Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Stephan_D

Nimbus satta i konkurs av banken

Rekommendera Poster

Inläggen börjar mer och mer likna inläggen i dagens industri när det skrevs om Saab.....jag är varken för eller emot, men kan man inte producera båtar som attraherar tillräckligt många kunder så går man i konken, ganska enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om prisvärdheten. Sitter själv med en ny Bavaria 28 sport av årets modell. Kvalitetsintrycket både in och utvändigt är på denna modell riktigt bra spec i förhållande till priset. visst, någon småkladdig sikaskarv här o där men på det stora hela utan direkt anmärkningar.  Närmast jämförbara Nimbus i samma storlek är Nova 30 S. En båt som var seriöst intressant för oss.  Problemet är bara att utrustat och klart med samma motor är prisskillnaden knappt en miljon, smaka på den EN MILJON. Nimbusen har då bättre träarbeten det ska inte förnekas samt kanske lite bättre bakomliggande finnish på dolda ytor mm. Skulle kanske vara beredd att betala kanske kring 200k mer för Nimbusen. Men en miljon.. knappast. Där har vi nog en del av problemet. De tyska och franska tillverkarna och även kanske en och annan amerikan gör hela tiden bättre och bättre båtar med en allt bättre finnish och prisskillnaden blir helt enkelt för stor. för de flesta. Detta förutom att marknaden är i en allmän svacka måste framtida ägare av Nimbus ta in.

Håller dock inte med om att en Sea ray eller Bayliner håller samma klass som en Nimbus. Den rena hållarbarhetskvaliteten kanske är detsamma men den synliga och upplevda kvalitetskänslan är ju långt i från samma. Sedan är ju amerikanarna mer praktiskt lagda och bryr sig inte så mycket om finnish och design som europeeér, menar jag iaf.

Fråga är bara hur många som är beredda att betala mellanskillnaden? En ev köpare av Nimbus kan mycket väl lägga åtminstone en del av tillverkningen utomlands för att få ned priset. Jag tror och hoppas dock att alla märkena i koncernen har en framtid dock inte med en och samma ägare.



Senast ändrad av thundergod | 04 juli 2012 | 14:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men kan man inte producera båtar som attraherar tillräckligt många kunder så går man i konken, ganska enkelt.

På den punkten är vi nog alla ense, i synnerhet Nimbus i dessa dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst men vad är klass? För att växla spår, jag har bland annat en USA bil en Jeep Grand Cherokee som nu har 10 år på nacken som jag anser är den bästa bil som tillverkats. Kanon fin inredning, går som ett troll har i stor sett aldrig varit på verkstad. Mina kompisar har/haft svindyra Audo värstingar och BMW, En har motorn skurit på BMW-10. Audin A7 har haft en massa irriterande småfel. Designen är det inget fel på snyggt läder jobb visst men på morgonen är det vilken bil som kommer till jobbet som räknas. Där leder vår gamla JGC med häst längder. Lite samma tänk när det gäller båtar tror jag. Vi har också polerat körsbär på muggen och i kabinen. Kanske inte Porsche känsla men vem vill betala för det? Båten går som ett troll och allt fungerar. Det är det som räknas. När jag sedan skall sälja så får vi se vem som gjorde den klokaste investeringen min båt eller elller den som kostade 1,5MSEK mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt inte alls säker på att så är fallet när det gäller Nimbus.

Man har dragit ner rejält för att anpassa kostymen till rådande marknad, och det har inte varit stopp i försäljningen. Ett bolag av Nimbus storlek med en tillräckligt attraktiv produkt och marknadsposition går normalt att rädda undan konkurs. Visst har markndaden dippat rejält, och man kan ha olika åsikter om produktmixen jämfört med konkurrenter men det är inte direkt Facit vi snackar om (som fortsatte tillverka mekaniska räknemaskiner när japanerna kom med elektroniska miniräknare till bråkdelen av kostnaden). 

Mekanismerna vid den belåningsgrad som ett riskkapitalägt företag har, och vilket var fallet med Nimbus, gör situationen fullständigt omöjlig när inte allt pekar uppåt. Skulle inte förvåna mig om Nimbus haft ett positivt rörelseresultat, eller endast blygsamma rörelseförluster, men är övertygad om att förlusterna efter finansnetto är gigantiska. De pengar Altor lånade för att köpa Nimbus med är vad som knäckt företaget.

Banker och riskkapitalbolag är inga duvungar, utan gör allt de kan för att säkra sina pengar. Med den konstruktion och belåning Nimbus satt i finns inte en köpare att hitta som är intresserad av att ta över bolaget för ens 1.- Då blir konkurs exiten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska dock ha klart för sig att Nimbus gått ganska dåligt under ett antal år. Vad bygger du dina påståenden på? 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Det kan vara ide att fundera på hur du formulerar dina kommentarer. Man ska nog inte generalisera USA båtar. Det finns både bra och dåliga båtar därifrån. Det finns båtar som i finnish och kvalite får dom svenska och nordiska båtarna att se ut som hemsnickrade flottar sen finns det lågbudget båtar som inte är så roliga. Men att påstå att alla amerikanska båtar är skräp tror jag är lite dumt att påstå.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att påstå att alla amerikanska båtar är skräp tror jag är lite dumt att påstå.

Det håller jag med om, så enkelt är det inte.

Men då får du tänka igenom följande formulering:

Det finns båtar som i finnish och kvalite får dom svenska och nordiska båtarna att se ut som hemsnickrade flottar

Det är väl också en rätt grovt generaliserande beskrivning, eller?

Jaja, var och en tycker naturligtvis att den egna båten är det bästa valet, olika preferenser helt enkelt, men detta är ju ett forum där olika åsikter ska mötas och ventileras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det var ingen generalisering utan endast ett förtydligande att det finns ett ganska stort spann av båttyper och olika kvaliteer från det lander.

Notera att jag inte skrev att alla gör det utan jag skrev att det finns. Man ska tänka på att USA är ett ganska stort land med enormt mycket båtar och märken så det finns alla typer. 

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus, som många andra, har haft det oerhört tufft och har som du säger gått dåligt. Tror det är många båtbyggare som tappat ungefär lika mycket i omsättning sedan 2007. Men det är skillnad på dåligt och dåligt. Rörelsen (verksamheten) kan gå OK, d.v.s. man har ett rörelseresultat (vinst eller förlust) före räntekostnader som är hanterbart (eftersom man kunnat anpassa sig till marknaden genom att krympa kostnader, antal anställda m.m.), men med abnorm skuldsättning har man så höga räntekostnader att det går käpprätt åt helvete även om man gör sig av med all personal etc.

Att belåna företag för att finansiera dem är en del i riskkapitalbolagens affärsmodell, det funkar när allt går uppåt men blir snabbt ohanterligt vid krympande omsättning och resultat. Det finns flera exempel på detta, har nämt några tidigare i tråden. Skuldsättningen är vad jag kan se främsta direkta orsaken till att Nimbus går i konkurs just nu, och anledningen till att banken säger upp krediterna. Men det utesluter ju i och för sig inte att dom hade gått omkull längre fram i tiden p.g.a. dåliga produkter till för höga priser som många menar i denna tråd. Eller p.g.a. att marknadens kollaps blir långvarig och överkapacitet bland båtbyggare måste bort.

Dock ser jag ett mönster, de uppmärksammade konkurser vi sett hittillls i branschen (Najad, Huges, Nimbuskoncernen) har gemensamt att de ägdes av riskkapitalbolag/riskkapitalister, inte erfaret branschfolk, och de har haft hög belåningsgrad.

Tror fortfarande att det hade varit möjligt att rädda Nimbus undan konkurs med en annan ägarstruktur och en normal/sund belåningsgrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet precis hur det fungerar i företag då jag driver några själv. Vad jag inte rktigt förstår är varför du sätter riskkapitalbolaget som dom som har ställt till det. Sryrelsen i Nimbus har ju uppenbarligen misslyckats kapitalt under ett antal år att få en bärighet i verksamheten. Med tanke på att 2009 var det bästa året någonsin när det gäller försäljniing av nimbusbåtar och ändå gick man ganska rejält i förlust så kan man ju misstänka att skenande kostnader och för dåliga marginaler är skälet. Vad du menar är att riskkapitalet i detta fall är boven i dramat? Ändå är ju banken den största lånegivaren. Hur ser strukturen ut när det gäller tillfört kapitalet i Nimbus group? Du bör ju veta detta med tanke på de inlägg du gör, mycket intressant att ta del av då man bör kunna se ganska mycket av vilka turer som gått innan kk

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Varför inte ägna en tanke åt alla dem som lever på sin inkomst från något av dessa tre bolag istället för att sparka på en som ligger ner...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte just på Storebro som några anställda delade på en dryga 100 millar på Lotto i vintras?! Vilken jävla tur med tanke på utvecklingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre för Nimbus har båttillverknings branschem mognat och är numera industriell, se USA, Tyskland och Frankrike där båter byggs i riktiga fabriker med stora serier. De skandinaviska tillverkarna är hantverksmässiga jämfört med dessa fabriker och kan inte kjonkurrera med priset. År 2008 briserade skuldsättningsbubblan med Lwehman konkurs m.m. och nu går det inte att sälja handbyggda finbåtar till överbelånade optimistköpare. Den marknaden kommer inte tillbaka på många år. Lågt pris blir den avgörande frågan frö nybåtsköparen. Jämför med att köpa en Morgan sportbil från England, mysigt handbygge men dyr som bil jämfört med en VW. Klar risk att varumärket Nimbus hamnar hos en europeisk båtfabrik. I Sverige finns inga villiga investeringspengar för att starta en riktig båtfabrik som gör 5 000 båtar per år. Altor är huvudsakligen norska pengar och de har fått nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara det faktum att båtarna till stor del byggs för hand utan löpande band som orsakar problem, största problemet torde vara utvecklingskostnader, med små serier så är det svårt att räkna hem kostnaden, vilket gör att konsumentpriset blir högt. Bilindustrin borttas ständigt med detta problem, det finns ju en anledning till att VW har så många märken i familjen, och det är ju att få upp volymerna på de delar i utveckling som kostar mycket pengar. Det hade ju varit intressant att se vad de så kallade båtfabrikernas kostnader blivit per båt med motsvarande upplaga per serie som de svenska båtmärkena har idag.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeanneau & Beneteau som bland de allra största var för sej har samma ägare och delar väldigt mycket tekniska komponenter vilket naturligtvis pressar inköpspriserna ordentligt, sedan är det helt olika båtar vid både design, tillverkning och försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att man kan jämföra med utvecklingskostnaden för en bil. Det finns väl inte många båttillverkare som har utvecklat drivlinan med motor och drev i sina båtar på egen hand? I det avseendet behöver man bara se till att marknadens befintliga motorer och drev passar till det skrov man vill göra. Sedan används ju ofta samma skrov till ett flertal olika modeller; öppen, styrpulpet, bowrider, daycruiser och HT. Bilar har ju också en hel del mera el, elektronik och säkerhetsutrustning än båtar, de av varvet utvecklade och gjorda elinstallationer som finns i en normal daycruiser ter sig enkla jämfört med vad som finns bara i vänsterdörren på en normal bil. Båttillverkaren får motorinstrumenten och reglage med när man köper drivlinan och resten skaffas in från eftermarknaden. Nimbus hade väl knappast egenutveklade plottrar, ekolod och övrig kringutrustning?
Visst kostar det att utveckla en ny båtmodell men det är långt ifrån vad en ny bilmodell kostar att utveckla.

Fallet Nibus är tragiskt, inte minst för de anställda. Man får bara hoppas att övriga nordiska båtvarv står på åtminstone någotsånär stabil grund i dessa snålblåstens tider....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Nordwest köpte Najad, ingen annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på flera kommentarer ovan är det värt att påpeka ytterligare en gång: konkursen innebär på inget sätt att det är klart att Nimbus och övriga märken läggs ned, tvärtom är kommentarerna från branschen att ingen tror att Nimbus kommer att försvinna. Det är nu upp till konkursförvaltaren att hitta en köpare till hela koncernen eller varje märke för sig. Detta kan faktiskt bli en nystart sm kan leda till något positivt framöver. Dockinte för bankerna som säkert kommer förlora en del pengar för med 500 milj i skulder och dagens storlek på verksamheten så lär ingen ny köpare ta över utan en skuldnedskrivning, som banken troligen tvingas gå med på eftersom en total nedläggning med försäljning av verktyg lokaler etc lär inte ge dem pengarna tillbaka heller.. Det var väl därför man satte ned foten nu innan det drog iväg ytterligare.

Ang. Altors skuld i det hela så man man väl utläsa om vad de förra ägarna och grundarna tycker iaf. de lyckades ju iaf drova företaget genom både hög och lågkonjunkturer med bra resultat. Kanske tillräcklig kunskap om båtbranschen saknades hos de nya ägarna..

