Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
CHEVY63

johnsson 70 HK-91

Rekommendera Poster

Jag har ett litet bekymmer med min motor, det är en johnsson 70 hk -91. Om den får stå ca en vecka så blir den är sur verkar det som, den ryker som tusan och man får varva den för att det ska gå att komma iväg vettigt . Det ligger lite bensin i bottenplattan på motorn med, kan det vara så att flottörerna inte stänger riktigt ?. Den är riktigt törstig med , Jag har vart ute 5-6 ggr(ca 30min/resa) och det har gått 60 liter, visserligen så har jag gasat på men det är ändå lite mycket tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inget om hur länge du haft motorn. 60 l på 2,5-3 timmar med en 70 hk är inte alls onormalt. Grovt kan man räkna hk/2 liter per timma.

Att kolla nålventilerna i flottörhusen är en bra idé, möjligen kan det vara primern som inte stänger, om du nu har primer istället för choke. Kolla i så fall primern först.



Senast ändrad av guestsson | 02 juli 2012 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt båten nyligen men att den inte går billigare är lite konstigt tycker jag, jag ska ner till båten nästa vecka och kolla upp förgasarna och choke el primern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förbrukar lite drygt 20 liter per timme om jag ligger i ekonomisk marschfart (18-20 knop) nu har jag dock en lite äldre motor än dig Evinrude 70 1979 och båten väger ca 900 kilo med mig, sambo, packning och snurra.

 

Gasar du på så ökar förbrukningen ruggigt mycket, enklast är ju att du kör i marchfart tills du tömt tanken så får du en mer rättvis bild av förbrukningen. Att starta en tvåtaktare kostar förhållandevis mkt bensin.

 

Spontant så låter 20 liter i timmen fullt normalt, ser du att den läcker bensin så påverkar det givetvis negativt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det var son tusan, båten är en ryds camping från 77(600 kg motor ca 100kg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Monark 555 Camping och det är min första större båt och även jag reagerade över förbrukningen från början, men om du ligger runt 1 liter per sjömil i ekonomisk marschfart med din båt  så är det i paritet med vad man kan förvänta sig av en äldre tvåtaktare.

Vill man åka billigare så blir det fyrtakt eller 2-takt med insprut men dessa kostar ju i inköp istället...smiley

 

 



Senast ändrad av Vanercruiser | 02 juli 2012 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det låter som att den kommer vara så törstig sad och köpa nyare motor är inte att tänka på med tanke på priserna, går det inte att trimma gamla motorer, bil motorer blir ju lite billigare att köra med om man chippar dom så det borde finnas något att göra tycker jagenlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att hålla jämn fart 70 km/h med en bil på plan väg behövs ungefär 10 hk.

För att hålla jämn fart 35 km/h med din båt behövs ungefär 50 hk.

Båten drar alltså ca 10 ggr mer än en bil.

Det finns inga genvägar till lägre förbrukning. Att chipa till lägre förbrukning är inte möjligt och extra omöjligt i ditt fall eftersom du saknar sprut och har förgasare.

En välservad motor har stor betydelse, likaså att du så snart det går tar upp båten i plan och justerar riggvinkeln så att motorn är utvinklad från båten så mycket det går utan att propellern tar luft och/eller det blir för svårt att komma upp i plan. Det minskar den våta ytan. Att packa tungt bak är bra av samma skäl. Sämst tänkbara fart är alltid då båten gör maximalt med vågor.

Med en 4-T eler direktinsprutad 2-T (HPDI) kan du puttra med hygglig ekonomi, så är det inte med din motor. Men 4-T och HPDI innebär i snitt en besparing på ca 20 %, så det ingen revolution.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag har tagit upp båten nu och ska börja på att titta på förgasarna, jag har ett annat problem med , jag vet inte vilken gelcoat jag ska ha till mitt skrov, watski har färgkartor och det fanns 2st orangea men hur vet jag vilken jag ska ha, det står inte camping på någon av dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fotografera på nära håll och ta med till butiken och jämför. Johnson 70 2-takt är en riktig bränsleslukare och det tråkiga är att ca 30% av det du tankar släpper du rakt igenom och ut till fiskarna som bor i sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte ta ett foto men jag vet inte om det går att jämföra så men det märker jag väl. Det borde ju få dom lite mer effektiva i förbränningen kan man tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...