Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Carl_Axel

Död kvinna

Rekommendera Poster

På väg mot Danmark, i förra veckan, strax före bropylonerna på Öresundsbron, passerade jag i hög fart något som liknade en stor uppsvälld fender. Körde vidare men tänkte, faen det kan vara en människa. Vände tillbaka och såg då en uppsvälld ända - körde närmre och såg huvud, armar och ben som hängde under vattnet - och insåg att det var en död kvinna (bh-banden syntes). Hustrun ringde 112 och efter 15 minuter kom kustbevakningen i full fart och var på plats.

Vi lämnade över och körde vidare, rejält skakade - det var en ruggig syn. Efter 30 minuter ringer man från någon form av hjälpcentral i Göteborg och förklarar att de hade resurser att sätta in ifall vi behövde prata av oss vad vi sett. Avböjde vänligt och informerades om att det var en kvinna som hoppat från högbron den 11 juni. Hon hade alltså legat i vattnet i 3 veckor innan hon flöt upp.Tidningarna har inte med ett ord nämnt något - det gör vi aldrig när det är fråga om självmord.

Fatastisk reaktion från samhället som ställde upp på ett sätt jag inte förväntat mig. Ett litet exempel på Sverige när det är som bäst.

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en båtresa som säkert ingen av er ombord kommer att glömma... Skönt att höra att ni blev omhändertagna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att det funkade bra för er och hoppas verkligen att ni kan lämna händelesen bakom er!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av egen erfarenhet från räddningsjänst råder jag er att prata, prata och prata. Bäst är det att prata med folk som varit med och sett händelsen med egna ögon. Beroende på hur man är som person reagerar man olika. Vissa släpper bilderna direkt medans andra kan ha kvar dom länge i minnet. Reaktioner kan utlösas av andra händelser, jag t ex ogillar lukten av avslagen öl efter diverse fylleolyckor. Tidningarna väljer oftast att inte skriva om självmord med hänsyn till anhöriga.

Fint att det funkar med krishjälp efter en sådan här händelse och ta hand om varandra. Tyvärr ser verkligheten ut såhär även om jag hoppas att dom flesta slipper se den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pressen skriver inget på grund av att efter ett par uppmärksammade reportage om självmord i tv på 80-talet så kunde man slutgiltigt slå fast att stort uppslagna reportage om självmord i pressen fick som konsekvens att ytterligare ett antal självmord inträffar. Personer som ligger nära gränsen att själv begå självmord får en slags bekräftelse på att deras tankar är riktiga och delas av andra, sedan höjs risken avsevärt att dom skrider till handling. Det brukar bara vara om det är någon välkänd person vars död ändå skulle uppmärksammas som man rapporterar om självmord i pressen nuförtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stark och mycket tragisk berättelse!
Jag hoppas att alla de, självutnämnda, rättskaffens medborgare som konsekvent hackar på polis, kustbevakning och allehanda offentliga funktioner till sjöss läser den.
Det finns, tyvärr, några flitiga skribenter här på MG som inte ser någon kvalitet alls hos vare sig hjälpcentraler eller KBV.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det var lite svagt att KBV tog hela hela en kvarts timme på sig innan de behagade infinna sig. Kunde förresten inte KBV redan då ha informerat om möjligheten till samtalsterapi istället för att ringa upp en halvtimme senare? Det hela förefaller ju en smula hattigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sparre

Vad har du för proppotioner på tid?

Har du en aning om hur lång tid 15 minuter är?

Har du en aning om var KBV befann sig när de fick larmet?

Har du en aning om hur långt de hade att köra?

Det var just såna personer som du som Janken avsåg när han skrev;Det finns, tyvärr, några flitiga skribenter här på MG som inte ser någon kvalitet alls hos vare sig hjälpcentraler eller KBV.

Jag förstår inte hur en normal människa kan uttrcka sig så dumt som du gjorde - speciellt inte i en tråd som handlar om ett sånt allvarligt ämne.

Har du nån skam i kroppen tar du bort ditt pumpa inlägg. Jag kommer då att ta bort min komentar beträffande din tramsighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en synnerligen tråkig stämning när man klankar ner på KBV som har till uppgift att bevaka våra kuster, dels från yrkessjöfarten som släpper ut olja från sina tankar, men även vi fritidsåkare där många sköter sig illa. Att man kallar de för låtsaspoliser struntar jag för jag vet bättre.

