Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Bogislaus

Yamaha V4 115 hk, HJÄLP, ingen gnista!!

Rekommendera Poster

Har kört den några gånger under försommaren, gått fint som vanligt. Legat vid bryggan nu i precis en vecka, och nu är den stendöd. Ingen tillstymmelse till tändning. Några förslag på åtgärder?

Kan tillägga att det är en 2-takt av sen -80 alt tidig -90 talsmodell...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Den e som sagt stendöd. Ingen gnista någonstans. Verkar så skumt att det bara har blivit så av att ligga stilla en vecka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat grund läggande fel som dödmans grepp, kylning. Kolla tändstiften om dem är ner gäggade med olja/bensin. Ordet är det torka av dem och försök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har han ingen gnista lär det inte vara kylning:)

Om du har säkerställt att du inte har gnista är det enklaste att kolla dödmansgreppet(kolla upp vilken kabel som jordas och mät). Statorn är en klassiker iaf på Mercury, men kan nog vara liknande på Yamaha.

Motorerna går annars kung, så det brukar inte vara så mycket som strular... Har en 200hk själv som än så länge går som en dröm:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit sladd jordar tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb: Du verkar helt insöad på Yamahasmiley

 

På OMC och Merc/Mariner är stoppledningen svart/gul. När denna jordas (bat minus) stoppas motorn. Du kan testa att koppla ur den vid CDI-boxen och provstarta alt. mäta upp att det är avbrott mellan ledningen och jord då tändningen är påslagen och nödstoppet i normalt körläge.

Googla på OMC outboard wiring colours så hittar du all möjlig info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även öppna gas/växel reglaget och kolla så att den lilla microbrytaren som sitter där är hel och fungerar korrekt, den pajade i mitt reglage förra året. Eller börja med att kolla dödmansgrepp och rycka lite i reglaget så att du har det i friläge och brytaren ifråga inte hakat upp sig. .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade koppla bort kill-sladden (den vita) utan resultat. Sen så kollade jag på startnyckeln, den var väldigt kladdig, efter att ha borstat bort kladdet så startade motorn (???!!!???) Förstår ingenting fortfarande. Borde ju ha gett samma effekt att ta bort vita sladden? Ska fortsätta med att skruva isär reglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det vara vit eller gul-svart sladd till dödaren? Giganterna står i var sitt hörn och frustar. Spänningen är ooolidlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killsladden är inte vit på OMC den är svartgul- Det är på Yamaha den är vit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson, det finns två sorters utombordare i min värld - Yamaha o så allt annat :-)

När vit sladd är jordad kan man fortfarande köra starten. Sladden till startrelät är brun och denna passerar neutrallägesswitchen i reglaget. Ooops nu har jag nästan berättat hur man tjuvkopplar en Yamaha..

Alltså starten går att köra även med vit sladd jordad och om man rycker igång motorn spelar det ingen roll om neutrallägesswitchen är triggad. Nu rycker man kanske inte igång en 115 V4 men faktum är att startsnöre ingick i utrustningen till min 3-cylindriga 90..
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uups, det är jag som är ordblind. Det står Yamaha i rubriken och jag läser OMC.

Sjutton också, fick inte rätt denna gång heller smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...