Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Gäst Jk

Ryds 435s?? Bra båt??

Rekommendera Poster

Gäst Jk

Hej Har hittat en ryds 435s med styrpulpet från 99 är det en bra båt? lagom me en 25 hk 4-takt till den? Hur är de i sjön? Kvalite? Har hört mycke om ryds dåliga kvalitet gäller de denna båt me? Ska ha den till fiske och utflykter... Nått man bör tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har en Ryds 435S från mitten av 90-talet med en ny Tohatsu 25 (30) HK 2-taktare. Med den motorn så kommer vi upp i ca. 23 knop. Vi använder båten inomskärs till bad & fiske, och för oss fungerar den utmärkt. (2 vuxna två barn) Skall men hitta något negativt så är det väl det att den saknar självläns, så det blir till att ösa båten med jämna mellanrum.:-D Se länk: http://www.maringuiden.se/u/maxrelax/;action=minbat&id=34 Mvh Dick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jk

Tänkte på de nu är jag vart inne på ryds hemsida.. vad är det för skillnad på 435 dl och 435s? Fungerar den bra som trailerbåt? Hur många knop bör den göra med en pers o en 25 hk motor? Kan de bli problem för min motor är en 4-taktare och väger ju rätt mycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej JK! Ryds är sverges största båt tillverkare,och ägs av viamara gruppen som äger nimbus,storebro,max och ryds. Det är ochså den enda tillverkaren som bygger båtar med injetserigsmetod så att skrovet blir exakt tjockt och mycket starkare en handpålagt skrov

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej vi har en med 30 hk. Funkar bra som trp båt kring sommarstugan. Men frånvaron av självläns samt den i mitt tycke mycket idiotiskt placerade ventilationen har gett upphov till mycket svärande. Vi har en 2001 och på tidigare modeller har jag sett att den indiotiska ventilen inte finnsmen det är klart ösa får man ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst flipper ht

hej har haft en ryds 435s i skärgården i många år med en evinrude 20hk, det är en mycket bra båt med höga relingskanter funkar i alla väder fiske trp osv men upplevde 20 hk. som lite för lite med fler än 2 vuxna ombord. Båten funkar bra att köra med trailer, den väger inte mycket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst AL

Jag har kört mycket med Ryds 435 både med 30 hk tvåtakt Mercury och en annan med en 30 hk fyrtakt Honda. Båda båtarna känns undermotoriserade och Hondan är klart tråkigast, man får kliva fram för att få upp den i planing. 25 hk fyrtakt låter alltför lite för att det skall bli trevligt att köra. Då båten dessutom är väldigt flatbottnad måste man alltid sakta ner då man möter större svall, och då är det jobbigt att kliva fram varje gång man skall upp i plan igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sam

Hej, kvaliten är inte imponerande på rydsbåtar, laminatet är ojämt, med sprickor som följd. Och plasten är väldigt tunn på vissa ställen,nästan som äggskal. Har skälv en ryds 535 DL, är inte imonerad av kvaliten på den båten. MVH ,Sam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! När det gäller Ryds dåliga rykte så är den både befogad och inte. Det är ju så att de verkligen var dåliga under en viss period. Men sedan har de på senare tidd börjat tillverka båtarna med vacuminjisering vilket ger en både ytjämn och hård kvalitet. Mycket bra alltså! Jag minns inte när de började med detta, så det kan ju vara värt att kolla upp. Vad gäller att traila båten är det inga problem alls på båtar i den här lilla storleken. Då är alla båtar trailerbara utan problem och oavsett bil. Nackdelen med 4-takt är att vissa båtar är extra känslig för onödig viktbelastning. Vissa båtar ligger bättre i sjön med 2-taktarens lätta vikt medan en del andra båtar går lika bra med båda sorterna. Ett tips är annars: Om du har möjlighet att välja mellan en sidopulpet eller mittpulpet så är mittpulpet att föredra pga. balansen i båten. Dessutom är det betydligt lättare att röra sig i båten då, särskilt i båtar runt denna korta storlek. Det allra bästa är naturligtvis att prova båten i sjön. Man ska aldrig köpa båt oprövat!!! Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rydarn

