tomtomdj 0 Postad 4 Juli , 2012 Nu kommer en riktigt nybörjarfråga MEN det verkar endå inte vara någon som vet? Hur kommer man fram till sin båts marschfart? är det motorvarven eller någon annan parameter man räknar med? Tacksam för hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Weekender23 2 Postad 4 Juli , 2012 Brukar vara 1000rpm under maxvarv som räknas som marschfart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 511 Postad 4 Juli , 2012 1000-1500 rpm under max gäller nog i huvudsak bensinare som varvar lite högre. På en diesel skulle jag säga ca 500 under maxvarv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 4 Juli , 2012 Räkna med 80% av rekommenderat maxvarv och då hamnar du samma härad som tidigare inlägg skrivit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomtomdj 0 Postad 4 Juli , 2012 Ok, nu börjar det klarna har ju en mercruiser 3.0 bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 4 Juli , 2012 Marchfart brukar betyda den fart som är bäst ekonomisk. Men man tar även hänsyn till restiden, inte bara bränsleförbrukningen per sjömil: http://sv.wikipedia.org/wiki/Marschfart För planande båtar (som jag antar att du har med en Mercruiser 3.0) så verkar båttidningarna använda marschfart för den hastighet då båten planar och drar minst bränsle per sjömil. För att kunna hitta denna hastighet för din båt behöver du antingen instrument som visar momentan bränsleförbrukning, eller läsa i tabellerna i ett test av din båtmodell i en båttidning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 4 Juli , 2012 Ska mann åka billigast med en planande båt brukat det vara strax över planingströskeln. Sen ökar motståndet ungefär med kvadraten på hastigheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 4 Juli , 2012 Inom yrkesjöfarten brukar man mena den högsta praktiska snittfart man kan räkna med. Det borde kanke heta kompromissfart istället? Eftersom det är en kompromiss mellan förbrukning, fart men även till viss del komfort och mekaniskt slitage. Många båtar vibrerar ju till exempel en del vid vissa varvtal. Då går det ju inte att hålla den farten trots att det vore det bästa rent ekonomiskt. Marschfarten är inte heller konstant över tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 Juli , 2012 Ett enkelt och relativt noggrant sätt att få reda på vid vilket varvtal båten går som snålast är att använda separat tank om man har möjlighet att koppla in en sådan. Då väger man tanken före och efter man kört en bestämd sträcka på ett visst varvtal. Sen upprepar man proceduren för ett antal olika varvtal och får på så sätt fram var motorn går som snålast. Vill man kan man ju logga farten samtidigt så kan man hitta en sweet spot där de tre kurvorna ligger närmast varandra. Det gäller att göra dessa mätningar efter varandra så att de yttre förutsättningarna är de samma. Är det strömt där man kör så måste man åka sträckan åt båda hållen och ta medelvärdet mellan de båda riktningarna. Lite omständligt, men det blir ganska exakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser