Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
-PC-

Topcote eller inte?

Rekommendera Poster

Jag har rivit ur allt gammalt skum ut min Selco och plastar nu tillbaka golvet, behöver man ytbehandla den nya plastningen med topcoat, eller klarar det sig ändå (vatten, uv)?

Det är en billig båt i inte superskick så finishen är det inte så noga med, dock vill jag att funktionen ska vara riktig!

Hur lång tid ska det gå innan man ytbehandlar den plastade ytan, har läst om upp till flera veckor?
Det står ingenting på burken (biltema) om tid, bara att det kan målas med det mesta när den härdat.
Om man nu måste vänta flera veckor, kan man använda båten under tiden? Eller skadas lagningen av det?

Sådärja, nu har jag ställt lite frågor, nu får ni komma med kloka råd :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målade på allt invändigt med topcoat när jag totalrenoverade min Sunbird. Topcoaten är ju inte helt vattentät dock men det skyddar lite bättre dessutom blir det ju mer lättstädat. Jag tror inte det är någon fara med härdningstider, topcoat är ju plast det oxå fast med pigment och vaxlösning. Jag tror jag väntade nån vecka att stryka på efter sista plastningen. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske helt onödigt men låt mig klargöra lite som jag har förstått det.

Gelcoat är en plast som bör (måste) läggas på plasten för att den ska bli någorlunda tät. Plasten i sig riskerar annars att ta upp vatten med påföljande frostsprängning etc.

Topcoat är gelcoat med en iblandad % av parafinolja vilken gör att ytan blir blankare och mer lätt att polera/vaxa. Ursprungligen kom detta från att man la på ett släppmedel av bla parafinolja i formarna innan man gjöt på plasten med gelcoat som första lager - och vips fick man topcoat!

Gelcoat bör du alltså lägga på några lager av ovanpå ditt plastarbete men det är inte nödvändigt att också lägga på topcoat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelcoaten i sej som jag har förstått det innehåller ju inget vax varav den då inte torkar på lång tid.. Bästa är ju att köra med topcoat på plastningen direkt då TS inte brydde sej om att resultatet blir perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väntetid? När båten byggdes slafsade man i alltihop i formen under samma förmiddag. I bästa fall fick den härda lite innan man kastade ut skrovet i närmsta snödriva i väntan på slutmontering. ;-) Gelcoat är som sagt mycket välgörande för ett varaktigt resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelcoat torkar inte. Den härdar!

Rätt hanterat är det ingen skillnad i härdningstid mellan gelcoat och topcoat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller frågan om hur lång tid det ska gå innan man lägger på gel/top-coat så vet jag inte.

Jag har på mina reparationer lagt på det efter någon timme när plastningen har härdat så att ytan inte längre klibbar.

Jag har för mig att jag läst att man inte ska vänta för länge för då behöver man slipa och aceton-tvätta ytan för att få bra fäste. Men, som sagt, här vet jag inte utan redovisar bara mina erfarenheter smiley.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själva gelcoat'en är väl själva färglagret, typ 1mm tjockt eller så. Och topcoat'en är samma sak fast med paraffin inblandat, så att ytan inte klibbar?

Vad är celcoat'en då, efter som den inte härdar/torkar utan paraffin?

Läste någonstans att gelcoat var samma som polyester fast med färg, men då borde den ju härda...

Har jag fattat rätt om gelcoaten är till för att justera till ojämnheter och få en bra grund före förseglingen med topcoat?

Isåfall borde jag väl kunna köra topcoat direkt på lamineringen?
Eller om man kan lacka med någon 1-2 komponent färg, t.ex. -->http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretanlack-30553

Fast hur blir det ovanpå den gamla topcoat'en?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet klargörande.

Man blandar inte i vaxlösning för att gelcoeten skall bli blankare och lättare att polera. Man blandar i 4 % vaxlösning i gelcoaten för att den inte skall klibba när den härdat. Blandar man inte i vaxlösning utan målar med vanlig gelcoat så klippar ytan tills dödagar

Gelcoat med iblandning av 4% vaxlösning kallas topecoat.

