Soumi_batti 3 Postad 3 Juli , 2012 Jag verkar ha klantat till det och lämnade en skurborst på tork på durken i ett dygn. Det var en ledad sort som heter Vileda. Vet inte om det är rostbenägen plåt i den eller om det finns någon form av olja i ledmekanismen. I vilket fall upptäckte jag en riktigt ful fläck på teaken som jag försökte få bort med yes, vatten och grovskrubb utan resultat. Vad göra? Slipa ned och olja med teakolja? Skubba med lacknafta? Please help! Senast ändrad av Soumi_batti | 03 juli 2012 | 19:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 Juli , 2012 Jag skulle ha väntat för att se om fläcken bleknar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 3 Juli , 2012 Snappy-teak om inte teaken är lackad. Sök här inne på snappy teak. Senast ändrad av Jansan | 03 juli 2012 | 20:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 3 Juli , 2012 Sänk fartyget omedelbart :-) så får det bara inte se ut ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 3 Juli , 2012 Allt är ju relativt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 3 Juli , 2012 Någon som testat Hempels pulverrengöring? Med tillhörande sealer. Jag har sånt hemma nämligen, som följde med en tidigare båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 3 Juli , 2012 Är den våt eller kommer blänket från att den är lackad? (Vem tusan som nu lackar teak?!) Om inte lackad had jag nog försökt värma bort fläcken med typ ett strykjärn med något absorberande mellan det och trät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Juli , 2012 Biltemas fälgrengöring (!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 3 Juli , 2012 Hej, den är våt från att jag försökte skrubba bort med vatten, borste och yes. Jag undrar vad det var i den där plåtborsten. Det ser ju ut som en olje fläck. Jag hade en sån borste stående i en hink i gamla båten och tänkte aldrig mer på det. Men detta var ju riktigt klantigt gjort, tänkte att den skulle få rinna av sig mot självlänsen. Tyvärr sabbade jag ca 1 dm trä på den i övrigt perfekta teaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fletcher 0 Postad 3 Juli , 2012 Om det är fett eller olja så hade jag hällt på t-röd ett antal gånger och låtit toks en stund emellan. T-röd suger ur fett/Olja ur teaken. Sen när du fått bort fläcken är det bara att olja in teaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 3 Juli , 2012 Jag kan nu komplettera felet med vad det var som rann ut. Det var rost! Jag ställde borsten i grovdiskhon för några timmar sen och det har sen dess runnit ut en brunaktig sörja som i vissa fall satt ganska hårt att få bort. F-n också. Jag tar tillbaks allt jag skrev om bra metod för att skrubba botten när båten ligger i sjön (har raderat den tråden). Vileda ledad badrums skrubborste är uppbyggd av inplastad icke rostskyddat plåtrör. Och det rostar så in i bengen! Vill man inte få ut det gucket i båten, använd inte Vileda! Återstår bara eländet att försöka få bort detta guck från teaken. Det är väl någon form av järnsulfid som frätt sönder träet kan man tänka. Känns spontant inte så billigt att fixa. Nåväl, har man inte problem, får man skaffa sig dem. Godnatt! Senast ändrad av Soumi_batti | 03 juli 2012 | 22:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 5 Juli , 2012 Efter skrubb med oksalsyra (Hempels teakrengörare), våtsandat och skrubbat med yes, börjar det se hyfsat ut. Litet jobbigt med teak... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser