Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Stephan_D

Nimbus satta i konkurs av banken

Rekommendera Poster

Verkar vara utomordentligt märkligt allting. Nimbus köpte ju kursade Najad för bara något år sedan. Trots negativa kassaflöden och stora skulder.

Är det fullt med greker i ledningen för Nimbus eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Najad köpte Maxibåtar av Nimbus, om jag inte missminner mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konkursen beror nog till stor del på att Altor inte vill skjuta till pengar och vill hoppa av. Vi kan nog vara säkra på att både nimbus, storebror och ryds kOmmer att leva vidare men säkerligen inte med en och samma ägare. Speciellt storebro vore kul om de fick en ägare som vill satsa och förstår varumärket. Nimbus har ju misshandlat storebro utan dess like. Till sist så kan man bara konstatera att detta är ännu ett bevis på att storbolag och riskkapitalister inte ska investera i båtbranschen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden har rasat 60%. Massor av nya konkurrenter som smäller ihop sina plastburkar snabbare och billigare (men fulare). Altor har sänkt en massa pengar i Nimbus senaste åren.

Någon gång tröttnar man.

Så man får kanske vänja sig vid tanken på en smäckig plastburk från Kina med namnet Storebro (försiktigt så skrovet inte går sönder)  fastskruvat på sidan....


Under tiden får vi underhålla våra gamla pärlor med 30 mm plast i skrovet och stilig träinredning. Och sedan får man komma ihåg att nostalgin inte är vad den varit..

 



Senast ändrad av Anders_St | 03 juli 2012 | 14:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som bara toppen på ett isberg. Det jag förundras över är så fort någon skall börja tillverka båtar så är det alltid till folk med enomt mycket pengar. Det finns en begränsad mängd miljonärer.

Det jänkarna, och några andra förstått är att bygga båtar som vanligt folk har råd med. Så man får lite volym i serierna. Kvalité eller inte, skall jag vara osagt? Men Svensson tror jag inte bryr sig om det är 30mm plast i botten. Bara den gör sitt jobb några dagar per år.

Svenska båtbyggare verkade få storhetsvansinne för några år sedan. Med att bygga dyrast. Och glömde bort Svensson. Och nu börjar det falla.

Tråkigt men jag tror tiden hann ikapp nimbus.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tråkigt att Nimbus går in konkurs. Samtidigt så visar detta också på ett problem, där man tror att marknaden inom det segment man opererar inom är större än den faktiskt är. Det är fina och välbyggda båtar, tyvärr är det dock alltför få person i Sverige som har råd att betala dessa pengar, och internationellt så är detta förhållandevis små bolag som inte har kraften att hävda sig. Till viss del liknar detta samma problem som Volvo och Saab brottats med under väldigt många år. Den inhemska marknaden är för liten för att bli den aktör som man önskar. Märkena i sig kommer säkert att överleva på något sätt i framtiden men frågan är om de kommer att fortsätta att stå för vad de än gång varit?

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efterson det verkar vara så att kunderna vill ha var sin typ vid bryggan så fungerar det inte med några få fabrikat.

Men det är hopplöst att försöka tilverka båtar med för liten volym och tro man ska kunna hålla sansade priser.

På grund av detta har även utveckling av båtar varit väldigt liten. Mest design men inga direkt radikala förändringar. Fortfarande glasfiberarmerad plast med gelcote som behöver poleras varje år.

Hade vi haft ett hundratla bilfabrikat i Sverige hade vi nog sett konkurser på löpande band.

Tragiskt men så är det nog.

Och priserna. På grund av kraftig prisutveckling (tidigare) från år till år så har även begagnatpriserna hållits uppe. Nu spricker bubblan och priserna på begagnat rasar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga.. Det verkar som flera här inte har klart för sig att en konkurs innebär på inget sätt att det är klart stt resp märke läggs ned. Samtliga märken torde vara relativt attraktiva för vissa investerare för att de ska kunna leva vidare i en ellr annan form. Spec när verksamheten får tas över med maskiner och allt till ett bra pris som det lär bli frågan om nu. Vi kan nog vara rätt säkra på att alla tre märken kommer att finnas kvar i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Visst är det så och det kan till och med visa sig vara mycket bra med en kk, på sikt alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T ex Wiklundarna sa ju rätt nyligen att de inte var intresserade av att gå in i Nimbus igen.. Vi får väl se hur det lbir med den saken när det ställs på sin spets och det kanske finns möjlighet att köpa ett konkursbo rätt billigt. Ryds har väl gått rätt bra så de lär nog försvinna snabbt, kanske till en grupp anställda eller liknande om ingen investerarer är redo. Storebro behövs det nog lite mer kapital för att få på fötter men varumärket är fortfarande starkt i många kretsar och får man bara en ägare med lite resurser och har råd att utveckla en basmodell under 40 fot igen och ett par modeller till så kan det nog funka. Allt beror såklart på om man kan ta över fabriken i Storebro och dess personal. Kan nog bli lite komplicerat eftersom Paragon produceras parallelt där (inget om de i KK meddelandet) samt att inredningarna till många Nimbusmodeller görs där, vart är personalen anställd och vilket bolag äger vad etc...

Även jag tror att det kan bli något positivt i längden av detta. Bolag som Altor ska inte äga båttillverkare, det har historien visat så många gånger. att de aldrig lär sig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är väl som vanligt när man inte anpassar modellprogram samt produktion efter efterfrågan. Man kan inte bygga båtar som ingen vill ha eller ingen har råd med. Uppenbarligen så är inte så många beredda att köpa dessa båtar. En kk är nog bra för att organisera om sig och hitta rätt storlek på verksamheten.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag själv är Nimbusägare sedan några år(tredje säsongen nu) så är det intressant att läsa kommentarer här och på andra forum.

Min tankar runt konkurs-tyckarnas åsikter;

1. Nimbus slutade för länge sedan tillverka båtar för svensson, svensson ska ha husvagn, kanske en Bavaria, eller en amerikanare med raggarpäls, eller nåt rejält begagnat eller något annat billigt

2. Tror att huvuddelen av produktionen gick på export, den svenska marknaden är alldeles för liten, vi är ju trots allt Nordens polacker, jämför med båtarna som flitigt diskuteras på Norska Baatplassen, det är inga Uttern årsmodell 1975 med startproblem, jag lovar!

3. I resten av världen/Europa är Nimbus ett väldigt starkt varumärke, som stått för hög kvalitet som anlitat de bästa designers

4. Det är flera båttillverkare som är nere på knä just nu, inklusive beg-marknaden, det är egentligen inte enbart ett Nimbus-problem

5. Sedan kan jag hålla med om att man satsat rätt mycket på öppna Walk-Around-båtar, en modell som jag personligen inte är så förtjust i, då det ger väldigt begränsade utrymmen vid fulväder, men där får jag ge mej för marknadens uppfattning då dessa uppenbarligen sålt mer än min Commander

6. Jag tror inte svensson i allmänhet vill ha amerikanare med V8, jag tror att det är det som svensson har råd med, på gott och ont

Jag är också en vanligt svensson, men med stigande erfarenhet och ålder, så har jag insett att kvalitet måste få kosta, och att detta lönar sej i längden, jag lever bara en gång och då vill jag ha det bra, därmed har båtvalet hög prioritet i hushållsbudgeten..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller Nimbus och Kvalité så kan det nog diskuteras. Vi var Nimbushandlare under många år och jag har sett rätt gott om skräckbyggen från denna fabrik. Men bra betalt fick man för dom eftersom det var ett statusmärke. Men att dom skall vara så mycket bättre än andra märken tex norska och vissa USA båtar håller jag definitivt inte med om. Det har fuskats ordentligt med byggena från Nimbus under årens lopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man jämför med bilar så skrotar man kanske den efter 20 år. En båts livslängd är mycket längre då det bara är att byta motor när den är uttjänt. Mao, för att kunna sälja nytt måste vissa båtar skrotas också men det går helt enkelt för långsamt och nybåtsbehovet försvinner.

Sen kan jag också tänka mig att då säsongen är kort i Sverige och det blir ett par veckor som man har i båten så vill man kanske inte lägga en smärre förmögenhet på något nytt.



Senast ändrad av Rolle85 | 04 juli 2012 | 12:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina båtar med kvalitet eller inte är knappast orsaken till konkursen.

Den enkla anledningen är att riskapitalägandet inte fungerar när siffrorna viker, och i detta fall har ju marknaden nästan kollapsat. Spelar då ingen större roll hur duktig ledningen är på att parera och dra ned. I princip går modellen ut på att ett riskkapitalbolag köper ett företag med lånade pengar. Företaget (nimbus i detta fall) skall sedan kunna bära lånebördan med räntor och amorteringar ur rörelsens kassaflöde och vinster. Inte sällan dessutom betala skyhöga managment-arvoden till funktionärerna i riskkapitalbolaget som lägger ned så mycket kraft och kunnandempå att utveckla bolaget. Modellen fungerar om bolagets omsättning och lönsamhet utvecklas positivt, värdet stiger då även och riskkapitalisterna kan tjäna på värdeökningen när de säljer efter 3-5 år. Om siffrorna viker, som i detta fall, blir det omöjligt för rörelsen att klara av räntor och amorteringar. Då blir det bättre/enklare att sätta bolaget i konkurs. Riskkapitalisterna går från bordet utan att ha förlorat något väsentligt (de lånade ju pengar till köpet med bolaget som säkerhet), samtidigt som de tjänat fin-fina arvoden under resans gång. Långivarna (bankerna) och leverantörer med utestående fordringar tar smällen.

För några år sedan var Thule (takräcken m.m.) med om en liknande smäll, bankerna tog över bolaget från riskkapitalisterna. Ett annat exempel är Dometic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du har en trist och nedlåtande attityd mot alla som inte har råd att löpa båt i 2MSEK klassen. Sverige är en flugskit på kartan och bygga båtar kan man i andra länder också inklusive USA. Det har nu Nimbus fått erfara. Jag är inte alls imponerad av ditt flytetyg trots alla designers och kör glatt vidare med vår USA båt som har en sammantagen driftsekonomi som vida understiger din och en utrustningslista som är i paritet.

Var sitter raggarpälsen någonstans? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att dom skall vara så mycket bättre än andra märken tex norska och vissa USA båtar håller jag definitivt inte med om. Det har fuskats ordentligt med byggena från Nimbus under årens lopp.

Nu har jag faktiskt aldrig studerat någon annan Nimbus än just vår egen, så där kan jag inte uttala mej.

Men att just vår modell skulle vara ett skräckbygge kan jag utan tvekan avfärda omedelbart, men mycket handlar ju om preferenser, vissa föredrar päls, bensin V8:or, svullna linjer och sunkíga installationer, andra inte.

Själv föredrar jag återhållna linjer, hög byggkvalitet med sandwich i bordläggningen, rak axel och diesel, men det är som sagt olika, och att Nimbus är/var för dyra för gemene man är det ju ingen tvekan om, speciellt nu när konkursen är ett faktum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du har en trist och nedlåtande attityd mot alla som inte har råd att löpa båt i 2MSEK klassen.

Att jag här har en tveksam attiyd till amerikanska båtar är bemötande av kommentarer som Lika bra att dom gick i konken, svindyra lyxbåtar som svenson inte ville ha

Jag tycker verkligen inte att alla ska köpa båt i 2-MSEK klassen, men som jag skrev i punkt ett ovan så slutade Nimbus för länge sedan att bygga båtar för Svensson, även om jag också är en vanlig Svensson och därmed litet mer ovanlig som ägare till en nyare Nimbus.

Sedan hävdas både här och på andra ställen att svensson vill ha amerikanska båtar vilket jag betvivlar.

För cirka 20 år sedan tittade jag också på amerikanska båtar av alla modeller, då rätt okunnig och jätteimponerad av hur mycket båt man fick för pengarna, sedan dess har jag skaffat mej litet mer erfarenhet och mer lärt mej uppskattat kvalitet, (vad nu det är för något...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att båtarna var för dyra för gemene man? 

På marknaden konkurrerar man med faktorer som sjöduglighet, märke, byggkvalitet, pris, driftsekonom osv.

Enligt ditt snäva resonemangs tolkning är det lika sannolikt att Nimus kursade pga undermålig byggkvalitet i förhållande till priset. De som hade ett par miljoner att lägga på en båt (målgruppen)  gillade inte vad Nimbus erbjöd och köpte någon annan tillverkares produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske man kan säga at dom helt enkelt va för dårliga!

Har dom en så fantastisk produkt som många (ägare) tycker borde dom ha klarat sig, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köpte någon annan tillverkares produkter - så kan det givetvis vara, uppenbarligen så såldes det för få Nimbus eller så köpte dom ingenting alls

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med sea-ray_230

Nimbus är inget bygge som skulle vara så otroligt bra. Har själv ägt två st en av årsm -98 och en -04. Har ägt en mängd båtar från borde norden och USA. Blev mäkta förvånad då jag som så många andra trodde att Nimbus skulle vara bland dom bästa. Man får verkligen inte vad man betalar för. Man betalar för att det är dyrt att bygga båt i Sverige samt status. Anser att dom lever/levde på statusrykte i likhet med Volvo Penta som gemene svensken tror är bäst bara för att det är svenskt. Dock är det få Nimbus ägare som vill hålla med för vem vill erkänna att man betalat mer än vad man får. Pratar man med folk som grejat mycket Nimbus samt med  de som har erfarenhet i produktionen så är det plötsligt många som håller med mig...



Senast ändrad av Capitan | 04 juli 2012 | 13:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som irriterar mig är dina svepande och netlåtande generaliseringar mot USA båtar och dess ägare (Svensson). Det är inte förbehållet Nimbusägare att vara båtkunnig. Skrovtjocklek, byggnadssätt etc är inte unikt för en båt som är byggd i Sverige. V8 tja, hellre en driftsäker billig  Mercury än en småkrånglandem svindyr diesel(rar). Vår familj åker båt ca 50 timmar per säsong, till detta är vår USA båt helt förnämlig. Var och en är salig i sin tro. 

Njut av sommaren i din designade kabin och vi gör det samma i vår DC! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...