Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
oakie

Sea Ray 220 tar in vatten

Rekommendera Poster

Min Sea Ray 220 Ov tar in vatten. Vid varje besök får jag pumpa ur ett tiotal liter ur kölsvinet under motorn. Jag har ett Alpha One Gen II drev och tittar jag på skölden inne i motorrummet ser det ut att droppa vatten därifrån. Inga mängder men det rinner och man hör ibland hur det porlar... Är lite rädd att hitta båten på botten nästa gång jag kommer ut.

Vad skall jag göra? Jag har ingen aning om när bälgarna byttes senast. Förra köparen hade båten på land i två säsonger medans han fixade annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl primärt sätta in en automatisk länspump tills du bestömt dig för vad du skall göra,

Jag har haft fem Rule 500 i fem olika båtar. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=636&artname=Länspump Rule 500&sok=rule 500 De har fungerat oklanderligt. Min öppna bohusjulle håller pumpen läns på ett på våren fulladdat 75 Ah batteri, en hel sommar, utan att dra ur batteriet mer än till hälften. Testade en sommar då det inte fanns ström för laddning inom rimligt avstånd.

Annars får du väl ta upp

post-945-1394237155,6835_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan jag skulle ställa mej är hur frisk är då akterspegeln då du skriver att det ser ut att droppa vatten. Gör som Toaen skrev, köp en autopump och kör så säsongen ut, ta sen upp båten och granska läckaget för det tätar sej knappast själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade lagt lite tid på att lokalisera exakt varifrån det läcker. Är det drivaxelbälgen hade jag tagit upp båten ögonabölj. Visar det sig vara från t ex styrtappen hade jag kört med pump och fixat i höst. Fram med ficklampa och spegel :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju en hemsk tanke... Jag skaffar mig helt enkelt en bättre länspump och väntar till i höst.

Till saken hör att det luktar riktigt illa i motorrummet och ibland sprider sig stanken i båten. Det kanske är dags för en rejäl skrubbning av kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RobertL, hur vet en nybörjare om det kommer från bälgen eller från styrtappen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tittar i utrymmet mellan motorn och skölden så ser du förmodligen vart drivaxeln går ut genom skölden och ut i drevet. Om vattnet kommer ur det hål som drivaxeln går igenom är det den bälgen. Du kan även testa att tilta upp drevet och se om läckaget ökar. När du gör det dras bälgen isär, som ett dragspel, och en spricka vidgas förmodligen. Läcker det från styrtappen så kommer vattnet ur det hål där styrarmen går ut till drevet. Den del som rör sig när du vrider på ratten. Men det kan vara annat oxå. Växelvajerbälgen, kabelgenomföringar, skölden i sig etc. Om du känner dig osäker så ta hjälp av någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 1...det ska inte komma in vatten den vägen du beskriver! Om det regnar utav h.. så kan det bli blött via ventilerna på sidan . Det är den enda gången dt får bli blött i motorrummet ! Allt annat är något fel och måste åtgärdas ! Att det nu sipprar in via skölden gör att det är extra viktigt att du tar upp båten omg.. har du otur så kan felet dra på sig fler fel ! Personligen skulle jag inte vänta med att åtgärda . Det är sällan fel lagar sig själv och ditt fel blir inte fixat bara för att du byter länspump ..... Så tänker jag :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har nu varit och tittat till båten. Under natten har det läckt in ca en liter vatten och då lät jag drevet vara nedfällt över natten.

Det ser definitivt ut som vattnet kommer från själva axeln då det är torrt över denna. Det kanske kommer från växelvajern också men det är lite svårt att se.

Om det läcker denna väg antar jag att lagret redan är förstört och behöver bytas. Är det så mycket mer som kan gå sönder om jag väntar till efter semestern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knutkorsen på drivaxeln , axeln kan även rosta och gör att du kommer få problem att få ut och i drevet . Stödlagret är svårt att få redan som det är ( sitter hårt i sitt säte ) man använder en avdragare får att dra ut det ..... Som du anar blir det inte dirket till sin fördel om du väntar .. Så tänker jag . :-) upp med hakan och börja jobba ..:-) Lycka till . ( drev.se beskriver hur du går till väga om du vill göra det själv ) drevman.se är också en bra sida för hemma meckarna .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...