Speaking to IBI on hearing the news, Lars and Hans Wiklund, who founded Nimbus in 1977 but sold it in 2006, both expressed their deep regret for the company and its employees.

Lars stated: The company was very profitable when we sold it and we remained on the board for a short while but differences with the new owners on company strategy led us to resign.

 



Senast ändrad av thundergod | 05 juli 2012 | 23:25



Senast ändrad av thundergod | 05 juli 2012 | 23:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eventuell överlevnad för Svenska båttillverkare tror jag handlar om mycket färre märken, färre modeller, moderna tillverkningsmetoder och idéer. Undrar vad mn BMW skulle kostat om den tillverkats på det manuella sätt som båtar ofta byggs. Jag såg på en dokumentär där chassiet till en BMW svetsas ihop av industrirobotar på 3 minuter!

Jag köpte nyligen en ny båt i 2-miljonersklassen och kan inte komma på något från Svenska tillverkare som jag skulle villja ha. Designmässigt tycker jag Storebro, Nordwest och sådant känns gammalt och gubbigt både till utseende och funktion.

Tror ibland att vi lider av någon gammal självgodhet i det här landet som hindrar oss från utveckling. I många år köpte jag SonyEricsons telefoner, försökte vara lojal men till slut blev det en iPhone och vilken skillnad det är!!! Fattar inte SonyEricson, Nokia och sådana fortsätter att göra tusen olika modeller istället för en bra.

Hade något Svenskt ljushuvud klivit in hos SonyEricson för 10 år sedan med en ritning till en iPhone hade nog kostymgubbarna skrockat lite avfärdande. Det är tragiskt!'

Som företagare är jag ganska negativ till att låta sig köpas av kapitalbolag. Det är ju inte av välgörenhet dom puttar in pengar, du måsta tjäna både åt dig och dom i framtiden. Det är också lätt hänt att företagarna tappar gnistan lite av det opersonliga ägandet.

Själv köpte jag en båt byggd i Slovenien som känns alldeles utmärkt i funktion och kvalitét, också med en design som tilltalar mig. Med den kan jag glida omkring tyst och avgasfritt mellan skären och solpaneltaket på 1300 w försörjer båten med ström.

Hoppas att något gott kommer ur stålbadet så att moderna idéer och metoder ger oss ett Svenskt varumärke med överlevnadskraft!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas,
Har inte varit i loopen på några dagar, men ser att du ställt en fråga till mig. Ber om ursäkt för ett långt och tråkigt svar.

Jag menar att riskkapitalbolagen och deras sätt att finansiera företagsköp samt relativt korta horisont ställer till det. I princip går det ut på att man utan större egen insats eller risk köper ett företag med till största delen lånade pengar (d.v.s. någon annans pengar – i detta fall bankens). Skuldsättningen blir väldigt hög, och hela modellen bygger på en positiv utveckling och att man efter ca 3-5 år skall sätta företaget på börsen eller sälja till någon annan och då tjäna pengar på värdeutvecklingen i företaget. Modellen fungerar när allt pekar uppåt, men vid negativ utveckling kollapsar företaget under skuldbördan förr eller senare, och blir då i princip osäljbart om ägaren nu skulle vilja hoppa av eller inte vill/kan skjuta till mer kapital. Jag menar att detta är den främsta orsaken till att Nimbus går i KK just nu. Det är även detta problem som antytts i ekonomirapportering sedan ett tag, och i SvD dagen efter konkursen säger både Nimbus och Altor själva att skulderna knäckte Nimbus samt att huvuddelen av dessa skulder kom från Altors förvärv av bolaget.

Sen har situationen säkert förvärrats av att bolagets ledning inte kunnat parera nedgången tillräckligt kraftfullt, men det är just i styrelse och ledning av företag som riskkapitalbolagen lägger sin insats. Omsättning per anställd har t.ex. stadigt legat mycket lägre än t.ex. Nord West och HR vilket antyder för stor kostym.

Nimbuskoncernens långfristiga skulder var större än omsättningen vid senaste bokslutet (utan kv4). Även om omsättningen hade varit den dubbla är det fortfarande en mycket hög skuldsättningsgrad. Till de långfristiga skulderna skall även läggas kortfristiga skulder (bl.a. leverantörsskulder).  Även de korta skulderna är mycket stora i Nimbus fall. Bruttomarginalen verkar ligga på en OK nivå (ca 35% - högre än t.ex. Nord West) förutsatt ”normal” skuldsättning. Min poäng är dock att jag tror det är näst intill omöjligt att driva en båttillverkare enligt riskkapitalbolagsmodellen som förutsätter hög skuldsättning (=andras pengar), positiv utveckling och kort tid. Det krävs ett längre perspektiv och en mycket mycket starkare kapitalbas och uthållighet (jämfört modellens) och andra drivkrafter än rent finansiella exit-mål. Om inte annat är branschsvängningarna för kraftiga och för långa.

Det tråkiga i denna konkurs är att flera hundra anställda sannolikt mister sina jobb och att en hel radda underleverantörer kommer att åka på en riktigt fet ekonomisk smäll, i värsta fall med konkurs till följd eftersom hela branschen redan går på knäna. Banken tar en fet smäll (kommer dock att få mest ur konkursboet) men kommer att överleva. Min gissning är att Altors netto-smäll är mindre, och de kommer också att överleva.  Teoretiskt kan säkert Altor haft råd att rädda nimbus, men väljer att inte göra så. Man har ”tröttnat” som någon sagt tidigare.

I bästa fall har banken raggat upp en potentiell köpare av konkursboet innan man sa upp krediterna.

Hälsningar,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om Arne Radars beskrivning, om du köper något för 100, stoppar in 50 själv och lånar upp 50 så har du gett dig själv en möjlighet till bra utväxling på ditt kapital. om värdet på bolaget dubbleras om 5 år och är värt 200-50 i skuld så har du gått från en insats på 50 till 150 på 5 år vilket är kalas.

Problemet kommer dock om verksamheten går dåligt då lånet som togs vid köpet finansieras ur Nimbus kassa, då kommer ett sånt här upplägg snarare stjälpa verksamheten än hjälpa den. Banken får inga pengar och konkurs blir det.

Trist!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant är att idag har man ändrat meddelandet på www.nimbus.se från we hope we meet again, closed because of bankrupt till we will be back, temporarily closed. Något är alltså på gång? Även Storebros hemsida är ändrad tillwe will be back. Det verkar bli en snabb lösning på det hela om man tolkar dessa meddelanden. Senast ändrad av thundergod | 06 juli 2012 | 19:25

 

Senast ändrad av thundergod | 06 juli 2012 | 19:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore kul om Wiklundarna fått lust igen. Sonninen med lite amerikanska pengar i ryggen?. Fast ofta blir man överraskad. Mellström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamprad kanske köper Ryds och bygger IKEA-båtar som man får skruva ihop själv. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillgång & efterfrågan styr alltid priset avsett det gäller jordgubbar till midsommar eller båtar till sommarsäsongen !!

Amerikanska båtar har importerats i mängder senaste 10-15 åren dvs Bayliner,Sea Ray etc....och till slut har markanden mättats av alla båtar och detta delvis pga oroliga tider i europa sista tiden samt ett generationskifte på böljan den blå....

En amerikansk V8 båt med dubbelmontage förefaller vara lika lättsåld som ett tomt smörpaket  och kommer så att förbli när sjömackarna närmar sig 20:- per liter bensin snart.

Kan man få en sådan fin båt till ett riktigt rövarpris så kan det vara lönsamt att riva ur skräpet och plasta igen hålen för att montera ett singelmontage med en bra dieselmaskin tex AD41 eller dom efterföljande serierna tex Kad 42,43,44 eller Kad 300:an om man skall behålla båten en längre tid för och om man gillar båten i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På text-tv idag hävdar de att Bella boats (ägare av bla Flipper och Aquador) vill köpa... Båtaffär Finländska båttillverkaren Bella Boats, känt för bl.a. båtmärket Flipper, vill köpa konkursade Nimbus, skriver Göteborgs-Posten. Snart åker Bella Boats vd Raimo Sonninen till Göteborg för att bl.a. träffa konkursförvaltaren.

 

Senast ändrad av Anelg | 07 juli 2012 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, och placerar vinsten i Lichtenstien, samtidigt som han vidhåller att han är litet smådum och inte förstår bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamprad är ju OT här. Men han har inte bott i Sverige på 40 år så när det gäller hans privata pengar så ser jag ingen som helst anledning att han ska skatta i Sverige. Ingen förståelse alls för dessa påhopp. Företaget IKEA kan ju dock kännas mer tveksamt vart de ska skatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...