toaen 510 Postad 2 Juli , 2012 Ja - fast jag har inte varit ute själv. Välkommen till MG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 Juli , 2012 Norra Björköfjorden igår, låg en del båtar å röck makrill, hade själv dörjen ute en halvtimme, blev 4 st. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoyOboy 0 Postad 2 Juli , 2012 Jag har lite problem med att mobilen inte funkar särskilt bra på denna sidan. Ialla fall: Vi är ett par landkrabbor som tänkte fiska makrill i Capri/Strömstad och nu undrar vi som frågan lyder om makrillen gått till? Vilket läge, väder, verktyg behövs för att lyckas? Har ett kastspö och ska kasta från land med några krokar och färgglada blänkande grejer som vi köpte i affärn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoyOboy 0 Postad 2 Juli , 2012 Tack för svaret! Låter ju bra! Är det båt som gäller, kanske? Tänkte kasta från land med takel (multicolour). Behöver man agna med nått eller är de fortfarande hungriga och hugger på allt? Är lite blåsigt nu men spelar det nån roll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k4parn 0 Postad 2 Juli , 2012 hört att många dragit både inne i saltkällan och skredsvik. det är gullmarn som gäller med andra ord. själv fick jag nöja mig med 1 makrill 1 torsk och en fjärsing. medans mina vänner fick 11 var Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Juli , 2012 Det finns makrill över hela kusten. Inte bara i Gullmasfjorden. Själv dörjer jag bara vid nåt enstaka tillfälle. Var och handlade på Nordens skeppshandel, Smögen, för ett par dar sen. Killen före mig köpte nån form av drag för att han skulle kasta efter makrill. För ett antal år sen var jag i Norge, en bit väster om Oslofjorden. Det var hur mycket männskor som helst som fiskade makrill med spinspö från kajen och bergen runt omkring, och de fick hela tiden. Men det var nog ett tillfälle när makrillen gick till. Att gå ut nåt enstaka tillfälle och kasta med spinspö efter makrill så är det nog mera tur um man får nån. Fjärsing skall man akta sig för. Om man får mycket makrill och man däribland får en fjärsing så kan man i stridens hetta ta fel. De ser ju egentligen inte ika ut, men har samma färgteckning. Fjärsingen har två ryggfenor. Den främre är liten, med giftiga fenstrålar. Det finns även en giftig tagg på gällocken. Om man skulle råka sticka sig på en Fjärsing skall man hålla handen i så varmt vatten som man kan och länge. http://www.giftinformationscentralen.se/article.asp?CategoryID=6976 http://www-umea.slu.se/fisk/sve/fragor/4Yk1.htm De gånger jag själv fått Fjärsing har jag inte tagit upp den i båten, utan slagit loss den från kroken mot påtsidan. Det lär va en god matfisk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 21 Juli , 2012 Var ute öster Rivö i går och fick inte ens ett napp. Var ute i Göteborgs södra skärgård finns dom? Undrar /RP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rederiet 0 Postad 21 Juli , 2012 Tog 50 st makrillar av varierande storlek på 1.30 timma utanför Falkenberg i onsdags. Med båt skall tilläggas. /Per Senast ändrad av Rederiet | 21 juli 2012 | 10:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Juli , 2012 Öster om norra Beckholmen utanför Björkö är ett ganska säkert ställe, låg där för ett par dagar sedan och drog lite makrill, dörjade även norr om Björkö och fick några till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k4parn 0 Postad 28 Juli , 2012 björkö är det ön som ligger innanför stegelholmen ute i bokenäs en bit i från strömmarna eller finns det fler björkö? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 Juli , 2012 Bonus-Björkö ligger utanför Hjuvik i Torslanda, det är den jag menar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JPettersson 0 Postad 29 Juli , 2012 I fredags var jag utanför Orskär, väster om Tjörn, bleke och mycket trevligt! Fick flera granna makrillar på 8-9 hg. på dörjen. Som en bieffekt fanns det ett stort stim med näbbgäddor jagade i ytan och villigt högg. Lyckades med att denna kväll få sex fiskarter, makrill, sej, torsk, vitling, näbbgädda, havsöring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 10 Augusti , 2012 Har hört enligt rykten att det vimlar an makrill runt om i göteborgs skärgård...stämmer detta? undrar /RP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Augusti , 2012 Har inte själv varit ute på ett tag men sett resultat av andra, och det verkar vara gott om dem nu ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redpirate 