Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
thundergod

Krånglande Webasto 3900

Rekommendera Poster

Har en ny Webasto 3900 som funkade bra i några veckor. Sedan lät den konstigt i starten ett par tre gånger för att sedan inte starta alls. Felkoden var först 8 Fan motor interrupt or fan motor
short-circuit or fan motor overload
or fan motor blocked

Sedan 12 Heater unit lock-out

Fick rådet från servicevverkstad att försöka nollställa värmaren genom att ta ur säkringarna alternativt göra båten strömlös genom att slå av båda huvudbrytarna. jag har provat båda men värmaren är fortfarande låst. Har jag missat något? De jag har pratat med tror att problemet från början kan ha berott på låg spänning eller dålig tillgång på diesel (hörde pumpen klicka igång innan den la av) Har fått en servicetid i slutet av juli men tänkte att det kanske finns några tips om vad man kan göra själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från servicemanualen:

Reset Heater fault lock-out: Heater unit is switched on, Fault code F12 is shown.  Remove fuse. Switch off heater unit with heater control. Insert fuse again after more than 2 seconds. Switch on heater unit again with heater control.

Sekvensen är nog viktig: slå på värmaren, ta ur säkringen, slå av värmaren, sätt in säkringen, slå på igen. Har du testat det? Det finns även en vanlig lock-out som du kan prova, se manualen sid 303:

http://www.suremarine.com/manuals/webasto-repair-manuals/at3900-5500-repair.pdf

Google is your friend smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...