Gör en lätt avslipning av de plastade yterna och måla med toppcoat. Det kan du göra så snart plasten härdat så mycket så du kan slipa över ytan. Dan efter du plastat. Tvätta av med acceton och måla.

Det du tänker på med väntetiden är när man skall epoxybehandla ett skrov med en epoxygrundfärg tex Gelshield. Enligt tillverkarens anvisningar skall polyesterplast härde minst fyra veckor innan den målas över med epoxygrundfärgen.

Det gäller inte dig om du målar med topecoat. Den kan du måla dan efter du plastat och är torr på ett dygn.

Senast ändrad av toaen | 09 juli 2012 | 15:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant fråga rent teoretiskt och förlåt om jag går lite OT. 

Jag har plastat ganska mycket och gelcoaten har aldrig klibbat. Jo, förresten, en gång när jag använde en gammal härdare och gelcoaten aldrig härdade.

I övrigt har jag fått en fin yta som dock aldrig har varit riktigt blank. Påminner mest om ytan på en riktigt gammal plastbåt. Blank har den blivit när jag lagt på ett yttersta lager topcoat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och du är säker på att det inte var topecote du använde från början?

Jag har den motsatta erfarenheten. Målade en gång en båt invändigt med gelcoat. Ytan klibbade länge. Efter att nån av våra många lokala plastbåtstillverkare förklarade hur det fungerade och att gelcoat var avsedd att användas i den vaxade formen så har jag bara använt topecoate när jag målat utanpå färdigt laminat som den är avsett för.

Ett citat från http://www.hardplastteknik.se/gel_m.html

Applicering av gelcoat:
En filmtjocklek på c:a 0,5-0,7 mm rekommenderas. Vid hand-uppläggning rekommenderas två strykningar. Gelcoat app-liceras i den iordningställda formen och kommer att kemiskt binda sig med den senare påförda lamineringspolyestern. Läggningen av laminatet kan påbörjas när gelcoatlagret är tillräckligt uthärdat (normalt efter 2-4 timmar, beroende på temperaturen). Speciellt för formgelcoat tillsätt 1,3-1,5 % MEK-peroxid. Topcoat app-liceras på det färdiga laminatet för att ge en skyddande, dekorativ och klibbfri yta. Kan påföras med pensel, rulle eller sprutpistol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man ska plasta ett skrov i en form så börjar man med att vaxa formen invändigt för att få en blank yta på det färdiga skrovet, ju noggrannare vaxat desto blankare skrov. Denna vaxning har inget med härdningen att göra. Efter vaxning så målas gelcoat i formen. Gelcoat härdar mot den vaxade formen men blir kladdig på ovansidan. Det gör dock inget eftersom där byggs ju skrovet upp med glasfiber och polyester och då härdar gelcoaten och polyestern samman. Efter att alla glasfiberlager byggts upp så målas laminatet med topcoat. Som Toaen skrivit så är topcoat inget annat än gelcoat med vaxinblandning. Denna vax är en flytande vax som blandats in i topcoaten. Vaxen flyter upp till ytan av topcoaten och under detta vaxskikt så härdar topcoaten och bli klibbfri och lätt att underhålla. Gelcoat och topcoat är dessutom tätare än polyester och skyddar därför laminatet från vatteninträngning. Det är dock inte lika tätt som epoxy och därför bottenbehandlas båtar ofta med epoxy för att minska vatteninträngning.

Summa summarum: När plastningen är färdig så slipa, acetontvätta och stryk på topcoat så får du en snygg, tålig och lättskött yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lintott

Om man istället för topecoate målar ett laminat med gelcoate utan vaxiblamdning. Hur blir ytan enligt din uppfattning.

Undrar en annan, i barndommen lintott wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du köper en burk gelcoat som du skall använda som topecoate så skulle jag blandat i vaxlösningen först - i hela burken, i stället för att hålla på att smådutta och blanda i vax för varje sats du blandar till med härdare.

