Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
anwah

Motorproblem utombordare Maxi 77, vid nyköp: rigglängd, 2/4-takt?

Rekommendera Poster

Hallå alla rutinerade selgare!

Vår gamla 2-taktare Yamaha från -80 (8hk) har börjat krångla rejält och det lutar mot att vi investerar i en bättre begagnad 6-8 hk. Vill gärna ta del av era erfarenheter gällande lång alt. kort rigg, 2- resp 4-taktare, vad lämpar sig bäst till en Maxi 77? Vi har inte jättemånga seglingsår på nacken utan behöver använda motorn då och då, framför allt vid tilläggning  men även i en del andra småkritiska situationer.

Även tacksam för tips på vad problemet med motorn kan vara. Den går att starta (efter 40-50 ryck) men efter ca 10 sek dör den, om man inte kör på väldigt höga varv. Startar, stannar, startar, stannar. Det är som att den inte får tillräckligt med bränsle. Har kollat så att slangen inte suger luft och att ventilen i trycktanken är ordentligt öppen.

Tacksam för alla erfarenheter och tips!

/Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya tvåtaktare är i princip belagda med säljförbud så den frågan besvarar sig självt om du skall köpa en ny motor. Även om du skall köpa begagnat tycker jag en fyrtaktare är en självklarhet med tanke på hur mycket oförbränt bränsle som följer med ut i sjön på tvåtaktarna, de låter dessutom trevligare och drar mindre bränsle.

Den gamla motorn...  Om den har stått ett par år så har säkert förgasaren fått en del tvålliknande beläggning. Ta hem den och skruva isär den. Lägg allt i ren bensin och tvätta. Det kan nog funka med diesel eller lacknafta till tvätt också om bensinen är för otäck att jobba med.

Alternativt byta tändstift, tändkabel...  Lämna in motorn på en serviceverkstad och få tändningen inställd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte är något allvarligare fel på yamman så kolla med någon som kan motorer om den går att laga enkelt och billigt. Fast är det en 80a så lägg inte ner för mycket pengar på att laga den. Att den skulle vara miljöovänlig är en villfarelse för att marknaden ska få sälja nya motorer och miljömuppar kvittra och bygger delvis på en test av en liten dålig motor som fått gå 40% av tiden på tomgång och 6% på maxgas. Yamaha är dessutom vändspolade så relativt bra verkningsgrad. Och dessutom en 8Hkr som går bara ibland därmed ger lite avgaser bara av den anledningen. Ny motor är det väl lång rigg som gäller för Maxi 77 om den ska vara bekväm att starta och inte översköljas av vatten vid körning i gropig sjö. Lång rigg har det varit på de Maxi 77or jag åkt med. Du borde kunna se det på Yamman om det är lång eller kort rigg. Krt rigg har maqn mestadels till småbåtar passande i insjöar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska givetvis ha en lång rigg till din Maxi 77.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående miljöaspekten på 2- och 4-taktare så spottar fyrtaktaren ur sig mindre mängd oförbränt bränsle än tvåtaktaren. <-  Det är en punkt där.

Att tvåtaktarna ofta sitter på en båt om körs lite mindre har ingenting med det att göra, den blir inte mer miljövänlig för det. Att däremot byta från två- till fyrtakt enbart för miljöns skull är ju tveksamt i det stora hela om man lägger in tillverkning och frakt i resonemanget men i den sjö du åker i kommer det att bli mindre föroreningar med fyrtakt än tvåtakt. <- En punkt till.

Man kör inte automatiskt mindre med en tvåtaktare än en fyrtaktare. Att många används i mindre utsträckning gör dom inte mer miljövänliga. (Notera även här punkten)

Personligen hade jag nog ändå försökt att få ordning på motorn, tvåtaktare är lätta att meka med och kräver sälla specialverktyg. Yamaha är ju desutom ett kvalitetsmärke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående rigglängd på en segelbåt gäller ju längre, dess bättre. Finns extralång, köp det. Och kolla om de har en segelbåtspropeller, det är ju skillnad på att driva fram två ton i sex knop och trehundra kilo i femton...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båt som är 0,5 ton tyngre än Maxi 77. Efter motorhaveri lyfte vi ut dieseln (MD6A) och ersatte den med en Tohatsu Sail Pro på 6 hkr.  Riggen är ultralång dvs 12,7cm (5) längre än en lång rigg. Det gör att den alltid har bett i vattnet även vid sjögång. I smult vatten gör den 5,8 knop på fullgas. Med ¼ -gas gör den 4,8 knop och drar 1L/h. Propellern är special för segelbåtar där de tre bladen ser ut som Musse Pigg-öron. Tanken på 12.5 L är separat. Den har också 5A laddning. Jag tar för givet att andra fabrikat har motsvarande motorer.  http://www.tohatsu.se/index.php?id=14560

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör den i lite mer grov sjö och motvind?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt som väger kanske 300 kg mindre än en Maxi 77:a har jag en 9,9 hk 4-taktare som vid motvind och sjögång fortfarande gör 6 knop. Den toppar 7 vid platt vatten. Det sitter en 4-bladig segelpropp på den som garanterat inte vispar luft när det går mot vinden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Ang Yamaha. Våran förra utombordare, 8Hp med lång rigg krånglade. Hittade inga fel. Till slut så visade det sig att det finns en membran-plåt som hjälper till med att fylla vevhus/cylinder, det är en 2 taktare gubevars, så att verkningsgraden höjs och mindre soppas spolas ut. När den plåten är svag eller kaputt eller av, så går inte motorn. På våran var den sprucken, halvvägs av. Bytte själv å sedan gick den motorn kanon. Bara ett tips.

Kör på special utombordar olja så bildas ingen synlig rök. Då håller miljömupparna tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh, membran! Det påminner mig om gamla Suzuki och Yamaha mopeder, sitter det sammakonstruktion på utombordarna altså?

Det är inte röken som vi miljömuppar har ont av, det är den eller de färger vattnet får i hamnen en fin sommardag när alla skall sjösätta sina trailerbåtar, vattenskotrar och andra tvåtaktsmonster.

Om det inte vore för miljömuppar hade vi i dag haft orenade dieselbilar i våra städer, slängt plåtburkarna i sjön men givetvis fyllt dom med vatten först så att de sjunker snabbare, haft bilar som drar 2 liter per mil varav bara en är förbränd, om vi ens hade haft några fossila kolväten kvar att bränna. Men visst. Miljömupp var det ja...  En insinuation till att man bara är på låtsas och hitte-på...

Miljömuppar... Hellre är jag miljömupp än konservativ och trångsynt. Utveckling är kul, de som vill ha det som på sjuttitalet får väl skaffa sig en svartvit TV och en tändkulemotor att sätta på sin lilla bohusjulle som komplement till råsegel som hissas med hamparep. Det har sin charm det med men mest som nostalgi och omväxling.

Kalman, är du en vanlig mupp i stället kanske? Du liknar Ernie lite men det var ju i Sesam ;-)

 

Editerat funna stavfel. Finner ni fler får ni behålla dom =)



Senast ändrad av Gaidin | 06 juli 2012 | 17:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Membranventiler sitter det väl på de flesta fungerande 2 taktsutombordare sen länge? Ett smart sätt att ha membranventiler som öppnar då det blir undertryck i vevhuset. Min gamle 50 talsmoped med Sachsmotor hade ett annat system där insuget styrdes sv kolvens läge. Modelmotorer brukar ha hål i vevaxeln som ventil. Har för mig nån gammal Crescent 18Hkr utombordare med 2 förgasare också styrde insuget genom kolvlägena? Men de flesta av dom är hädangångna sen länge så miljömupparna behöver inte bry sig om dom. De enda utombordarna 2 takt såväl som 4 taktare som brukar få spill av bensin i vattnet är de som har tanken på motorn. Hopplösa att fylla utan att spilla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...