LindaW 0 Postad 4 Juli , 2012 Hejsan, Har som några av er säkert läst köpt in en ny båt som ska seglas ner från Orust i helgen. Då hon inte har något namn har vi äntligen hittat ett bra som passar henne och oss då detta är första båten som vi kastat oss in i efter att ha upptäckt segelvärlden - Våga - Jag undrar dock om det finns några register med ursprungliga namn på maxibåtar så att man kan hitta ursprungsnamnet (mest utav nyfikenhet). Har hört att detta finns för folkbåtar, men har letat en del och inte hittat något. Något tips? /Linda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 4 Juli , 2012 Välkomna till forumet! Vad gäller register vet jag inte om det gamla båtregistret är tillgängligt någonstans, finns det torde det väl vara den enklaste vägen. Annars är nog maxi-klubbarna din största väg till framgång. Som start kan du väl börja med att ange vilken 77:a det är som ni har köpt här, vem vet någon kanske känner igen den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Juli , 2012 Det gamla båtregistret, som är offentlig handling förvaltas av Riksarkivet. http://www.riksarkivet.se/ Har du det gamla registreringsnummret kvar tre bokstäver och två siffror såär det ju enkelt att fråga efter båten. Annars får du lämna de uppgifterna du har tex segelnummer/tillverkningsnummer. Maila och fråga och be att få uppgifterna mailade i EXCEL.format. Protesterar man beträffande personnummer så be dem ta bort dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 4 Juli , 2012 Hej, du kan söka i Kryssarklubbens matrikel på Maxibåtar. Hälsningar Magnus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 4 Juli , 2012 Får alla båtar ett ursprungsnamn? Om första ägaren inte ger henne något namn har väl båten inget ursprungsnamn? Om båten inte har något namn, så heter den väl inget. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Juli , 2012 Från fabriken får nog båtarna bara ett tillverkningsnummer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 5 Juli , 2012 Fint namn! Vi funderade på det till vår förra båt, en BD-kryssare, men det blev istället Vilda. Må lycka och välgång följa er på färden! //Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
angantyr 0 Postad 6 Juli , 2012 Om du anger vilket segelnummer ni har så kan jag titta i en gammal matrikel jag har från maxiklubben. Med lite tur så finns båten med där. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daun 0 Postad 6 Juli , 2012 Någon som vet något om maxi 77 med nummer 1223? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Juli , 2012 http://www.bkss.se/results/resultat-1997/bjorlanda_cup_1997.htm kolla en bit ner på listan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
angantyr 0 Postad 11 Juli , 2012 Tyvärr så finns den inte med i det material jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser