Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
LeffePensar

Diesel på landmacken eller sjömacken?

Rekommendera Poster

Hej

Detta har säkert varit uppe förr, men hittar inte direkt nåt bra svar, eller så söker jag för dåligt:)

Min nya båt har en AQAD30 med DP290. Hur funkar det egentligen med dieseln på sjön vs. land? Kan man tanka på landmacken utan att förvänta sig problem med driftsäkerheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig hälla i diesel från landmacken då denna oftast innehåller RME vilket är en starkt bidragande orsak till bakterier i tanken, de flesta sjömackar, i vilket fall på västkusten säljer diesel utan RME. Sök på forumet, det finns mycket skrivet om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du kan köpa RME-fri diesel på landbacken är det helt OK. Varom inte så ge f-n i landdieseln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

All land diesel innehåller RME. Sjömacksdieseln iaf från de stora bolagen är ren-diesel helt utan RME.

Läste just en artikel ang dett om jag inte minns fel i DI med anl av något riksdags förslag att öka andelen RME i diesel. Dock mötte det motstånd från bensinbolagen som just pekade på riskerna med användingen av RME diesel i båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel med RME har ett lägre energivärde, vilket gör att man får ut mindre antal hk från sin motor med RME-diesel. Sjömacksdiesel, som är ren diesel, brukar dock kosta mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vete tusan om det är sant att effekten minskar? Har du någon referens/länk?

Det enda jag vet är att RME-blandad diesel är känsligare för fukt och kräver minutiöst skötta bränsletankar som bör tömmas och rengöras under vintern.

http://spbi.se/faktadatabas/artiklar/branslen-for-motorer-pa-sjon

http://spbi.se/wordpress/wp-content/uploads/2010/09/FAME-dieselbränsle-fakta-för-bilist.pdf

Man kan få saker som växer i tankar även med ren diesel, RME-fritt är ingen garanti. Men risken är mindre.



Senast ändrad av Anders_St | 05 juli 2012 | 10:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt en kamrat som tidigare arbetade för en mycket stor transportör av bränsle så är det ingen skillnad mellan sjömacken och landmacken. Mackägaren kan självklart hävda detta men när bränslet fylls på från tankbilen så har oftast chaffisen ingen koll alls vilket bränsle som ska vart. Så om det är RME eller ej i tanken verkar vara mest en slump oavsett var man tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägre energiinnehåll i landdiesel (med RME) är inget att oroa sig över. Om man byter ut 5 % av dieseln mot RME påverkas inte energiinnehållet märkbart.

Energiinnehållet i RME är ca 9200 kWh/m³ och diesel har ett energiinnehåll på ca 9800 kWh/m³.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast sjömackar som får soppan med liten tankbåt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föralldel. Fast enligt min länk så var det i alla fall mätbar skillnad i förbrukning. Inte för att jag tror det spelar roll eller märks speciellt mycket när man kör. Knappt mätbart skulle jag tro.

 



Senast ändrad av Anders_St | 05 juli 2012 | 11:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och var från den lilla tankbåten soppan ifrån? Kommer kanske från en lastbil? cool

Det kan ju självklart finnas undantag, min poäng var bara att man tydligen, i många fall, inte kan veta om det är någon skillnad oavsett var man tankar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, numer så är det rätt så tuffa bestämmelser kring leveranserna. Chauffören har full koll på vad han har i tankarna då han kör ut det är ju han själv som fyller dom.

Visst kan det eventuellt bli fel nån gång, men rutinerna är grymt rigida numer och om det skulle bli fel så korrigeras det på transportörens bekostnad.



Senast ändrad av Vanercruiser | 05 juli 2012 | 12:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på det?

För 10 år sedan körde min granne tankbil. Då fyllde alla tankbilar från samma cistern i Skarvikhamnen i Göteborg, Shell miljöolja, Hydro Statoil m.fl. Det enda som skillde var vad kunden fick betala. Alla fick samma olja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en motorbåt där man kör upp några tankar under en säsong kvittar det ju om det råkar vara lite RME i soppan (om det nu finns någon skillnad, vilket jag starkt betvivlar) Jag bunkrade fullt på en lågprisstation påväg till sjösättningen. En prisskillnad på en femma per liter gör valet mycket enkelt i mitt fall. Till hösten bör man nog spetsa med lite grotamar ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med dieselbakterier i bilar då?

Vad är det som gör att de frodas i båtar? Tycker de också om båtlivet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en omsättningsfråga. Det är mest seglare och snipfolk som fyller på tanken en gång om året som får problem. Kör man upp ett par tankar per säsong behöver man knappast bekymra sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tankat landdiesel i fyra år utan minsta problem, vare sig med slem i tanken eller i filtren. Slår för säkerhets skull i en skvätt dieselbiocid vid tankning. Ett tips är att se till att o-ringen på tanklocket är tät.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamma tillsatser har däremot kostat firman jag arbetar för betydligt mer än några bakterier. Alla former av tillsatser är nu bannlysta. Men å andra sidan så går ju dessa maskiner i stort sett året om. Inför vinterförvaringen på en fritidsbåt kan det vara en annan femma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omsättningsfråga, ja visst, men många båtägare fyller på en tank från halvfull till full hela tiden och bilägare kör tills tanken är nästan tom eftersom det inte finns lika många mackar på sjön som på land.

Det är då alltså en del av bränslet som alltid är gammalt i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, bränslet i tanken cirkuleras ju i tanken sålänge maskin är igång. Bara en liten del av bränslet som pumpas når ju spridarna. Resten går via returledningen tillbaka till tanken. Varje sväng går det ju genom filter och framförallt vattenavskiljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan vara helt övertygad om att jag har rätt, har jobbat på oljehamn tidigare och kan garantera att chansen att en felleverans är ytterst liten numer, detta gäller om man tar från de större leverantörerna som hämtar direkt från de stora leverantörerna i alla fall.

 



Senast ändrad av Vanercruiser | 06 juli 2012 | 18:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt klart rätt, idag är alla som kör från raffinaderierna, i vilket fall här i Göteborg, kvalitetscertifierade vilket innebär att det finns garantier för att rätt sorts bränsle körs ut till beställarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det sägs ovan har det att göra med omsättningen men också med att skiten rörs om i en båttank pg sjön. När det var busväder för några år sedan ökade motorproblemen markant. Man förmodade då att det var just det - gammalt skit i botten på tankarna rördes upp och täppte till filter.

Sedan går det inte att jämföra att få motorproblem på en landsväg och på sjön. Får du motorstopp på sjön kan det bli riktigt farligt.

Vi tankar aldrig landdisel och så långt det går häller vi i EcoPar. I Uppsala har vi nämligen ingen sjömack varför vi får välja detta bränsle istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns fler parametrar än det rena energiinnehållet i dieseln. Cetan är ett mått som inte bara anger energiinnehållet utan även relativa tiden det tar från det dieseln sprutas in till det tänder. Blandar man in RME tar det betydligt längre tid, vilket kan jämföras med att man ställer ner tändningen på en bensinmotor. En dieselmotor är (förmodligen) inställd så insprutningen kommer optimalt för att få ut så mycket effekt som möjligt. Med RME i bränslet förskjuts tidpunkten då tändning sker varför det blir mycket slöare. I praktiken kan energiuttaget sjunka så mycket som 30%.

Min lilla MD2010 på 10 hk är betydligt piggare i manövrarna och kraftfullare när jag kör med ren diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget snack egen del - kör jag med RME inblandad diesel får jag jobba allt jag kan med trimplan för att komma upp i plan vid fulla tankar och semesterpackning, utan RME kan jag till och med skippa trimplanseffekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...