Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
tebo

Yamaha 30HK -99 går ojämt på tomgång och låg fart, HJÄLP!

Rekommendera Poster

30hk styrpulpet elstart, elchok, -99 Hej Motorn har gått andra år. Nu var det 2 år sedan. När vi startar den Nu så går den igång med extra gas men på tomgång vill den lätt dö och känns som den går ryckigt. På låg fart framåt rycker den och går ojämt samtidigt som jag inte får nÅn kraft. Efter en stund harklar den upp i varvtal och efter en stund planar den för att kännas som om den går jämt. Så får jag slår av på farten så börjar den. Vad ska jag göra? Vill ju fiska... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem med min utombordare och det löste sig med en grundlig förgasarrengöring. Jag skruvade loss hela förgasaren och körde den i en större ultraljudstvätt, men det gå säkert lika bra att använda sig av CRC Förgasarrengöring som du hittar på exempelvis Mekonomen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, säkert förgasarnas lågfartsdel som det är mög i. Jag har en exakt likadan snurra, trevliga när dom går riktigt.. Av med knasarna, skruva inte loss dom från den svarta plåten så får du ut dom som en enhet, mycket smidigt, så tar du bort dom från plåten när du har dom ute. Ta sen loss den trekantiga plåten på toppen, skruva ur pilotskruvarna, skruva loss flottörhusen och ta väck flottörerna. Sen skruvar du bort huvudmunstycket och locket till pilotmunstycket, innanför locket sitter pilotmunstycket som du oxå tar loss. Sen sprayar du alla kanaler med förgasarrent och blåser med tryckluft åt alla håll och i alla kanaler. Sen är det bara ihop med dom igen. Pilotskruvarna ska stå som på bilden.. Sen kommer lille Yammi säkert gå som en dröm igen!

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1999/30ELRX/CARBURETOR/parts.html

 

post-26269-1394237145,8709_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för bra svar. Tryckluften finns men Inne i stan. Spännande att plocka isär förgasare, min erfarenhet är förgasare från vw bubblor. Kanske snarligt :-) Finns det nått jag kan göra nu när jag är på landet förutom att plocka bort förgasarna? Finns det någon sprängskiss var de sitter och vilka skruvar som håller den svarta plattan? Har inte skruvat Båtmotor förr. Tack igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. En annan reflektion, min motor heter 30DEO är det samma förgasare som på sprängskissen 30ELRX? Med vänlig hälsning, Tebo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarna sitter fast i varandra med de små korta M6-skruvarna i den svarta plattan, nr 12. Förgasarna sitter fast i insuget med de långa M8-skruvarna som oxå går genom svarta plattan.Du kommer åt skruvarna i svarta plattan genom att ta bort den svarta plastkåpan, nr 13.  Det är mycket lättare att bara lossa förgasarna från insuget med M8-skruvarna och ta ut dom som ett helt paket. Gör du så och är försiktig när du tar sen tar loss dom från svarta plattan så klarar du förhoppningsvis packningen 16 som är mycket skör..

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1999/30ELRX/INTAKE/parts.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen, min Franskbyggda 1996 30DEOS med modellkod 6N3 är identisk med den Japanbyggda 6J8 som såldes på USA-marknaden under namnet 30 ESRU det året. Jag har för mej att alla 30:or för den Svenska marknaden är franskbyggda mellan åren 1990 och 2000. Heter din 6N3 är den fransk, heter den 6J8 är den Japansk. Vad jag fått fram är en 6N3 identisk med motsvarande 6J8..

Den Amerikanska koden ELRX uttyds, E för elstart , L för lång rigg, R för reglagekontroll och X är årsmodellkoden. Nån kortriggad sådan 30 såldes ej i USA 1999.. Den Svenska koden DEO uttyds, D är generationen, E för elstart och reglagekontroll och till sist O för Autolube. Rigglängden definieras med S för kort eller L för lång men utelämnas oftast. I USA anges avsaknad av Autolube med ett C framför effekten, eftersom 30 ELRX inte har nåt C före 30 är den således separatsmord..

Klart som korvspad, eller hur :-)



Senast ändrad av jarb | 03 juli 2012 | 12:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken soppa. He he. Imponerande att du kan hålla isär. 6j8 står det på min. Nu ska jag plocka bort förgasarna och ta med hem. Jag har en 100% sprit hemma som jag använt till vw motorer. Isopropyl alkohol heter det. Eller är det förgasar rengöring från Mekonomen som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det står 6J8 på skylten på bracketten är den japansk, står förmodligen made in japan nånstans oxå. Min är som sagt fransk och det står 6N3 på skylten och made in france. Den fabriken gör visst bara Yamahas moppar numer men inga utombordare längre. I övrigt är min oxå märkt 6J8, t ex förgasarna, så det är bara sammansättningen som skett i Frankrike.

Brukar köra med Brakekleen eller Loctites 7063 och sen tryckluft. På jobbet har jag tillgång till ultraljud och det är såklart det allra bästa. Alkoholen har jag faktiskt ingen aning om den funkar bra men funkar det på en folka-förgasare borde det ju göra det på utombordarförgasare oxå.

Lycka till med rengörningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fortsatta bra och utförliga svar. Nyfiket måste jag fråga, ultraljud? Hur funkar det i detta sammanhang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde berätta: Jag tog bort mina förgasare, på min blev det 4 skruv som håller plastskydde och ta bort det och sedan vinkla bort plastkåpan som sitter uppe vid nödsnörstarten. Koppla loss manuella choke knappen, koppla loss soppaslangen och kasreglaget. Sen var det 6 st m8 som höll den tidigare nämda svarta plattan. Då fick jag ut alla i ett, grymt smidigt. Sen plockade jag också bort soppafiltret och kollade i det. Skräp där med. Åker med hem för rengöring. Skriver mer sen hur det fortlöper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns tvättmaskiner med ultraljud. Ultraljudet skapar microkavitation i en vatten/kemlösning som mycket skonsamt och noggrant tvättar rent prylar. Det kommer åt överallt så det blir soperent, mycket bra.

När du sen sätter tillbaka knasarna ska spjällen nollas. Det är lite frigång i hålen till förgasarna så de hamnar inte på exakt samma ställe. Släpp på tomgångsskruven helt, släpp sen den aviggängade skruven på mittförgasaren så den frikopplas från länkarrangemanget. Släpp sedan på aviggängade skruven på övre och nedre knasaren. Medan du håller emot spjällen på mitt och övre knasaren så drar du aviggängade skruven på den övre. Gör sedan lika på den nedre. Nu går spjällen i takt.

Sen skruvar du upp spjällen med tomgångsskruven så du vet att motorn startar. När motorn är igång skruvar du fram ett lagom tomgångsvarv eller ca 7 - 800 rpm. När det är gjort så spänner du aviggängade skruven på mittförgasaren i ett läge där hjulet på knasaren precis inte nuddar kammen från länksystemet.

Till sist är det dax att justera oljepumpen. Koppla loss armen till oljepumpen. Skicka handtaget i botten så spjällen öppnar helt. Ställ upp oljepumpen på max så vredet går emot stoppklacken. Justera armen så den passar. Kolla flera gånger så full gas motsvarar fullt på oljepumpen. De går jädrigt snålt på olja de här snurrorna så det är viktigt att pumpen är rätt justerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgång o spjäll

post-26269-1394237147,1448_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb: När man lämnar in förgasarna på utraljudstvätt, ska de plockas isär eller läggs de ned fullt monterade i badet?

Vad kan det kosta att få förgasarna till en Yamha 200 -88 tvättade? Jag har nämligen ingen maskin på jobbet;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar plocka av flottörhusen och flottörerna, skruva ur tomgångsnålarna, bränslemunstycken och emulsionsrör precis som när jag rengör manuellt. På Yamaha är luftmunstyckena ofta i rostfritt och tar man ut dom kan gängorna följa med så de får alltid sitta.

Egentligen behöver man bara plocka bort sånt som inte tål kemikalierna eller tempen i en ultraljudstvätt men så brukar jag göra så jag kommer åt och blåsa ur dom ordentligt efteråt.

Eftersom jag har tillgång till tvätt har jag faktiskt ingen aning vad det kan kosta o lämna iväg dom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Verkar vara komplicerat uppdrag jag tagit mig ann. Jag tror högt om mig själv men vill ju inte paja nått. Även på bra beskrivningar. ;-) Vet ni någonstans där jag kan lämna in förgasarna på rengöring? Bor i Sthlm. En sak till, Om jag försöker, kan jag paja nåt om jag arbetar metodiskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Nu har jag äntligen fått tillbaka förgasarna från varvet där de fick gå ner i ett ultraljuds bad. Jag kände att det var bäst så. De ställde sen in den i grundinställning Och så puttade vi i båten men den är likadan. Något bättre på tomgång men fortfarande ryckigt på väg upp i varv. När den väl blivit varm så går den lite bättre men marginellt. Soppa filtret gjordes rent också. inget skit i tanken häller. Finns det andra idéer på vad det kan vara eller kan det vara en inställningafråga nu? Får fortfarande inte komma ut och fiska. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma ryckiga gång på min dock en 90 hk. Den stod tändningen 3-4 grader fel på låg fart. Ställde tändningen rätt då blev tomgången högre och då ställde ja ner den med skjusteringen för tomgången så det blev rätt. Sen gick den som en klocka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 

 

Tack för svar

Har också funderat på tändningen. Hur vet jag hur jag ställer in den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök lite på nätet jag vet inte riktigt hur många grader just din motor ska ha. Min ligger mellan 7-9 grader på tomgång men är också en 90 hk. Så får man kontrollera med tändningslampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med motorn på tomgång, dvs tändningen är helt tillbakaställd ska den vara 5 grader efter ÖD /-1 grad. Med reglaget i botten ska tändningen vara 25 grader före ÖD /-1 grad. När jag beskrev för dej hur man synkar knasarna gjorde jag en liten förenkling men det brukar bli bra ändå.

Jag skrev att rullen precis inte skulle nudda kammen men ska man va riktigt seriös så ska rullen möta kammen när tändningen är 2 grader efter ÖD /-1 grad. Notera att tändningen alltså ligger EFTER övre dödpunkt på låglast.

Kolla om tändningen står såhär, om inte så återkom så berättar jag hur du rättar till det. Var det du eller varvet som återmonterade förgasarna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...