Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
rool

Sjövatten kyld motor till sötvattenkylning?

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en begagnad motor som jag skall stoppa i min båt med sötvattenkylning. Den jag köpte motorn av visste inte om den gått som sjö-eller sötvattenkyld, han visste bara att den suttit i en båt tidigare.

OM den har varit sjövattenkyld, är det några problem för mig att sätta i den med sötvattenkylning då?

Tacksam för tips och förslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipsen och förslagen blir antagligen bättre om Du talar om vilken motor det handlar om.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det. Även om jag inte vet om det spelar någon roll vilken motor det är, det är givetvis en inombordare jag pratar om, en Ford460 (V8)

Jag antar att även om det vore en Cheva eller någon annan motor så fungerar väl kylningen på samma sätt, eller?

/ Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tro det eller ej, men det finns faktiskt andra motorer än V8:or så det kan kan ju finnas skillnader i material bl.a. allting tillverkas ju inte i gjutjärn nuförtiden tyvärr. Hoppas det löser sig!

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du skall montera på sötvattenskylningen så finns det risk för att motorn nyper pga värme. Detta beror på att det samlas rostflagor/gegga i nederkant på kylkanalerna mellan cylinder och yttervägg på en gammalsjövattenskyld motor. Pga detta så kyls inte motorn som den skall

Om du skall vara säker på att detta går bra så bör du ta loss alla frostpluggar mm och spola igenom motorn rejält. Gör du detta och sedan ett filter de första timmarna så skall det gå bra.

Annars är det lite av en chansing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det tipset, skall göra detta för säkerhetsskull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spolar jag igenom med vanligt vatten då, eller bör det vara glukolblandning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanligt vatten. Gärna med lite mer tryck än vad trädgårdsslangen ger.

När du lossar frostpluggarna så kommer du se skicket inuti. Gjorde detta på en 7.4 en gång som hade värmeproblem. När jag lossade frostpluggen så var det inget hålrum innanför utan bara rostflagor och gegga

Vet en som gjorde ett system med cirkulationspump mm som man kopplade på motorn med citronsyra just för att göra rent motorer på insidan. Vet dock inte hur resultatet blev

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det, då skall jag kolla detta för säkerhetsskull, eftersom jag inte vet hur motorn är kyld tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga, är det enkelt att göra detta, dvs spola igenom motorn? Är det lätta att lossa pluggarna och sätta tillbaka dom igen? Jag skall lämna in motorn till en verkstad, så jag får be dom göra detta annars. Finns det något annat sätt för mig att se om motorn varit söt-eller sjövattenkyld?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...