Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
byggarn1

Namnbyte

Rekommendera Poster

Har köpt en  ny båt och tänkte byta namn på henne.

Vad är det för regler som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur skrockfull man är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utgå från att det är år 2012 nu och vi tror inte längre på tomtar och troll devil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae, enligt vad jag läst här på MG de senaste månderna så lär det finnas gott om troll, internettroll!

Men vad gäller själva sakfrågan så självklart skall båten heta vad du önskar, den bryr sig inte.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt intryck är att det verkar vara vanligare att segelbåtar har fyndiga namn (ordvitsar), medan motorbåtar oftare har traditionella kvinnonamn.

En närliggande fråga är placeringen av namnet. Traditionellt verkar vara att sätta namnet på båda sidorna av båten (ofta fram eller styrhytt). På sidorna akterut står ofta båtmärket eller båtmodellens namn, så den platsen är isåfall redan upptagen. Men ganska vanligt är båtens namn på akterspegeln och jag tycker att namnet gör mer nytta där, eftersom vi i Sverige normalt ligger med fören mot bryggor och fören mot land i naturhamnar. Gärna stora bokstäver bak, så ser ens bekanta vems båten är även när de åker förbi utanför viken.

Går att beställa snygga självhäftande bokstäver monterade på plastmall via internet.

Senast ändrad av Jonas478 | 03 juli 2012 | 09:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enda regel som finns, om det är en icke registrerad fritidsbåt, är om du har ett VHF- abonnemang. Där är båtens namn registrerat och en anmälan om namnbyte måste till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nin förra båt hade namnet med stora bokstäver på sidorna. Jag gillade till att börja med inte namnet. Tyckte det var för  pompöst. En tidigare ägar kallades Columbus av kompisarna (om jag inte missförstod) Varav namnet. Från början hette båten Aurora.

Jag bytte aldrig namn. Allt var så välmärkt. Varje kniv, gaffeloch sked hade namnet instansat på skaftet. Tom locket på vattenpumpen satt namnet och hemmahamnen och årtalet när det gjordes instansat. Santa Maria, Skelleftehamn 1984

Senast ändrad av toaen | 03 juli 2012 | 10:48

post-945-1394237145,9411_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Bohusjulle hade inget namn. Älsta barnbarnet frågade vad båten hette och eftersom den inte hade nåt namn tyckte on att den skulle heta Lilla hjärtat. Satte namnet på var sida på bogen.

post-945-1394237146,0125_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror på hur stor båten är. Är den större än 12x4 så är den registrerad i skeppsregistret och då blir det en väldans massa regler .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig jag läst att man ska backa båten en viss sträcka innan man byter namn. Däremot stog det inget om att man inte fick göra det på land så båten kommer backas på vagn  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För de som tycker att skrock kan vara lite trevligt så finns en bra beskrivning på nätet om hur man ska gå tillväga vid ett namnbyte. Det är ingen grej man bara gör i en handvändning om man vill göra det enligt konstens alla regler. Bland annat måste ALLT med båtens gamla namn utplånas. Sen har jag för mig att man ska offra en skvätt alkohol (av någon speciell typ) till varje havsgud, en för varje väderstreck samtidigt som man läser någon ramsa...ja, ni märker, det är lite pyssel.

Personligen skulle jag gärna utföra cermonin om jag skulle byta namn på någon båt just för att jag tycker sånt är lite roligt, nästan lite sjöfartsromantik kanske man skulle kunna säga.

Googla name change vessel eller liknande så kommer du hitta beskrivningen. Den finns även på svenska någonstans har jag för mig.

Mvh
Fred

Senast ändrad av Flintstone | 03 juli 2012 | 15:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handelsfartyg byter namn i tid och otid utan cermonier eller woodoo. Statiskt sett råkar de ut för betydligt färre missöden än fritidsbåtar.

En sak bara. Skriv inte typ Sloggi af Trosa på båten, det ska bara stå Sloggi och på raden under Trosa. Hela Sloggi af Trosa skiver man i texter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...