Vanercruiser 1 Postad 5 Juli , 2012 Någon som har koll på vart man mekaniskt ansluter trim/tilt cylinder på en sån motor? Jag har ju bara en gscylder(?) i nuläget, måste jag lyfta av motorn? Hittat en ny trim/tilt för tusenlappen och funderar på hur jag monterar den mekaniskt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 6 Juli , 2012 Ingen som har en bild eller beskrivande text? Det sitter en vanlig hjälpcylinder där nu och jag vull ju kunna trimma motorn under gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo-Ht-16 0 Postad 6 Juli , 2012 Har en Johnson -80 med samma modell av hjälp cylinder... Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga men ja är nyfiken på vart du hittade den nya för tusenlappen då ja sjäv är sugen på att byta... Men som ja har sett på min borde det inte vara några problem att byta när motorn sitter kvar på båten... Men inget ja står fast vid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 6 Juli , 2012 du har mail.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo-Ht-16 0 Postad 7 Juli , 2012 Tack så mycket... får undersöka det lite närmare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 8 Juli , 2012 Ingen som kan hjälpa till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 23 Juli , 2012 Bumpsr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 3 Augusti , 2015 Hej Vanercruiser Öppnar ett gammalt inlägg. Hoppas du fick ordning på montaget av din Tilt istället för hjälpgascylinder. Jag letar efter efter ett hydraliskt-tilt till en 50 Hp Evinrude -90 års modell (Johnsson ) och du nämnde att du köpt ett billigt. Fungerade det och har du tips på prisvärda Power-Tilt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 3 Augusti , 2015 Det finns ju annars såna här som tiltar och trimmar hela motorpaketet. Fördelen är att du kan använda den till vilken motor som helst, även om du skulle byta motor i framtiden. http://www.almhults-marinprodukter.se/produkter/elektrisk-trim-tilt/model-55-1183187 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjobli 0 Postad 4 Augusti , 2015 Hej! Sitter i samma båt! Har köpt en tilt men saknar instruktioner/råd för montering/koppla det elektriska. Tacksammas någon med erfarenhet/kunskaper villmdela med sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 4 Augusti , 2015 Hej! Sitter i samma båt! Har köpt en tilt men saknar instruktioner/råd för montering/koppla det elektriska. Tacksammas någon med erfarenhet/kunskaper villmdela med sig. Hej Bjobli Koppla loss kontakten vid fjärreglaget och testa reglaget först. Enligt kopplingsschema på t.ex ett äldre (1990) OMC reglage så har de en 3-polig kontakt _ -- _ Denna skiss till ovanför försöker visa de 3 kontaktblecken som sitter i kontakten som sitter på reglaget. Om du kopplar en ohm-meter mellan vänstra stiftet och mittenstiftet, (det stiftet som sitter "ensamt"), Trycker du på [TRIM UPP-knappen] på så ska du ha kontakt och när du släpper så ska du inte ha kontakt mellan dessa stift. Om du kopplar en ohm-meter mellan högra stiftet och mittenstiftet, (det stiftet som sitter "ensamt"), Trycker du på [TRIM NED-knappen] så ska du ha kontakt och när du släpper så ska du inte ha kontakt mellan dessa stift. Om detta är OK så fungerar OMC reglaget som det ska. Själva motorn som drar runt hydralpumpen för powertilt drar ca 3-5 Ampere med obelastad hydralpump, medan den kan dra upp till 20 Ampere vid belastning beroende på modell, så ha ett fräscht batteri sedan när du testar denna. Har för mig att på Evinrude/Johnsson så har hydralmotorn en blå och en grön sladd. Kopplar du + till Blå så snurrar motorn medsols och kopplar du + till den gröna så snurrar den motsols, dvs pumpar ut cylindern eller drar in den. Då jag inte har en aning om vad du har för Tilt-enhet så kanske inte detta är till någon hjälp men de flesta reglage har 2 anslutningar samt en jordanslutning, så beroende på vilken som får + (se test som beskrev ovan) och själva hydralmotorn har 2 st anslutningar som får + och - växelvis beroende på reglagets Tiltknappar. (En del hydralmotorer har även jordkabeln,dvs 3 st anslutningar även på hydralmotorn). Hoppas detta kommer till nytta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser