Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
bella440tl

Krånglande Suzuki DT55 85:a

Rekommendera Poster

Hej !

Ny som jag är på detta forum behöver jag goda råd. Jag köpte en bella 440 tl med en suzuki DT55 från mitten på 80-talet. Vid provkörning innan köp gick båten bra. Väl hemma släpptes hon i vattnet och kördes utan problem. Dock kändes det som om motorn inte riktigt presterade max på full gas.

Efter ett startmotorbyte nyligen så började motorn gå sämre och sämre. Symtomen är att vid belastning så verkar motorn ovillig att varva upp och känns orkeslös. Motorn går bra på tomgång och startar omedelbart. Jag monterade ner bränslepumpen och plockade försiktigt isär den och det var rent och till synes hela membran. Konstigt nog varvar motorn fullt vid backning?

Jag skall prova med passagerare att handpumpa på blåsan vid framåtkörning men känner att felet ligger på en annan bog. Jag monterade ihop bränslepumpen med gamla packningar till trots men den verkar vara tät. Har någon där ute någon ide om det kan ligga ett problem i växelhuset och att det där finns ett för stort mekaniskt motstånd (skuret lager) motsvarande?

 

Jag tar snart upp båten och skickar motorn för felsökning om jag går bet. Någon som vet om någon duktig mekaniker i norra Stockholm? Bor själv i Sigtuna.

 

När båten fungerar så berättar jag vad problemet var. Detta tycker jag alla kan göra när de har/haft ett problem så inte tråden bara dör helt plötsligt. 

 

Mvh

 



Senast ändrad av bella440tl | 04 juli 2012 | 01:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet inte riktigt hur båten ser ut men det kaninte vara så att den tar in vatten i någon typ av dubbel botten? Om du nu har liggande i vattnet hela tiden?

Båten blir ju mycket tyngre då och går inte lika lätt som den gjorde vid provkörningen.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lt!

Båten ligger lika djupt i vattnet nu som vid sjösättningen. Jag skall dock kontrollera. Motorn borde dock vrida ur sig mer kraft och komma upp i högre fart än de svindlande 2-3 knop den gör nu mot de tidigare 30...........Varvtalet på motorn nu vid full gas kan knappast vara över 2000rpm. Saknar varvräknare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nej så stor skillnad ska det ju inte bli av vatten... 

Då kan nog tyvärr inte ja hjälpa dig mer... 

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du löst problemet?

Här är annars lite tips:

Finns det inte en varvtalbegränsning som löser ut och hindrar motorn att varva mer än 2500 rpm om motorn blir överhettad får för lite olja e.dyl.

Köp en manual för några hundringar på Margie Bookshop inne i stan så kan du börja felsöka. http://www.margie-bookshop.se/

 

På min DT75 -89 sitter ett oljefilter (under oljetanken) som känner av att det kommer in olja till injectorerna, är det igensatt så tillåts inte motorn att varva mer än 2500 rpm, kanske finns det ett liknande filter på din motor? Om motorn blir för varm blockeras också varvtalet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...