dojan_2 0 Postad 2 Juli , 2012 Hejsan alla, Jag är en nybliven båtägare och har aldrig meckat båtmotor tidigare men har pysslat lite med andra tvåtaktmotorer som tex moped och cross. Motorn som jag har köpt är en Johnson från 80-talet och jag har endast kört den två gånger. Båda gångerna jag kört den har den gått väldigt ojämt och man kan jämföra det med en moped som bluddrar. Den startar ganska lätt men den har stannat en gång och jag har då lyckats få igång den igen. Efter lite körning ca 10-15 min käns det som det lossnat och motorn går som den skall. Innan dess rycker den till ibland som om den vaknar till liv. Vid senaste körningen när jag släppt av gasen för att sedan dra på igen återkom bluddrandet och släppte inte efter det trots ganska lång körning. Jag har ingen info om när den är servad senast och min fråga är i vilken ordning jag skall kolla olika saker. Skall jag börja med tändstiften eller skall jag börja med förgasaren? Vad skall det vara för tändstift? En sak som jag kan tillägga är att jag har haft för fet blandning i bensinen ( Ca 4%) kan det få denna effekt? Dvs om jag tankar i smalare blandning så kan det lösa sig? Tacksam för era svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dojan_2 0 Postad 3 Juli , 2012 ingen som har några funderingar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 3 Juli , 2012 Kolla årsmodell så du vet det när den är ifrån. En 89a och en 90 a jag hade och har skall bara ha 2%. Min bluddrar med lite strax efter start, men går rent då jag drar på. Om inte bara för mycket olja får du kolla stiften och tändningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dojan_2 0 Postad 8 Augusti , 2012 Lite uppdatering: Jag har nu konstaterat att motorn bara går på 1 cylinder när den går dåligt. Körde en längre provkörning i går och när båten är kall går den endast på 1 cyl för att efter ca 15 min körning även ibland tända på bägge cylindrarna. Plockade bort tändstiften (innan provkörningen) varav det nedre var blött och det övre var torrt och sotigt. Rengjorde bägge och satte tillbaka utan resultat. Lossade även slangen till bränslepumpen (tror jag det var) satt ett platt filterliknande föremål med en rund gummipackning innanför. Vad är det? det såg ok ut i alla fall. I vilken ände skall jag fortsätta min felsökning. Skulle vara väldigt tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 8 Augusti , 2012 Skaffa nya stift först! Den som säljer stiften kan nog tala om för dig vilken sort du ska ha. Du kan prova att köra runt motorn med hjälp av startmotorn eller dra flera gånger i snöret med tändstiften borttagna och se om det skvätter nånting ur den cylindern som har ett blött stift. Om det skvätter så försök avgöra om det är bensin eller vatten. Lukta även på det blöta stifet om det luktar bensin om det. Senast ändrad av cinc | 08 augusti 2012 | 14:23 Senast ändrad av cinc | 08 augusti 2012 | 14:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser