte betyda mycket extra arbete. Har skickat med en enkel principskiss. Tror ni det kommer funka? Genomföringen genom botten på skrovet finns redan, därför är den placerad en bit framför tanken. Toaletten är alltså placerad föröver i båten.

post-4625-1394234328,8517_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå Vilse! Nu fattar jag vad du menar. Tömningsslangen i hamn fungerar som så att man suger ut skiten. Slangen ser ut som en muff som sticks ner i tömningshålet kanske 10 - 15 centimeter. I tömningshålet blir det tätt så skiten sugs hela vägen. Så slangen sticks inte ner hela vägen därför behöver du inte en rak förbindelse mellan tank och tömningshål. Se till att avluftningen är tilltagen. Antar att C är från toa. Bild 2 ser bäst ut tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anteman! Tycker din skiss ser mycket bra ut. Ser ut som min tank förutom att jag bara hade ett tömningshål och sedan satte en förgrening till däckstömning och handpumpstömning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu stack chefen, så det blir tidig och lång luch nu. Ska hem omedelbums och titta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håll dig till ämnet!!! Han pratade med mig OK. På den här tråden snackar vi inte SKIT. :-D (bara förvaringen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Befiiner mig i sjön Sommen i Östergötland. Där har man satsat friskt på septitömning finns en inästan varje hamn. Tycker jag är jäkligt bra. Då slipper man och och leta efter tömningsställen. Men det kanske beror på att det är Tranås dricksvatten vi åker i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också läst att man måste kunna slamtömma i hamn. Såg att bla Erlandssons brygga säljer däcksförskruvning som följer någon internationell standard. Inte så billig kanske. Frågan är om det är en sån man ska ha enligt svensk standard.

post-4625-1394234337,07_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej I min klubb har ett sugrör som är 53 cm långt och diam 40mm. Detta skall nå botten i tanken och förbindelsen måste vara rak. Detta begränsar placeringen av tanken. Hur är sugmunstyckena i de flesta anläggningar uformade i dagsläget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars J

Antemans skriver att tanken ligger under vattenlinjen. Men skissen visar en rak förbindelse mellan tank och borgenomföring. Det finns då risk för att tanken fylls bakvägen och sedan fylls båten om toaletten också sitter lågt. Första delan, att tanken fylls bakvägen har hänt mig när jag glömde stänga genomföringens kranen en gång. Som tur är kom vattnet inte längre. De flesta skisser visar en krök på slangen som går upp under däck. Högst upp i kröken skall de dessutom sitta en ventil som hindrar hävertverkan. Vakumventil tror jag det kallas. Samma sak gäller för tilllvattnet till toan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat lite och där jag tänkt placera tanken idag verkar den ligga ovan vattenlinjen. Sen kommer slangen gå från tanken till en pump. Från pumpen och ut genom skrovet går slangen i en båge (eftersom pumpens och skrovgenomföringens kopplingar pekar uppåt) och fungerar då som ett vattenlås (var det tänkt). Men tack för tipset. Tråkigt att komma till en båt som ligger under bryggan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte varför den måste vara rak. Eftersom det skapas ett kraftigt undertryck i tanken så sugs ju skiten upp i alla fall. I våra anläggningar så är det ett på 10 cm som förs in i tömningshålet runt hålet ligger det en muff som gör att det blir tätt sedan är det bara att börja suga. Det är en jädra fart på våra anläggningar. Vi kan med andra ord placera våra tankar varsomhelst i båten. Mvh albin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så som du, Riwallen, beskriver det hade jag också tänkt att det går till. Det är väl därför det tycks vara så viktigt med ordentlig avluftning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis! Avluftning måste vara väl tilltagen så inte tanken börjar att bukta inåt när du suger. Min avluftningsslang är 19mm innermått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Albin Det är för att i min hemmahamn har ett 53 cm långt och med en diameter på 40 mm rör som skall bottna i tanken. Klubben har haft vakuumsug sedan -71 och verkar inte följa den senaste standarden. Men i mitt fall är det inga problem för jag planerar att placera tanken under däcket bakom toan. Räknar med självfall vid tömming och det verkar vara det säkraste vad jag kan se av andras erfarenheter. Mvh Bengt

post-4350-1394234338,6435_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du letar prylar såsom nivågivare etc., kan du kolla på http://www.vetus.com och gå in under engelska flaggan. Massor av godis för den skitsugne. Under svartvattentankar finns också en fin ritning på ett system. De som förmedlar Vetus produkter i Sverige är ex.vis Vator AB i Täby - http://www.vator.se Deras hemsida är rätt usel, men det går väl alltid att slå dem en signal. Kommer nog själv att göra det när jag i vår ska byta min toa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tack för tipset, bra info! Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag gjorde så att jag montera pump med kvarn efter toan,trevägskran ut/tank sen trycker jag ut sk..ten med en lite kommpressor 12v biltema 200:- den kan gå torr i timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Du har alltså en el-driven pump att fylla tanken och sedan slår du om trevägsventilen och blåser luft i tanken för att tömma? Ligger tanken under vattenlinjen? Ligger den över, räcker inte självfallet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå Bengt! Tycker ändå att du ska trycka på din klubb och göra om vacuumsugen. Det är ju inte alla som kan som du sätta tanken rakt under däckstömningen Vad som är säkrast vet jag inte jag har själv inte självfall utan en ventil på utblåset som jag stänger när det är färdigtömt så det tycker jafg är säkert. Ett tips för att minska stopp släng inte papperet i toan utan i en soppåse. Jag lovar det luktar inte och det minskar stoppen avsevärt. :lol: :-D :-) Mvh Albin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Albin Ja, jag håller med dig att det min klubbs lösning inte är bästa. Nu var vi den första klubben i Sverige som installerade suganl. -71 och kanske är det så att de som inte kan ha tanken under däcket tar en hela slagen och suger direkt ur tanken. Skall undersöka detta senare. Om du nu har tanken under vattenlinje har alltså en pump mellan tank och ventilen på skrovgenomföringen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes det har jag. En handjagare men jag använder den sällan eftesom det finns så mång a pumpstationer i min sjö. Albin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...