blange 0 Postad 4 Juli , 2012 Var ute första turen, kom en bit sedan la motorn av. startar på en gång igen men kommer precis upp i varv så börjar den sacka och lägger av, blev så några gånger, sedan tog batterioet slut. Blev exakt samma första turen förra året, men då höll jag på några gånger sen gick den, och gick hela säsongen. Är ju ingen mekaniker direkt... Vatten eller skit i soppan? jag brukar lämna soppan i över vintern, brukar ha i k-sprit, vet inte om det är nån mening. har soppa/vattenfilter som jag bytte förra året och även till det här året. Får för mig att det är vatten i soppan, hur gör man för att slippa detta? pumpa ur en massa innan man kör igång efter vintern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 4 Juli , 2012 Vad har du för motor? Vilken typ av bränslefilter har du? Har du vattenavskiljare? Hur stor är tanken? Att lämna soppan kvar över vintern är normalt inget problem. Har du en förgasarmotor så töm flottörhuset/en och kolla om det kommer vatten. Ser ut som pärlor i bensinen. Om du skall ha i etanol så är K-sprit dyrt. E85 är betydligt billigare och precis lika bra. Det finns gränser för hur mycket du kan ha i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blange 0 Postad 4 Juli , 2012 yamaha 90hk 2takt har vattenavskiljare 110 liters tank lämnade 1/4 kvar över vintern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 4 Juli , 2012 Endel fyller hela tanken full för att inte kondens ska kunna bildas under förvaringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 4 Juli , 2012 Om du inte redan gjort detta så töm innehållet i avskiljaren i en glasburk och kolla om det finns vatten i detta. Ingen årsmodell. Har du sprut eller förgasare? Problem med kondens anser jag vara överdrivna. BF95 innehåller 5 % etanol, vilket bör räcka för att hantera kondensvattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blange 0 Postad 5 Juli , 2012 Ska tömma ur o kolla vattenavskiljaren. Som sagt det är ditsatt nu innan jag la i, men det är klart att det är nu efter lite körning som det kommit vatten i. Ska inte avskiljaren hindra att vattnet kommer till förgasarna? Det är en 91:a yamaha 90hk. OM jag ska kolla flottörhuset, måste man ta bort dem eller kan man tömma via skruven som sitter längst ner på sidan på flottörhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blange 0 Postad 5 Juli , 2012 Jo har hört det också, sen har jag också hört att soppan nu för tiden blir dålig på en gång så då har jag tänkt att köra slut så mycket som möjligt på hösten. Var hamnar vattnet, kommer det nu och försvinner sen eller ligger det längst upp? Förra vårens problem tyder på att vattnet ligger i botten och kommer med på en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 5 Juli , 2012 Jag har haft andra båtar med fast tank och har haft halvfull tank och aldrig tänkt på det men aldrig haft problem. Gör så att du på vintern kör motorn och drar ut bränsleslangen när motorn går, därefter skruvar du loss flottörhusen och tömmer dem så har du inte fukt kvar alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 5 Juli , 2012 Om du har möjlighet bör du låta motorn gå på land en stund innan du sjösätter. Använd spolmuff, och låt motorn komma upp i arbetstemperatur innan du stänger av den. På så sätt VET du att grejorna fungerar när du sjösätter, och det kan väl aldrig vara fel? Ett annat tips är att se till så att batteriet är fulladdat när du sjösätter, du verkar ha missat den biten? Själv har jag flera vintrar låtit bensinen vara kvar i tanken, och det har aldrig varit något problem. Har gjort som du beskriver, och hällt i någon liter K-sprit. Hoppas du får en fin båtsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blange 0 Postad 5 Juli , 2012 Har faktiskt kört den en stund på land men uppenbarligen inte tillräckligt länge, och även tagit en (för) kort tur i samband med sjösättning och inget hände. Nu kom jag iväg en bit ca 1 distans sedan la den av.... Nej batterierna(har 2st) var laddade o klara, men verkar ta slut förvånansvärt fort, ska investera i ett bra batteri som är optimalt för start. Vad gäller k-sprit så har jag bara haft i en flaska, eftersom jag hade bara ca 30 liter i tanken. Men jag vet egentligen inte om det hjälper. K-sprit kan ju inte hindra att fukt bildas från början, och borde inte kunna få vattnet att försvinna heller? Frågan är om det hjälper att täcka för lufthålet till tanken när det är dags för vinterförvaring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Juli , 2012 Du behöver i det här läget inte ta bort flottörhusen. Öppna drainen 18. Det skall du f.ö. göra varje höst innan vinterförvaring. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0008033&path=YAM~A0000002~M0001794~M0001851~C0008033&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM Det är unte säkert att man märker dessa problem med motorn gående på tomgång på land. Har själv erfarehet av detta med grannens båt som hade flera liter vatten i tanken pga att O-ringen på tanklocket var kass. Tillräckliga mängder etanol gör att vattnet går i lsöning i bensinen, men det försvinner inte. För liten mängd etanol ökar volymen på vatten/etanol fasen och gör egentilgen bara problemet större. Återkom när du kollat filter och husen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser