Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
900rr

byte av bälg.

Rekommendera Poster

Hoj..

Trodde min båt läckte i botten pluggen så jag tog upp den för att täta den . Men när jag väl hade den uppe på kärran så såg jag att det var ett hål i knutkors bälgen . (den övre bälgen)

det är ett alpha one ,gen 1 

Så nu till frågan är det svårt att byta bälgen ? klarar man det själv om man är lite händig ?

uppskattningvis hur lång tid kan det ta att byta ? (har mekat mycket bil & mc men aldrig båt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är gjort på en timme med de rätta grejorna att byta bälg. När du ändå byter, så byt den andra bälgen också. Har du haft läckage är risken att det rostat i stödlagret, kanske behöver det bytas och det är lite joxigare att få till utan specialverktyg.

Du behöver en ny packningssats också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om du bor i Sthlm så kan man hyra verktyg hos www.drevman.se, går mycket lättare då.

En sak till som kan vara intressant att kolla är hur din växelvajer mår, missade att byta min och det ångrar jag idag.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så svårt att byta bälgen, det klarar du bra själv.

Här ser du proceduren:
http://www.drevman.se/html/balg_stodlagerbyte.html

Om jag vore du och har isär allt, så skulle jag även byta stödlagret samt växelvajerna som tidigare påpekat. Och när man ändå är igång varför inte drivknutarna. Inget av dessa är direkt dyra servicedelar. Dock kräver dem lite verktyg som gör jobbet enklare. Det går ju bra att göra jobbet utan dessa verktyg också. Men det är bra mycket besvärligare.

Hyra är bra grej! Byter du dessa saker, har du ett problemfritt åkande i minst 3år - 5 år när det gäller dessa saker i alla fall. Dit drev börjar ju bli med åren, och har grejerna inte bytts tidagare? Så är det nog på tiden.

Kolla även www.drev.se de har också grejerna, samt verktyg för utlåning.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har tittat på lite bilder och har nu beställt grejor å lånat en bra trailer så nu ska båten upp och jag ska byta prylarna själv .. Hoppas de gå bra :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En timme låter optimistiskt för någon som aldrig gjort det förr! för mig tog det ett antal dagar kanske 2-3h per dag. Mycket nytt att klura ut osv, även om jag hade verktygen. Jag har byggt en Locost bil innan...skapligt händig m a o...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gett mej själv en vecka att fixa det på ... (har för övrigt också byggt en Locost bla)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj oj .. har varit och tagit bort drevet nu och såg ett stort hål i bälgen och lagret låter som ett krossverk . Så de blir att byta allt . Hoppas det kommer att gå bra så man hinner åka lite till i sommar. Verkar ju inte va så jätte svårt så de ska nog gå bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...