Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
breckan

Inkoppling båtstereo

Rekommendera Poster

Köpte en bilstereo och monterade den i båten. Följde mycket omsorgsfullt inkopplingsanvisningen, bara för att finna att apparaten är stendöd när jag slår på strömmen. Har kollat med voltmeter och strömmen går fram till sista kontakterna i anslutningen. Plus till röd, gul till minus och svart till jord. I båten är jord och minus samma och sitter på samma plint. Kan den gå sönder av att man kopplar minus och jord till samma? Apparatens egna säkring ser hel ut.
Vill inte tro att enheten är sönder (än mindre att jag gjort sönder den). Har ganska goda elkunskaper genom självstudier. Har installerat mycket i övrigt av elektronik ombord, bl.a. vhf, tv, extra uttag och isolationstrafo.
Tacksam för tips om vad som kan gått snett eller vad jag kan testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att gul är minus? Jag har för mig att det brukar vara plus för minnesfunktion. Det är väl ISO-kablar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där har du felet, Gul ska sitta på samma som röd in på plus.

Den enda som ska vara på minus är svart!

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då har jag missförstått manualen helt!! Men när ni säger det och jag läser en gång till är det inte ett minus utan ett bindestreck... Titta här:

http://docs.pioneer.eu/Manuals/DEH_1300MP_MAN_DEH1300320SDNF_manual/?ForceLanguage=sv

Testar detta ikväll!

Förresten, hur gör jag med röd när det inet finns något tändninglås?

Senast ändrad av breckan | 03 juli 2012 | 10:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korrekt, om jag antar att man har huvudbrytare så kopplas svart till minus/jord, gul och röd till .

Den gula skall ha konstant matning av 12 volt om du vill att stereon skall behålla minnet då du slår av den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack där hade jag svaret på andra frågan också! smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den gula på konstantmatningen är väl bara om man vill att stereon skall dra ur batterierna? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var en sällsynt idiotisk text!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktum är att både den gula och den röda drar kräm, själva manöverkabeln (den röda) har jag kopplat till en separat brytare så att stereon slipper starta direkt jag sätter igång strömmen.

Den gula som matar 12v konstant om den får tillgång till batteriet kan dra upp mot 500 mA vilket på en vecka kan sänka batteribanken rejält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för alla svar. Funkar det inte nu har jag pajat apparaten med min felkoppling... Betraktar tråden som löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ett litet tillägg.

I går var jag och köpte Biltemas billigaste bilstereo för 499kr. Denna har statiskt minne, d v s den behöver ingen ständig 12v för att minnas radiostationerna. Min tanke är att man då slipper att antingen söka efter kanaler varje gång, eller att stereon drar ur batterierna. Det primära var att ha en AUX-ingång så att jag kan koppla in telefonen i stereon och få musik den vägen. Spotify i båten är inte dumt!

Kommer nog att montera in den i vecka nu, skall ändå ut och segla fyra veckor, återkommer med om jag blev nöjd eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...