Gå till innehåll
söndag 14 december 2025
Gäst Bjed001

Galet problem med Mercury Optimax 150 hkr -06

Rekommendera Poster

Gäst Bjed001

Köpte en kanonmotor (trodde jag) för en tid sedan. En Mercury Optimax 150 hkr 2006 års modell med ca 300 timmar. Den har gått i Skellefteåtrakten och legat på land i ca 1,5 år. Nu har jag monterat den med auktoriserad verkstad enligt konstens alla regler. Den startade perfekt, MEN.......! Så fort man belastar så klipper den elektroniskt. Alltså stoppar. startar sedan perfekt, men går ej att belasta. Firman harbfelsökt allt men hittar inget! Följande är gjort: - Kollat felkoder med dator - ingenting - Bytt injectorer - Bytt tändspolar - Kollat bränsletryck och lufttryck - ok - Bytt reglage Motorn ser kanonfin ut, men går inte!!!! Är det någon som har en teori? annars står jag men en fin motor som inte funkar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tipset jag kan ge dig är att kolla på Amerikanska forum. De lär ha bättre kännedom om motorerna och framför allt om lite mer udda fel, då det finns fler exemplar där borta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem med en likadan motor förra året. Det visade sig vara en av bensinpumparna som lagt av. Den hette bränslepump #8558432. Det var mycket mixtrande innan vi (mecken) kom fram till det. Gick bra att starta och på tomgång men när man gasade på la den av... inga indikationer på analysen dock. Motorn hade enligt den gått ca 130 timmar.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bjed001

Då är tyvärr alla uppslag testade och verkstaden står utan lösning. Sitter alltså med en motor som är genomgången från topp till tå och i kanonskick enligt båtvarvet. Men den går inte under belastning! Skall man sälja reservdelarmfrån den eller försöka sälja den till någon som vill chansa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...