Deras ibland kanske lite påträngande sätt är inte annat än deras jobb då det är regeringen som har sett till att de ska hjälpa sjöpolisen att se till att sjöfyllerilagen efterföljs.

Vi ska vara rädda om de resurser vi trots allt har runt kusterna för när det väl gäller er säkerhet vid olyckor eller incidenter när det är dålig väder finns de där när man kallar.

Vet av erfarenhet efter en otrevlig händelse i mitten på 70-talet då vi var riktigt illa ute i en liten båt på 5 meter utanför Marstrand i storm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillbaks till topic:

En kollega spankulerade med familjen (fru och tre barn) på bryggan i Råå hamn när han plötsligt kände sig tvungen att mana familjen att skynda sig lite framåt. När han sedan själv kollade vad han hade fått syn på i ögonvrån hittade han en död gubbe i vattnet mellan två båtar. Det var tydligen inget självmord, utan han hade visst trillat i kvällen före.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sparre, det finns ett gammalt talesätt för sån'a som du. Du ser vageln i den andres öga men inte bjälken i ditt eget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får helt enkelt lov att be om ursäkt.

Mitt inlägg var menat att vara lite ironiskt, men det gick tydligen inte riktigt hem hos er andra skribenter. Det var bland annat därför jag skrev en kvarts timme, eftersom det låter längrewink

Att de var på plats efter 15 minuter var väl säkerligen bara turen, för resurserna är ju som sagt inte helt oändliga. Var väl säkerligen också förhållandevis enkelt att bärga den döda kvinnan eftersom hon låg och flöt, troligen rätt uppsvälld.

Jag tror att räddningstjänst och KBV gör vad de kan vid olika drunkningstillbud, tyvärr är det inte alltid det räcker och det handlar väl främst om en resursfråga, men kanske också vad man prioriterar. Nu tycks det läggas en del tid på att jaga 0,2 fyllerister, istället för att hålla bättre och högre beredskap för att hjälpa nödställda. De enskilda tjänstemännen gör säkert så gott de kan, det betvivlar jag inte. Det är väl som vanligt styrningen som brister.

Senast ändrad av Sparre | 05 juli 2012 | 13:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OM KBV sitter i ett sund och kollar roderfyllerister, tror du inte att de åker iväg om det dyker upp ett larm? Knappast prioritering på blåskontroller skulle jag säga.

Att de däremot redan sitter i båten, säkerligen i redan tätt befolkad farled och med motorn igång dessutom tror jag snarare gör att de snabbare är på plats vid ett larm än om de ligger förtöjda vid bryggan och väntar på att någon skall ringa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är jag inte så säker på.

Det är knappast i Strömma kanal flest personer får sätta livet till.

Menade man allvar borde man göra helt andra prioriteringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var kom Strömma Kanal ifrån nu..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste säga att jag häpnar när jag läser vad vissa skriver. Denna upplevelse dubbelpostades och jag skrev i den andra tråden (som låg i rätt kategori):

Stackars kvinna...självmord är i 100% av fallen en tragedi och det är oerhört sorgligt att någon människa alls ska känna sig tvingad till det.

Fint att höra att samhället reagerade så snabbt och att hjälp till er erbjöds...det kastas ofta så mycket skit på myndigheter (inte minst här på MG av vissa karaktärer) så det är bra att få bevis för att våra beslutsfattare faktiskt gör mycket bra saker!

Tankarna går till kvinnans efterlevande.

Är det verkligen bara jag som berörs mest av tragedin bakom TS fynd? Tjafs om KVB och (med all respekt Carl_Axel) tycka synd om er som hittade kvinnan. Jag blir lite illa berörd faktiskt...de det är synd om i den här händelsen är de som kvinnan lämnade efter sig...kanske finns det barn som nu får växa upp utan mamma och föräldrar som överlevt sitt barn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Westfjord26 skrev bl.a: Törsten sätter sina spår i de mjuka organen....

Detta med livslust är i mina ögon en besynnerligt svår fråga som berör helt fundamentala grunder? (Försäkrar f.ö. för undvikande av varje missförstånd att jag själv känner tilltagande sådan trots mina 50 år. Trodde jag knappast när jag var tonåring. ;)

Här i Göteborg är nog den höga Älvsborgsbron en vanlig uttryckningsplats för blåljus-killarna? Har ju i alla fall ibland hört deras litet mänskligt sett tafatt kortfattade men ändå imponerande effektiva vhf-kommunikation som antyder att så är fallet.

Kom en gång cyklande under bron och hörde ett skrik högt uppifrån, tittade naturligtvis uppåt och såg en tjej som klättrat ut i hoppläge. Hennes dödskrik glömmer jag aldrig, lät på en gång prövande och vansinnigt. Måhända kan förnuftet tillfälligt avledas genom skrik, den starka dödsångesten avledas tillräckligt för det sista motbjudande språnget?

Hur det gick vet jag inte, fegade ur och cyklade helt sonika vidare. Vågade/ville inte se.
(Det fanns f.ö. redan gott om folk som spärrade gångbanan under den förmodade hoppbanan, också blåljus uppe på bron, så nån praktisk insats kunde jag väl ändå inte göra!? Tanken kan ändå gnaga litet ibland, hon måste sett mig passera till synes oberörd utan att stanna?)

Min tanke här blir att måhända är vi onödigt snara med att dömma ut folk som alkisar eller på annat sätt samhällsekonomiskt mindre nyttiga? Tycker som nog flera andra att den attityden kan spåras i ditt inlägg?
Kan för egen del försäkra att ifall tjejen på bron den dagen - mot förmodan - hade behövt en pava eller knarkspruta för att kliva tillbaka så hade i varje fall inte jag tvekat om detta ifall jag kunnat påverka.

Handlar förmodligen om grundläggande människosyn och värderingar, tror och hoppas att du tänker likartat ifall du nånsin skulle höra ett sådant kanske kort men ödesmättat ohyggligt vansinneskrik?

Senast ändrad av Thomas-1 | 06 juli 2012 | 19:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fullständig missuppfattning,törsten sätter sina spår i Mjuka organen var enbart en pik emot en av personerna som här skriver inlägg och syftar på att KBV hellre jagar 0,2-are än rycker ut på uppdrag likt detta, inlägget var absolut inte att på något sätt förnedra eller se ner på medmänniskor som beslutar att avsluta sin tid på jorden! Detta är ett stort problem som samhället och vi som medborgare skulle ta mycket allvarligare än vad vi gör, vi kan lägga hur mycket pengar som helst på våra vägar där 700 personer avlider varje år, men vi kan inte lägga särskilt mycket pengar på att lösa problemet med att människor tar livet av sig, och då pratar vi om närmare 2000 personer varje år!!! Förmodligen för komplext för oss och våra folkvalda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...vi kan lägga hur mycket pengar som helst på våra vägar där 700 personer avlider varje år...

Och av dessa är en förvånande stor del självmord. Jag har för mig att jag läst någon gång att typ 90% av alla singelolyckor med dödlig utgång antingen bekräftats, eller misstänkts vara, självmord. (Det kan ha varit en lägre siffra också men det var långt över hälften i alla fall.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är nog snarare att vi andra inte vill veta att man kan må så dåligt. Mina två grabbars pappa tog till tampen för han var i ett dåligt mentalt skick. Han hade haft kontakt med psyk innan och de tyckte att han var hur fräch som. Trotts två försök innan... Om du inte rent ut säget att du vill dö så kommer ingen säga rent ut att du är suisid... Med detta i åtanke kan vi titta på nollvissionen... Vacker tanke att ingen ska dö i trafiken.... Men självmord... Finns ett sätt att bekämpa dem. SE och bry er om varandra. Ser någon ni känner hängig ut FRÅGA vad det är... Nöj er inte med inget. Våga bry er och ta hand om varandra. Om ALLA gjorde det hela tiden vore det nog färre självmord. Men idag är alla upptagna med att jobba, tjäna pengar, bekymra sig om lån och en massa annat, vi glömmer många gånger det som betyder något i livet. De nära och kära... Hur många gånger sitter vi inte med dem ute i skärgården och säger detta är livet pratar om ALLT och tycker att de är skönt att leva? Om vi brydde oss lika mycke varje dag skulle nog världen se annorlunda ut. Men det är min åsikt. Fel det blir med pad. Det ska vara stycken och lite uppdelningar i texten....

Senast ändrad av denada | 06 juli 2012 | 20:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med till 100%, vi kan ju bara se hur denna tråden och ett par till har utvecklat sig, när människor anser att motorer och styrkor, tillverkningsland på dessa och 0,2 lagen är så viktiga så kan jag förstå varför läget är som det är!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...