Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
tjompa

Hur tvätta bort mycket olja ur kölsvin?

Rekommendera Poster

Hej och hallå,

Det ligger till så att jag måste tvätta bort en större mängd olja från kölsvinet på båten. Det handlar om en halvöppen liten stålbåt där tidigare ägare förmodligen dragit bottenpluggen ur motorn utan att tänka sig för (kombinerat med att aktuellt oljeläckage).

Jag tänker mig att jag kan pumpa upp vatten/oljeblandningen i dunkar (från t.ex. Biltema) för vidare lämning till återvinningscentral. Dock behövs något ytterligare att skrubba och tvätta med, något som löser upp men inte kostar fläsk å femti.

Hur ska man göra detta på enklaste och mest prisvärda sätt? Det som slagit mig är mängder med trasor (eller gamla sängkläder) samt dunkar med avfettningsmedel. Dock oklart om de klarar av jobbet. 

Alla tips är av godo!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ska avfettning klara att får bort oljan. Det krävs antagligen lite mekanisk hjälp för att oljan ska lösas upp men med envishet, tålamod och lite armbågssmörjning (elbow grease) så ska du se att det blir jättefint!

Ett tips jag läste var att montera en diskborste på någon slags skaft så att man kan komma in ordentligt under saker och ting. Det gäller att vara lite kreativ och tänka utanför ramarna för att hitta fungerande lösningar för just sin egen situation.

När det gäller stora mängder flytande olja/vatten kan jag rekommendera den typ av oljebytare som man pumpar upp ett undertryck i. Säljs på JULA, Biltema, Clas Ohlson mfl. De levereras med smala sugrör som man komma åt med överallt. Enklast är om man är två så en kan pumpa och den andra sörpla runt med sugröret.

När all flytande olja/vatten är uppsuget sprayar man på rikligt med avfettning som får dra in lite. Sen gnuggar man på med borste så oljan löses ordentligt och spolar av med ljummet vatten som sedan sugs upp på samma sätt som oljan. Man kan få upprepa behandlingen några gånger för att få bort allt. Slutligen tvättar man allt med vanligt flytande diskmedel, gärna av det positiva märket (wink), och torkar rent med trasor.

Lycka till!

Mvh
Fred 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!

Ett effektivt sätt att få upp oljan är att lägga i så kallad kölsvinskorv. den tar åt sig olja men inte vatten. Därefter är det enklare att suga upp vattnet med en vacumpump, typ biltema. varje korv tar åt sig 0,5- 1 L olja. har själv testat detta med bra resultat. Använde sedan en fettlösare som heter break free. Inte helt billig men djä....ligt effektiv. Finns att köpa bl.a. för vapenvård.

lycka till

L-G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte motor i min båt i vintras. Tidigare hade jag en motor med hydraldift på propellern. Hydralen läckte med tden allt mer olja. Det sista fick jag slå på tre liter hydralolja varje gång jag skulle ut.

Jag pumpade ur det oljeblandade vattnet i gamla plastdunkar som jag skaffat speciellt förändamålet.

Hade på avfettningsmedel och sjöljde med varmvatten, som jag hade med hemmifrån. Pumpade upp det oljebemängda vattnet på dunkarna. Har för mig att jag upprepade detta två gånger.

Efter det tvättade jag över hela utrymmet med Yes - vanligt diskmedel. Yes har en mycket bra fettlösande förmåga. Tvättar alltid nävarna i Yes när jag gjort nåt oljekladdigt. Spolade med kalvattenslangen och pumpade upp vattnet i dukarna. Upprepade behandlingen ytterigare en gång.

Sen var det rent.

Två resor till soptippen. Kallas väl återvinningstation idag -men jag är gammal(-dags). wink

post-945-1394237146,2444_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att suga bort så mycket olja som möjligt från ytan med exempelvis tidigare nämnd vacumpump. Oljan flyter ju uppepå vattnet efter en tids stillastående. Börjar du pumpa rent vatten från botten kommer oljan kladda ner allt på sin väg ner. Likaså om du börjar med att blanda till en emulsion med diskmedel/avfettning.

Senast ändrad av coppertail | 03 juli 2012 | 15:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips!

Blir alltså till att kavla upp ärmarna och köra the dirty old way för hela slanten. Grannarna på klubben kommer älska synen av oljig svettig och halft förbannad mam :).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett långshot. Vad säger ni om att använda t.ex. Absorb Plus alt. den gamla trotjänaren sågspån för ändamålet? Tänkte mig att det var lättare att dammsuga men då kanske man ändå inte får med olja etc. och det blir dubbeljobb. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror personligen mer på att suga upp så mycket som möjligt när det är flytande och sedan använda ovan nämna medel för att få bort det sista.

Olika typer av absorbsionsmedel är ju mer avsedda för oljespill som inte går att suga upp eller spola bort så varför gå över ån efter vatten...

Det är lite svårt att ge annat än generella råd när man inte sett hur just ditt kölsvin ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder våtdammsugare, kallavfettning och högtryckstvätt med varmvatten för att göra rent under motorn.

(Våtdammsugare är ju fel ord, är det vått dammar det inte?!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast en våtdamsugare är väl en damsugare som är kontruerad så att den även klarar att suga vatten.

Har aldrig sugit vatten med min våtdamsugare, men väl en massa glasfibredamm och sågspån.

När jag sannerade/gjorde rent efter hydraloljan i min båt började jag med att ösa ur  olja mm med ett vanligt öskar. Det gick snabbare än med den halvtaskiga pump jag har. När jag inte kom åt med öskaret tog jag till pumpen. På kölen låg det ett ca 2 cm tjockt lager oljeblandat allt möjligt som jag fick gräva bort. Mestadels med händerna.

Öskar och pump till vänster i bild

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftertvätt med fotogen, sug upp...

Avsluta med varmvatten och maskindisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maskindisk? Du menar tabletter man har i diskmaskin och då kanske utblandat i varmvatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför göra nåt enkelt om man kan krångla till det!? wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1!

Funkar kanonbra!

Vill man ha en annan doft i båten kan man köra Yes Lemon.. Sug upp så mycket som möjligt och skura med vatten & yes rikligt! Skicka ner en länspump och sug upp tvättvattnet! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...