0 Postad 31 Augusti , 2012 Äntligen...fick fyra små makrillar väster om gäveskär på häckla och stagg. Makrillgrundet heter det t.o.m. på sjökortet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern76 0 Postad 3 September , 2012 hur är makrillfisket i gullmarn för tillfället? vi ska ned till kommande helg, är det någon som har några bra tips på ställen att fiska efter makrill i gullmarsfjorden ? vi kommer att ha tillgång till båt i närheten av sämstad och vill väl inte åka ut till havsbandet utan har tänkt oss att vara i fjorden. är det tilläcklig utrustning att hoppa in på clas ohlsons o köpa en http://www.clasohlson.com/se/Fiskeharpa-Gavia/Pr313858000 eller behöver man även ha agnsill på kroken? isåfall var nånstans i närheten av brodalen/sämstad kan man köpa agnsill, finns det på konsum eller ute på ngn gård i närheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 3 September , 2012 Makrillfisket i Gullmarn är bra nu... Vet inte hur långt ut du tänkt dig, men kolla efter vart de andra båtarna ligger - Det brukar vara ett bra tecken på att det finns makrill där. Vad det gäller redskap, så funkar den nog bra. Komplettera dock med agnsill... Finns att köpa bl a på ICA i Brastad, men även på andra platser... Det står handskrivna skyltar lite överallt om det. Skulle du inte hitta någon, så går det bra att köpa vanlig djupfryst strömmingflundra, som du skär i lämpliga bitar. Fiska på runt 4-6½ famn, brukar ligga på de djupen nu - Även om man kan hitta dem både ytligare och djupare... Men de famnen är enligt mig, säkrast. Vi själva var ute nu i onsdags ute i Askimsfjorden, och fick 17 granningar på 2½ timma http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/tounge_smile.gif\ title=\cheeky\ width=\20\ /> Sketfiske på dig, återrapportera gärna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k4parn 0 Postad 3 September , 2012 nu vet inte jag hur långt in du skall. en annan bor ju längst in i gullmarn. och inne i saltkällan skulle jag rekomendera att lägga dig ca 10-15 meter utanför den bruna fiskboden i precis i mynningen till saltkällan om uddevalla sidan. du lär se vart jag menar då det typ ligger båtar där från morgon till kväll, annars brukar det ju dra ganska bra lite utanför gårvik, mitt emot det jätte stora berget (blåberg). skredsvik funkar ju bra det med. oftast lite skönare då det inte blåser så mycket. där kör du förbi militärbasen en bit in och lägger dig vid det stora vita huset som ligger ute på udden. man ser de tydligt ifrån basen. likaså där ligger det i regel alltid båtar från morgon till kväll. som sagt det är dom ställena som jag tycker bäst om. men ska du inte så långt in i gullmarn så kan jag tyvär inte rekomendera några fler ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern76 0 Postad 6 September , 2012 OK tackar för bra tips, nu ska det bli sköj att se om det blir några napp! Annars får jag väl ta med grabben och ett metspö till havets hus Har kollat upp platserna på kartan och det verkar i princip vara rakt över fjorden sett från sämstad båthamn, perfekt! Sketfeske på er själva, återkommer efter helgen med ev utfall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern76 0 Postad 26 September , 2012 Man kan lugnt säga att makrillen nappade gott i Gullmarn 7-9 sept. Däremot fick vår båt endast sällskap vid 2 tillfällen. Vi var lite högre upp än Gårvik och Skredsvik. Gubbarna runtomkring håvade upp ca 25 st på fredagen medan vi drog en.. Vi körde på ca 5 famnars djup och låg ca 20 meter ifrån dom... Lördagens var tröstlöst... då gick vi till Gårvik, men det blåste ganska friskt så det var inte någon tur då heller. Söndagsmorgonen bjöd på kanonväder och napp direkt, denna gång i viken mitt emot sämstad hamn, fiskedjup 4 famn. Tyvärr hade vi inte så lång tid på oss denna underbara fiskedag utan fick snart återvända för att åka hemåt igen. Hur långt inpå hösten brukar det finnas makrill att fiska i Gullmarn? Funderar på att åka ned snart igen... Sketfeske oxå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunda 0 Postad 2 Oktober , 2012 Var ute för en vecka sedan i Hakefjorden och drog 5 makrillar. Okej, 5st är ju inte så mycket, men fysatan vad stora dom var. Låg så djupt som 9 famn. Och dom kom en och en, inget stim, så man fick vänta en stund mellan varje napp. Å andra sidan var det väldigt roligt när man väl fick napp :-) 2 timmar var jag ute ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser