Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
jimmy-88

Mercruiser 5,0L som inte ger utslag på temp!?

Rekommendera Poster

Hej,

Som rubiken lyder, har kört en del och temp mätaren ger inga utslag. Antar att arbetstemp ligger på 71 grader?

Är det någon som har haft samma eller liknande problem?

Vart sitter tempgivaren på motorn?

Antar att man kan mäta med en Ohm mätare för att se om man får (22 - 450 Ohm) på kabel fram till mätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
I väntan på nån som kan ge exakta besked så får det bli lite google-övningar plus gissningar. :)

Tempsensorn för visarinstrument har väl som du säger alltid ett varierbart motstånd och blir därmed också möjligt att ohmmäta på.
Sådana sensorer har naturligtvis god termisk kontakt med vattnet (mätobjektet) och placering i topplocket nära de värmeproducerande förbränningsrummen* är därför naturlig och även vanlig.
[Men vattnets stora förmåga att sluka värmeenergi utan större temp-ändring (hög s.k. värmekapacitet) gör att i cirkulerande färskvattensystem så blir placeringen mindre känslig, och placering av både termostat och tempsensor kan då s.a.s. hamna långt ifrån brasan utan problem. Volvo Penta har i.a.f. vissa stora motorer med sådan placering?]

Länkar till min nya ryska favoritsajt, först sökningen med alla returnerade resultat. ...
http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=mercruiser 5.0 manual site:mdmotors.ru&oq=mercruiser 5.0 manual site:mdmotors.ru&gs_l=hp.12...702.11225.2.14563.19.19.0.0.0.0.152.1575.15j4.19.0...0.0.mapvESVWSE0&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=5dddb7a095b864f0&biw=1173&bih=651

Länkar även första sökresultatet (pdf:en outline), en detaljerad del av en verkstadshandbok för olika motorvarianter ...
http://www.mdmotors.ru/netcat_files/216/180/MC_I4__V6__V8_Engine__SternDrive_Servisnaya_informatsiya.pdf

På sidorna 134 & 135 finns sensorns kabelfärg tan med i två olika systemvarianter, kan väl vara en god ledtråd för att hitta den. Tan betyder f.ö. - enl farbror Google - ljusbrunt, jmfr solbrännebrunt?

Så hittar du en ensam ljusbrun kabel som går till en inskruvad plugg i topplock eller annars nära termostaten så kan du nog vara rätt säker på att också ha hittat sensorn? Alltid något i så fall! :-)

Edit tillägg;
*) Nära förbränningsrummens hetta småsjuder förmodligen vattnet ofta, särskilt av eftervärmen då vattenpumpar stängts av?
Sensorn är ju en kraftig gängad metallplugg så den reagerar nog även på termisk metall-överledning ifrån sina gängor.
Förmodligen blir därför tempmätarns visarutslag ibland lite överdrivet ifall man mot förmodan skulle vilja veta vattnets genomsnittstemp i hela systemet.
[Men vid långvarig hårdkörning ka
n nog den traditionella placeringen helt nära systemets varmaste kretsdel vara mer intressant praktiskt med tanke på kok-temp och bubblors minskade energiöverföring. Tempsensorns delvis metallöverförda värming ger nog snabbast möjliga varning ifall kokbubblor i det läget omintetgjort kylningen??)] 



Senast ändrad av Thomas-1 | 05 juli 2012 | 18:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tog bara och satte kabeln från givaren mot jord och då såg jag att själva mätaren funkade och gav utslag för att utesluta den. beställde en ny tempgivare för 200 pix och satte in. sen funkde de kanonbra! det finns nog en hög med sprängskisser på motorn på nätet som du kan titta på för att hitta vart den sitter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har nu hittat vart den sitter. Den sitter brevid kylslangarna framför förgasaren enl bilden.

Och det kommer en ljusbrunkabel ifrån den men den går in i en kabel härva och där kommer det ut en som inte är ansluten till något vart skall den sitta ihop med?

 

Hoppas ni ser på bilden.

post-10021608-1394237172,3819_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska vanligt med oanvända kablar i härvor eftersom härvorna tillverkas för att passa flera olika motormodeller med olika tillbehör. Din lösa kabel kan till exempel vara till en temp switch, alltså en kontakt som sluter kretsen över en viss temperatur och får en summer att ljuda. Jag kan inte se den lösa kabeln på bilden, vilken färg har den?

Visst går det att mäta sig till ifall givaren fungerar eller ej. Först måste man ta reda på vilken standard givare och mätare är. Sen mäter man med kall motor och sedan med varm motor så ser man ifall Ω-värdet stämmer med standarden.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgen på den lösa kabeln är tan/blue och skall tydligen gå till ett varings ljud. Jag försökte mäta men fick inget värde det bara hoppade mellan olika värden och sen blev det tomt i displayen.. Måste motorn vara igång för att få något värde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kabeln inte är inkopplad kommer den ju inte ge några värden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste kabel som går till summern vara inkopplad för att mätaren skall fungera? Vart skall den koppas in till då? Hittar inga andra lösa kablar där..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att summerkabeln måste vara inkopplad för att tempmätaren ska ge utslag men det kan beror på vad du har för instrument.

Har du mätt upp givaren? I så fall vad gav den för värden vid kall resp. varm motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätaren fungerar, den gav utslag när den jordades. Tempgivaren gav olika utslag men mest runt 500 Ohm och mätaren tar emot först vid 450 Ohm (40 grader). Och temp på motornsdelar var ca 31-37 grader. Så allt fungerar troligen. Trodde en V8 skulle vara varmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...