Blandar man för stora sattser med härdare kan ju blandningen härda för mycket innan man fått målat ut den på objektet i fråga. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... Ja som jag skrev från början, stryk på med topcoat så blir det kalasbra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, nu ska man bara vänta på det här helvetesvädret ska ändra sig lite så man kan plasta :(

Har för mig jag läst om någon som blandade gelcoat härdare först, men som sagt så är det ju bättre att blanda paraffinlösningen i först, om den inte stör. Då har man ju mer tid sen :)

Regn, regn, uppehåll med knott, regn, regn. Så der dagarna ut nu :(

Fast det var knottfritt när jag slipade bort gammal gelcoat, det gillade de inte :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du köper färdig topecoate så är ju vaxupplösning iblandad från fabrik.

Biltema har tydligen dåligt med variationer på den produkten. Bara vit gelcoate !?

Om jag skulle måla invändigt i en båt skulle jag nog vilja att färgen gick lite tex i grått.

Tom Hjermans har bättre sortiment och dessutom färdigblandad topecoate http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=523&artname=Gelcoat, topcoat&sok=topcoat

SeaSea det som förut kallades Byggplast har ganska många nyanser på Gelcoat, men bara vit eller grå topecoate. http://www.seasea.se/plast-glasfiber kolla under Gelcoat 0-10Kg (32 st produkter)

Å andra sidan har ju SeaSea många butiker som säljer deras produkter över hela Sverige.

Senast ändrad av toaen | 10 juli 2012 | 17:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte lätt att förklara nåt självklart.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, ja precis. Men jag lärde mig ju lite med all diskussion det blev :-)

Tack till alla som var med :-)

Det blir bra med vitt, båten är vit nu.
Blir nog Biltema, åker förbi där varje gång jag åker in till sta'n :-)

Senast ändrad av -PC- | 10 juli 2012 | 18:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@toaen

Och du är säker på att det inte var topecote du använde från början? 

Ja, det är jag.

Men nu avslutar vi den här delen. Jag kommer jobba på samma sätt i fortsättningen för det blir bra och andra gör som de är vana och det blir bra. Frågeställaren har fått det svar han behöver,dvs topcoat är lösningen för hans del.

Over and out :-) och jag önskar alla en skön sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst resultat som kommer att hålla längst får du om du målar första lagret med Gelcoat, andra lagret med Topcoat, då fäster de bättre i varandra och får bättre hållbarhet än om du målar topcoat på topcoat!

Ett annat bra alternativ är som sagt några lager Epoxy färg, vilket är något tätare än gelcoat/topcoat = minskad risk för ev framtida delaminering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Topcoat på topcoat? Räcker det inte med en strykning bara?

Det blir väl lite dubbelt där det går in i det gamla golvet, men det kan väl inte vara något problem.

Hur tjockt lägger man på med topcoaten? Är den som polyestern att måla med?

Med tocoat'en blir det ju (någorlunda) rätt färg på en gång :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar inte riktigt täcka 100% med ett lager (beror så klart på hur tjockt lager du hinner få dit) men är det ytor du skall gå och röra dig på skulle jag rekomendera 2 lager som jag beskrev tidigare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En mycket intressant tråd som jag väcker igen.  Man lär sig ju en del om skrovets uppbyggnad (plastbåt) genom att läsa dessa trådar för en sådan som mig; nybörjare.

Nu till mina frågor som jag hoppas få lite hjälp med:

1. När är det bäst att ta bort gammal bottenfärg, höst, vinter eller vår (med tanke på ute temperatur, lättarbetat och om båten behöver torka ut)?

2. Har nu en båt med blått skrov och har en tanke att måla om nderdelen i vitt så att den blir mer lik nyare årsmodeller, som är mycket snyggare (se bild).  Jag har dessutom en tankå på att epoxybehandla båten. Nu till mina frågor:  Eftersom jag skall epoxybehandla det som är från vattenlinjen och nedåt, behöver jag måla det med vit topcoat ( De IJssel Double Coat) innan? Om inte, hur blir skarven mellan topcoaten på friborden och epoxy-delen?

Hur långt upp på friborden går man med epoxyn?

post-10021694-1394237318,789_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...