Hej Vet ni vad det är för likhet med att äga en Ryds och att ha aids? Jo, båda är konsekvenserna av en dålig affär. OBS! DETTA ÄR ETT SKÄMT.(Bäst att påpeka så ingen blir stött.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett om det är ett skämt eller inte passar det INTE in på detta forumet. Jag tycker vi kan betacka oss för sånt. :mad:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rydarns skämt var väl inte dåligt. Det värsta är ju att det stämmer i verkliheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Igge

Har en Ryds 435 GT, vet inte exakt åsmodell. En 55-hästars Susuki gör att den går som ett spjut. Jag startar med en vattenskida mha av den här båten och motorn. Lite väl vild om man bara sitter en pers i båten, men med lite folk och packning så behövs alla kusar. Med andra ord fega inte på hästkrafterna så får du en rolig och användbar båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Micke

Hej! Instämmer helt med Flipper ht:s synpunkter: Har haft en ryds 435s i skärgården i många år med en evinrude 20hk, det är en mycket bra båt med höga relingskanter funkar i alla väder fiske trp osv men upplevde 20 hk. som lite för lite med fler än 2 vuxna ombord. Båten funkar bra att köra med trailer, den väger inte mycket Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Daniel Aspeskär

Ryds 435s hette tidigare 435GT då med något annorlunda inliner (innerskrov) Jofa började göra detta skrov i slutet av 70-talet. På tidiga 80-tals modeller står det ibland både Jofa och Ryds. Detta skrov har altså hängt med i väldigt många år pga. att det är relativt lättdrivet och ändå går bra i sjö. I början använde man plast på playwod i durken vilket efter ett par år gav en svampig och mjuk durk. Detta ändrades på 80-talet, men är något att se upp med på tidiga ex. Jag har en Ryds/Jofa från tidigt 80-tal med en tvåtakts 30hk. Fristående pulpet placerad något till styrbord. Går snabbt och bra i sjön men med 3-4 pers i båten går det bytydligt trögare även om den fortfarande planar. I år byter jag till en 55hk (två-takt) för att testa gränserna lite. Antar att den kommer att bli ganska vild. Typgodkännd (blåskylt) för 45hk och antar att 40hk är ganska optimalt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej har en ryds 435 s. den fungerar kanon till fiske m.m har en 25 hk mercry på den.

läste att vissa har problem med att få den i plan hade det problemet men bytte till en annan propeller den blev då starkare å gick snabbare upp i plan ett tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

instämmer helt. Har haft en från 2000 0ch en från 2005. att det skulle vara kvalitee bara för att dom vakuminjecerar är bullshit. tjockleken på plasten kan variera mellan ok och ägskalstunn gelcoat med luft under. när solen låg på ibland så bublade det upp sig där det var som tunnast och då lagade jag det men det kom altid nya som dök upp nästa gång det var sol på andra ställen.

under vattenlinjen fick jag som små svarta porer i gelcoaten som normalt blir på båtar efter typ 20år i solen utan vaxning och då hade jag bara den en sommar.

angående om dom är trailerbara eller inte så har många haft problem att stödhjulen på trailern har hoppat genom skrovet när man kört över ett litet gupp med trailern. detta för att plasten är så tunn på vissa ställen. Hade jag vart Ryds hade jag lagt på mera plast, men dom löste problemet genom att sätta dit en liten gul klisterlapp på båten som varnar för detta.

Ryds är en billig båt som går bra i sjön men kvaliteen är enu billigare. Lägg till ett par tusenlappar och köp en finsk eller Norsk båt istället. Dom kan bygga båtar som både ser bra ut och går bra i sjön samt har kvalite och i och med detta även ett bra andrahandsvärde.

Räknar du kilopriset på plasten så är dom inte dyrare.

Dom flästa kända finska båtar levereras desutom med yamaha motorer vilket jag ser som en stor fördel.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...