Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Stephan_D

Nimbus satta i konkurs av banken

Rekommendera Poster

Fortfarande ljusår ifrån kostnaden att köpa svenskt i 2 millarklassen på en darrig marknad.
Det finns ingen ekonomi i ditt räkneexempel.Varför byta till diesel? Kostar och drar lika mycket i stort sett. En ny VP D6 kostar cirkus 300 000 plus montage och reglage samt kostnaden för att riva ut och återställa. Dom flesta som köpt en bra US båt väljer nog att fortsätta med den. När båten är betald så är det ändå det billigaste alternativet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt resonemang gick ut på att det finns oerhört mycket båt att välja på idag och det drabbar givetvis Nimbus och alla andra tillverkare när det blir sämre tider.Man får oerhört mycket båt för 150-200,000:- om man vill skaffa en fin USA båt idag jämfört med för tio år sedan.

Sedan har jag själv en Fjord med en KAD 300 inmonterad och den drar ca 1,2 per distansen mellan 27-30 knop vilket inte dom V8 motorer jag haft under åren varit i närheten av,snarare ligger dom lite beroende på båt & skrov på ca 2,5 liter per distans med samma typ av båt som våran dvs 27 fot och ca 3,700 kg i vikt

Att åka från Stenungsund till Lysekil ca 30 distans ungefär kostar 5-600:- och det tycker jag är helt ok trots att motorn är dyrare i inköp plus arbetet jag lagt ner under en vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad blir kostnaden per nm med alla dina kostnader för motorbytet inklusive din egen arbetstid? Det är den jämförelsen som är intressant att göra.  Det kommer nog att dröja innan folk börjar ge bort sina båtar.150-200 finns det inte heller mycket av på den här sidan om milleniumet.

Så länge priset för en bensinare ligger 2-300 ktkr lägre än  motsv diesel så kommer man att acceptera ett högre drivmedelspris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla vi som håller på med fritidsbåtar på vinter & vårkvällarna  räknar knappast den tiden som arbetstid utan möjligtvis hobbytid eller fritidsysselsättning.Tänk om vi skulle räkna all tid som vi laggt ner på att bottenmåla,polera och serva alla båtar vi ägt under dom sista 30 åren som arbetstid ???

Nej för mig har båtägandet alltid varit ett stort nöje dvs både att reparera,renovera och själva sjölivet på sommaren med familjen och bekanta släkt och vänner i fina naturhamnar.

Jag vet exakt vad våran båt kostade oss när den var var färdig med motorbytet och jag vet vad vi tankar för värje säsong.Beg motor och drev ca 500 tim kostade 155,000:- plus lite elmaterial för eldragning plus material för plastning för nya motorfästen ca 2,500:-

Försäljning av sötvattenkyld V8 Volvo Penta med tillhörande DP drev inbringade 58,000:-

Vi tankar för ca 15,000:- per säsong lite beroende på sommarvädret givetvis men när vi åkte V8 bensin så tankade vi för mer än det dubbla vissa sommrar och då kostade bensinen mindre än idag, kanske 12-13:- per liter på sjötapparna.

Man får heller inte glömma att en båt med en bra nyare dieselmotor har ett betydligt högre andrahandsvärde jämfört med en V8 i samma båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en ganska stor artikel i dagens DI går Bellas ägare till ganska hårt angrepp på Altor och deras sätt att sköta Nimbuskoncernen. Han uppger samtidigt att de räknar på att lägga ett bud på antingen hela koncernen eller utvalda delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan hitta så är det bara Ryds som är sålt av konkursförvaltaren ännu, till VD och övriga ledningen för Ryds.

Har du någon länk till nyheten att Nimbus är sålt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...