mellexor 0 Postad 5 Juli , 2012 Hej alla! Jag har en yamaha 5 hk från 85. Den är i super fint skick och hade bara gått 3-4 gånger innan jag köpte den (ser alltså ut som ny). Har haft den på en lättare lite mindre gåt i en insjö sedan maj och kört kanske 1 gång i veckan. Tills idag när jag tog den till havet och satte den på en uttern ca 5 meter lång, var ut på en fiske tur under förmiddagen på kanske 3 timmar och allt gick som vanligt jättebra, startade lätt och gick fint osv osv.. Sen när vi skulle hem så lade den av, den bara dog ut och soppan var då slut. jag fyllde på med bensin, vilken hade stått i 2 år i en bensin dunk. men provade den 2 dagar innan i våran större 85 hk motor och den tände fint osv. Efter att jag hade fyllt upp bränslet så startade inte motorn alls. så jag chokade (stavning?) och tänkte att soppan inte hade kommit fram, men inget hände. kollade sedan tändstiftet för att se om den hade blivigt sur eller så men det såg bra ut och var endast lite fuktigt eller hur jag ska förklara. gjorde efter det rent stiftet och försköte igen utan resultat. efter det såg jag att det droppade bensin från måtorn och kollade upp det lite närmare och det såg ut att komma från förgasaren. Så jag tror alltså att förgasaren läcker och det varkade läcka även om jag dorg ur choken men om jag stängde av soppakranen slutade det. (har även i maj bytt impeller och växelhus olja och den kyler fint) Är det någon här som kan hjälpa mig?! Vore superbra efterfom jag vill fiska mer i helgen! är ganska händig och kan väl fixa lite själv om det inte e allt för svårt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 6 Juli , 2012 Hej plocka ner förgasaren o rengör den noga så kommer det fungera mvh tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 6 Juli , 2012 Hej plocka ner förgasaren o rengör den noga så kommer det fungera Prova först om den startar med startgas(men kör inte mer än några sekunder på startgas, skadligt för tvåtaktare), om den gör det så är det bränsletillförseln som spökar, om inte så är det tändningen/tändspolen som är problemet. Förgasaren behöver nog först och främst nya packningar om den läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser