Jocke69 0 Postad 16 Januari , 2005 Hej Skotten och alla andra på Stålbåt Online. Jag tänkte höra om någon har ett bra tips på hur jag ska isolera min båt. Idag sitter det gullfiber men jag tycker inte den verkar vara allt för fräsch och medan brallorna e nere tänkte jag passa på att göra om detta. Kan man limma armaflex? Jag har tidigare fått tips om liggunderlag... Vad tycker Ni är bäst om man inte vill ruinera sej? Tack på förhand. Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
samposwe 0 Postad 18 Februari , 2005 Hej Jag fick tips om att köpa betongtäckmatta (10mm) som finns på rulle, 2 m bredd. Drar inte åt sig fukt och kan limmas direkt på skrovet.Finns på fackbygghandel. Samposwe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 18 Februari , 2005 Det är möjligtvis inte platonmatta du menar som man använder när man isolerar källare med?? Om det är det du menar så använde jag det bl.a när jag renoverar källare när jag invändigt skruvar regler mot betongen för att sätta gips så lägger jag en remsa bakom regeln mot väggen för att hindra fuktgenomströmning till regel (OJ DÅ det blev plötsligt bygg sida av det hela) . Det kanske skulle funka som isolering. Problemet är väl att den inte är slät så som frigoliten är. Albin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KariTuomi 0 Postad 18 Februari , 2005 Ett bra och fungerande sätt att skydda stål från luft o vatten är att bekandla stålet med underredsmassa eller vax som används i trösklar o dörrar (luktfritt) på bilar. Efter det är det nästan fritt fram för de flesta isoleringar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 18 Februari , 2005 Hej att isolera med armaflex är det absolut bästa!. Armaflex används för att isolera bort kondens på kallvatten ledningar samt kylrör som består av stål eller koppar. Det man ska göra är att måla både båtskrovet samt armaflexen med kontaktlim sedan vänta lite så det blir klibbtorrt. Har sjäv gjort det både på plast samt stål och vet att det funkar jättebra!. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KariTuomi 0 Postad 19 Februari , 2005 Moderna vaxer o massor för underredsbehandling av bilar kan inte jämföras med det som fanns för bara 10 år sen, idag kan man behandla motorrum som ju bekant kan bli varmt en sommardag.... Lukt har jag överhuvudtaget inte känt någon trots att jag har behandlat hela min skuta invändigt med tröskelvax. Jag vet ärligt talat inte varför detta sätt att behandla inte har omtalats så mycket tidigare, själv fick jag tipset av några på drömmarnas kaj i GBG när jag utförde jobb på nån av båtarna där.... Den som hittar nackdelar med detta får gärna höra av sig för det vore intressant att höra det! Mvh Kari Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sealady Postad 21 Februari , 2005 Hej! Vet någon var man kan köpa armaflexmattor till ett rimligt pris? /Sealady Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke69 0 Postad 28 Februari , 2005 Jaha nu har man kommit en bit gällande isoleringen, eller i alla fall att jag har rivit ur den äckliga gullfibern. Det var lite ristigt och fint här och där, fast dom hade målat med någon typ av underredsmassa. Vet inte om det finns nackdelar med att använda denna massa (kanske först när man ska ta bort den, sätter igen slippapper mm). Efter renslipning har jag tänkt måla med samma grundfärg innan bottenmålningen (epoxibaserad). Jag köpte 120 x 200 x 4 cm tjocka skivor typ liggunderlag (slutna celler) hos Presenning & Kapell. Jag har även zinkfärg som jag tänkt måla utanpå epoxifärgen, men vad tror ni, är det lite av hängslen & svångrem eller?? Men hellre lite överkurs nu än att behöva göra om det sen... Tror ni att det är nödvändigt att limma skivorna?? Det tror jag kan ge ett litet helvete OM man måste göra något i framtiden... Men de e klart, gör man ett 100 jobb nu så kanske man inte behöver göra om det på många många år!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke69 0 Postad 28 Februari , 2005 Presenning & Kapell 019-611 49 01 Surra med Roger... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tampen Postad 30 Mars , 2005 Lite info om betongtäckmattor: http://www.kb-produkter.se/p_11.htm http://www.hunnebeck.se/ Titta under förbrukningsmatrial och vintergjutning. mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Arne Postad 31 Mars , 2005 Om det är kallt ute så måste fuktig andad inneluft hindras att att komma åt plåtens insida. Om det är varmt ute (mot solen under kalla vår/höstdagar) kunde den uppvärmda luften innanför skrovplåten vara intressant att utnyttja. Är det riktigt varmt i solen kunde det vara fint att kunna kyla med relativt kallare utomhusluft, kanske via masten? Alltså: Varför inte platonmatta med knopparna ut mot plåten tätad mot spanten, öppen neråt och uppe i taknocken, sedan valfri isolering och garnering längst in. Samt samlingskanal nere vid vattenlinjen samt uppe i nock och en lufthanteringsväxel med spjäll/fläkt i motorrummet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke69 0 Postad 9 April , 2005 Tror du det kan funka med att man lägger platonmatta (styv plastmatta med 1 cm bulor) mot skrovet så att det blir luftspalt. och sen isolering med slutna celler?? Eller kan det vara värt ett försök att få isoleringen att ligga dikt mot skrov, tak etc genom att limma dit den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst PL Postad 9 April , 2005 Jag är dessvärre själv novis på området, men skulle detta kunna vara ngt för er. En massa/pasta som stryks eller sprayas direkt på skrovet. Används en del i yrkessjöfart. dämpar vibrationer i metall samt isolerar (tror jag). Mer info: http://www.auson.se/ klicka på sound damping Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnten 0 Postad 16 Oktober , 2005 Hej alla stålisar nu ska jag börja isolera,jag har läst lite om tipsen,men vilket ska jag välja,vilket är bäst. arnten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 3 November , 2005 Hej det har gått en tid sedan senaste inlägg men...Jag använder stenull mot skrovet - på detta plastfolie som fuktspärr och på detta garneringen. Använd inte glasfiber, det suger upp fukt och behåller det. Prova med ett glas vatten, doppa glasfiber, det suger upp fukten, ställ sedan materialet tort och du upptäcker att vattnet stannar kvar i fibern. Med stenull är det tvärt om. Nästan omöjligt att få det att suga upp vatten och när man ställer det tort, torkar det lilla som tagits upp (med tvång)mycket snabbt. Det är lätt att applicera och tänk på att om du seglar kommer båten att luta - en sönderslagen läsk eller öl i kölen går då upp i isoleringen och orsakar snabbt mögel om materialet tar upp fukt. Varför bekymra sig för lite ytrost? Obehandlad plåt rostar 1/10 mm per år - 5mm plåt rostar igenom på 50 år! Hur gammal är du? För vem isolerar du båten? Dig själv eller barnbarnen? Stenull är dessutom både billigt lättarbetat och du kan sedan svetsa på skrovet utan att det tar eld! Det går inte med polyuretanskum! ( Stenullsmattor sätter jag alltid upp som gniststänkskydd då jag svetsar) Detta tips används av många av oss stålbåtsåretruntboende!(Pust - lång ord) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HansOla 0 Postad 7 Februari , 2006 Hej, är nybliven medlem här och har redan fått en del matnyttiga tips. Funderar en del på det där med isolering.. Någon sa att man ska ha en skaplig luftspalt mellan skrov och isolering så att kondensen torkar så fort som möjligt. Ett annat sätt borde ju vara det som har diskuterats här, få det helt tätt mellan skrovsida och isoleringen, men det känns lite halvsvårt att få det 100% tätt.. Utan att vara övertygad tror jag på luftspaltsmodellen och sedan isolering (stenull lät ju inte dumt). Tillägas bör att jag har för avsikt att bo i båten även vintertid. Övertyga mig gärna om något annat sätt. Bara det blir en bra lösning som man vet fungerar så är jag nöjd =) /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HansOla 0 Postad 7 Februari , 2006 Jo, jag tänkte ha öppet uptill och ner i kölsvinet så man får så god cirkulation som möjligt. Har även tvv 100*100 rör som går ner i kölsvinet från skorstenen. (sitter på olika höjd i maskinrummet) Dessa är tänkta som motorventialtion och som ventilation åt kölsvinet. Frågan är väll då bara vad man ska isolera med? stenull kan jag ingenting om. Frigolit vet jag har ett bra energivärde. Dock lite mer svårjobbat än stenullen antar jag? /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HansOla 0 Postad 7 Februari , 2006 Landkrabba... Så pass mycket har jag varit på sjön att jag inte känner mig som en landkrabba... Hur åtgärdar man det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HansOla 0 Postad 7 Februari , 2006 Då är det väl bäst att man ligger i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 11 Februari , 2006 Hej HansOla - lite ytterligare betr din fråga. Verkar inte som om isolerinfon gått riktigt ända fram?? Om du har luftspalt mellan skrov och isolering behövs inte kondensskyddet innanför isoleringen. ALL luft som då passerar mellan isolering o skrov kommer ändå att kondensera på skrovet – du får vid luftspalt ett mindre vattenfall från skrovsidor till köl sommartid och isbeläggning på skrovet vintertid om du kokar tevatten eller annat inne i båten . Med andra ord – ingen luftspalt mellan skrov o isolering - och se till att du har ett ordentligt kondensskydd innanför isoleringen – det är bortkastat med kondensskydd om du öppnar upp för luftpassage upp o nertill, eller hur? Tänk på vad som händer på den lilla kylkroppen i ett kylskåp – vill du ha hela skrovsidan till sådan kylenhet? - Om det är ett litet hål i skyddet – so what?? Som jag nämnt tidigare- obehandlad = ren plåt rostar 1/10 mm per år i syrehaltig miljö. 5 mm plåt rostar igenom på ca 50 år! Isolerar du båten för dig själv eller barnbarnen? Det är i alla fall en liten tankeställare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HansOla 0 Postad 11 Februari , 2006 Hej eruts! Tack för ditt svar. Nu fick jag lite mer att tänka på.. Ditt förslag lyder (om jag förstått dig rätt). Se till att ha en målad fin skrovsida som man sedan lägger stenull emot för att till sist lägga ett kondens-skikt iform av någon lämplig plast. Utanpå det bygger man sedan sin inredning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 24 Februari , 2006 Jepp! Jag har bott i stålbåt tof sedan 80-talet. Året runt mer eller mindre - känner givetvis många åretruntstålbåtsboende (Långt ord ) )och av ngn underlig anledning har jag tappat räkningen på hur många gånger, i olika forum, jag o mina kollegor tipsat om detta. Hade jag kopierat första inlägget hade jag sparat många timmar. ) Jag förstår förståss inte varför det ska vara snyggt målat bakom isoleringen - verkar onödigt - omålat för min del - men Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HansOla 0 Postad 25 Februari , 2006 Jag är ganska ny här så jag har tyvärr inte tittat runt på tidigare disskusioner i ämnet. =) Tack för att du tog dig tid än en gång och delade med dig av ditt tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser